De Falcon 9 draagraket spat tijdens de lancering uit elkaar
Foto: NASA TV

Op zondag 28 juni 2015 is een Falcon 9 draagraket van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX enkele minuten na de start van de lancering geëxplodeerd. Aan boord van de private draagraket bevond zich het Dragon ruimtetuig dat bevoorrading naar het internationale ruimtestation ISS had moeten brengen. De mislukte lancering zou volgens de eerste analyses te wijten zijn aan een overdruk van de zuurstoftank in de tweede rakettrap.

Dit was de 19de lancering van een Amerikaanse Falcon 9 raket die ontwikkeld en gebouwd wordt door het succesvolle ruimtevaartbedrijf SpaceX. De lancering vond plaats vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida en was zoals steeds rechtstreeks te volgen via NASA TV. In het vrachtruim van de Falcon 9 bevond zich de onbemande Dragon ruimtecapsule die twee ton aan vracht naar het internationale ruimtestation ISS had moeten brengen. Dit was de zevende commerciële bevoorradingsmissie van het ISS door het bedrijf SpaceX in het kader van NASA's Commercial Resupply Services (CRS). Ongeveer drie minuten na de start van de lancering spatte de raket in volle vlucht uit elkaar waarna brokstukken in de Atlantische Oceaan vielen. De precieze oorzaak van deze mislukte lancering moet nog verder worden onderzocht maar wel is al duidelijk geworden dat de zuurstoftank aan boord van de tweede rakettrap met probleem van overdruk te kampen had. Voor de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA en het ISS-programma is dit opnieuw een zware tegenvaller aangezien dit de tweede mislukte ISS bevoorradingsmissie in korte tijd. Zo slaagde Rusland er in mei 2015 ook al niet in om het ISS toen te bevoorraden met een Progress ruimtevaartuig. Hieronder kan u de beelden van deze mislukte lancering opnieuw bekijken!

Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.Oprichter & beheerder van Belgium in Space.Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur.

Dit gebeurde vandaag in 1984

De Amerikaanse astronoom Edward L. G. Bowell ontdekt op de Anderson Mesa Station sterrenwacht in de Amerikaanse staat Arizona een planetoïde die later naar de bekende Canadese astronoom Clarence Chant wordt genoemd. Chant wordt ook wel de vader van de Canadese sterrenkunde genoemd aangezien hij optische sterrenkunde introduceerde aan de University of Toronto en een van de bezielers was van het bekende David Dunlap Observatory. De planetoïde 3315 Chant draait in een baan om de Zon tussen de banen van de planeten Mars en Jupiter.