maandag, 11 november 2019 06:50

Bekijk hier LIVE de Mercuriusovergang! Hot!

Bekijk hier LIVE de Mercuriusovergang!

Voor het eerst sinds 2016 kunnen we op 11 november 2019 opnieuw een Mercuriusovergang kunnen waarnemen. Op dat moment beweegt de kleine planeet Mercurius zich tussen de Zon en de Aarde door waardoor we deze dan als een klein zwart stipje kunnen zien voor de zonneschijf schuiven. Tijdens deze overgang zal Mercurius er meer dan 5 uur over doen om voor de zonneschijf te bewegen. Volg dankzij een livestream hier LIVE dit prachtig sterrenkundig fenomeen!

Dankzij Slooh, dat vaak via het internet livestreams aanbiedt van sterrenkundige gebeurtenissen zoals eclipsen en overgangen, kan iedereen over de hele wereld de Mercuriusovergang van 11 november 2019 in realtime bekijken. Slooh werd in 2003 opgericht door Michael Paolucci en biedt zogeheten 'robotic telescope services' aan via sterrenwachten op de Canarische Eilanden en in Chili. Tijdens deze Mercuriusovergang zal Slooh een speciale zonnetelescoop, die zich op het Institute of Astrophysics of the Canary Islands bevindt, richten naar de Zon zodat iedereen in detail de kleine planeet Mercurius over de zonneschijf kan zien bewegen. Slooh zal de Mercuriusovergang van 11 november 2019 omstreeks 14u30 Belgische tijd beginnen uitzenden en deze livestream zal ook voorzien worden van deskundige commentaar door enkele experts. Alvast veel kijkplezier!

De Amerikaanse astronoom Clyde Tombaugh maakt een foto waarop hij op 18 februari 1930 de dwergplaneet Pluto ontdekt. Hij ontdekt Pluto tijdens het vergelijken van fotografische platen met behulp van een blinkcomparator op het Lowell Observatory in Arizona. Clyde Tombaugh was oorspronkelijk op zoek naar de onbekende Planeet X, die zich in een baan buiten die van de planeet Neptunus bevindt. Het bestaan van deze Planeet X werd voorspeld door Percival Lowell.

M70 is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter) dat zich op een afstand bevindt van 29 300 lichtjaar. Opvallend aan dit object is dat er slechts twee variabele…