zaterdag, 20 april 2013 09:27

Rusland brengt dieren in de ruimte

Lancering van de Bion-M1 capsule Lancering van de Bion-M1 capsule Foto: Roscosmos

Rusland heeft op vrijdag 19 april 2013 met succes een wetenschappelijke capsule in de ruimte gebracht. De Bion-M1 capsule vertrok om 12u00 Belgische tijd vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan en werd met behulp van een Sojoez 2.1a draagraket tot in een lage baan om de Aarde gebracht op een hoogte van 575 kilometer.

Aan boord van de 6,8 ton zware capsule bevinden zich tal van wetenschappelijke experimenten maar vooral ook dieren en planten. Doel van deze missie is om de capsule één maand in een baan om de Aarde te houden zodat wetenschappers kunnen onderzoeken welke gevolgen gewichtloosheid en kosmische straling hebben op de dieren en planten. De Bion-M1 missie wordt uitgevoerd in opdracht van het Russische ruimtevaartagentschap Roscosmos maar wetenschappers uit de Verenigde Staten, Duitsland, Canada, Nederland en Polen werken eveneens mee aan dit project. Dit is niet de eerste maal dat Rusland een capsule voor biologisch en medisch onderzoek in de ruimte brengt. De laatste Bion-missie dateert uit 1997 en de eerste soortgelijke missie werd al in 1973 uitgevoerd. Tijdens de eerste Bion missie werden ook al dieren waaronder ratten, reptielen, insekten en planten in de ruimte gebracht. Alles samen werden al elf Bion missies uitgevoerd.

De 45 muizen aan boord van deze onbemande ruimtecapsule bevinden zich per drie in speciaal ontwikkelde kooien. Gedurende hun ruimtereis zullen de diertjes zesmaal per dag speciale dieetvoeding krijgen en zal hun medische status door wetenschappers op Aarde permanent opgevolgd worden. Het onder druk gebracht compartiment van de Bion-M1 ruimtecapsule, waarin zich de dieren bevinden, zal gedurende de ruimtereis een constante temperatuur en vochtigheid hebben en werd voorzien van een systeem dat dag en nacht simuleert om het de dieren zo aangenaam mogelijk te maken. Wetenschappers hebben de muizen de ruimte ingestuurd om te onderzoeken hoe de diertjes reageren op gewichtloosheid en hoe snel ze zich terug gaan aanpassen eenmaal ze opnieuw op Aarde zijn. Naast de 45 muizen bevinden zich ook acht Mongoolse renmuizen, vijftien gekko’s, slakken en vissen aan boord van de Bion-M1 capsule. Indien alles verder probleemloos verloopt, moet de Bion-M1 capsule op 18 mei 2013 terugkeren naar de Aarde. Een bergingsteam zal de terugkeercapsule opwachten waarna de diertjes zullen worden onderworpen aan een uitgebreid wetenschappelijke onderzoek. De resultaten afkomstig van dit onderzoek moeten bijdragen tot de ontwikkeling en realisatie van verre bemande ruimtereizen.

Naast de Bion-M1 capsule werden tijdens deze lancering ook nog zes kleinere satellieten succesvol uitgezet in een baan om de Aarde waaronder drie afkomstig uit Duitsland. De BeeSat 2 en 3 nanosatellieten hebben elk een gewicht van 1 kilogram en werden ontwikkeld door de Technical University of Berlin. Beide satellieten werden ontwikkeld om nieuwe reactiewielen te testen en demonstreren. De derde Duitse satelliet die tijdens deze lancering in de ruimte werd gebracht is eveneens een zogeheten ‘CubeSat’ en werd ontwikkeld door de Techniche Universität Dresden. Het doel van dit Student's Oxygen Measurement Project (SOMP) is om te onderzoeken hoeveel zuurstof er zich bevindt in de bovenste lagen van de atmosfeer en om nieuwe flexibele zonnecellen te testen. De twee overige satellieten die samen met de Bion-M1 de ruimte ingingen, werden ontwikkeld door Zuid-Korea en Rusland met als doel om nieuwe technologieën te testen.

Dit gebeurde vandaag in 1963