zondag, 15 december 2013 17:33

Iran brengt opnieuw aapje in de ruimte

Lancering van het Iraanse aapje Fargam Lancering van het Iraanse aapje Fargam Foto: IRNA

Iran heeft op zaterdag 14 december 2013 laten weten dat het land opnieuw een aapje in de ruimte heeft gebracht. Het dier, dat Fargam heet, zou volgens de Iraanse president Hassan Rohani zijn ruimtevlucht hebben overleefd en in perfecte gezondheid zijn. Het is de tweede keer dat Iran een aapje in de ruimte brengt tijdens een suborbitale ruimtevlucht.

Tijdens deze missie werd een aapje in een suborbitale baan om de Aarde gebracht met behulp van een op vloeibare brandstof aangedreven Pajouhesh raket. Wellicht vond de lancering plaats vanop de Semnan lanceerbasis op ongeveer 200 kilometer van de Iraanse hoofdstad Teheran. Een suborbitale ruimtevlucht is een ruimtevlucht waarbij het ruimtetuig wel de ruimte bereikt maar weer terugkeert naar de Aarde voordat het één omloop rond onze planeet heeft uitgevoerd. Volgens Iraanse media keerde het aapje kort na de lancering terug naar de Aarde aan boord van een speciale capsule. Tot op heden zijn het enkel Iraanse media die deze lancering officieel hebben bevestigd. In januari van dit jaar maakte Iran ook al melding van een geslaagde lancering van een appje maar deze missie was al gauw omstreden doordat op foto's twee verschillende aapjes te zien waren. Tijdens deze eerste missie met een aapje zou de raket een maximale hoogte hebben bereikt van 120 kilometer. In 2010 bracht een Iraanse raket ook al een rat, een schildpad en wormen in de ruimte. Volgens Iran is deze tweede ruimtemissie van een aapje een grote vooruitgang voor het Iraanse raket- en ruimtevaartprogramma. In de nabije toekomst wil Iran nog dieren in de ruimte brengen aan boord van grotere ruimtecapsules. Iran ziet deze omstreden missies met dieren als voorbereiding op een eigen bemand ruimteprogramma. Onderaan dit artikel kan u een reportage bekijken over deze Iraanse ruimtemissie!

Iran aapje FargamHet aapje Fargam na zijn Iraanse ruimtevlucht - Foto: AP Photo

Dit gebeurde vandaag in 1947

De Amerikaanse astronoom Henry L. Giclas ontdekt vanop het Lowell Observatory de planetoïde 2201 Oljato. Deze planetoïde behoort tot de Apollo-planetoïden. Volgens astronomen wordt de meteorenzwerm Chi-Orioniden wellicht veroorzaakt door brokstukken afkomstig van deze planetoïde. Henry L. Giclas ontdekte in totaal zeventien planetoïden.

M6 is een grote en heldere open sterrenhoop in het sterrenbeeld Scorpius (Schorpioen) op een afstand van 1 588 lichtjaar tot de Aarde. De schijnbare diameter van 25' komt overeen…