De planeet Mars

Eerste waarnemingen van Mars met James Webb Space Telescope

dinsdag, 20 september 2022 07:23

NASA's James Webb Space Telescope heeft 5 september de eerste beelden en spectra van Mars gemaakt. De telescoop, een internationale samenwerking met ESA (European Space Agency) en CSA (Canadian Space Agency), biedt met zijn infraroodgevoeligheid een uniek perspectief op onze buurplaneet, als aanvulling op de gegevens die worden verzameld door baanraketten, zwervers en andere telescopen.

NASA's Curiosity landde tien jaar geleden op Mars Hot!

zaterdag, 06 augustus 2022 07:52

Vandaag tien jaar geleden liet een jetpack NASA's Curiosity rover op de Rode Planeet zakken, het begin van de zoektocht van de SUV-grote verkenner naar bewijs dat miljarden jaren geleden op Mars de omstandigheden heersten die nodig waren om microscopisch leven te ondersteunen. Sindsdien heeft de Curiosity bijna 29 kilometer afgelegd en is hij 625 meter gestegen bij zijn verkenning van de Gale Crater en de uitlopers van Mount Sharp daarin.

Software-update voor 19 jaar oude Mars Express ruimtesonde

donderdag, 23 juni 2022 16:32

Het MARSIS-instrument op het Mars Express-ruimtetuig van ESA, beroemd om zijn rol bij de ontdekking van tekenen van vloeibaar water op de Rode Planeet, krijgt een belangrijke software-upgrade waardoor het gedetailleerder dan ooit tevoren onder de oppervlakken van Mars en zijn maan Phobos kan kijken. Mars Express was de eerste missie van ESA naar de Rode Planeet. De orbiter, die 19 jaar geleden, op 2 juni 2003, werd gelanceerd, heeft gedurende bijna twee decennia het buurland van de aarde bestudeerd en ons inzicht in de geschiedenis, het heden en de toekomst van Mars radicaal veranderd.

Geluiden vertellen meer over de planeet Mars

zaterdag, 02 april 2022 19:16

Luister goed naar geluiden van Mars, opgenomen door NASA's Perseverance: het mechanische gejengel en geklik van de rover in een lichte Martiaanse wind; het gezoem van de rotors van Ingenuity, de Marshelikopter; de knetterende inslag van een steenstotende laser. Een internationaal team van wetenschappers heeft precies dat gedaan en de eerste analyse van de akoestiek op de Rode Planeet uitgevoerd.

NASA verlengt Ingenuity missie

woensdag, 16 maart 2022 19:20

NASA heeft de missie van de Ingenuity Mars Helikopter verlengd tot september 2022. In de komende maanden zal de eerste drone in de geschiedenis dat opereert vanaf het oppervlak van een andere planeet de komende wetenschappelijke campagne van de Perseverance-rover ondersteunen, die de oude rivierdelta van de Jezero-krater onderzoekt. Onderweg zal het zijn eigen capaciteiten blijven testen ter ondersteuning van het ontwerp van toekomstige Mars-luchtvoertuigen.

Lockheed Martin gaat Mars Ascent Vehicle (MAV) bouwen

dinsdag, 08 februari 2022 15:49

NASA heeft een contract toegekend aan het Amerikaanse bedrijf Lockheed Martin Space voor de bouw van de Mars Ascent Vehicle (MAV), een kleine, lichtgewicht raket om rots-, sediment- en atmosferische monsters van het oppervlak van de Rode Planeet te lanceren. De toekenning brengt de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA een stap dichter bij de eerste onbemande ruimtemissie om bodemmonsters van de planeet Mars veilig naar de aarde te brengen via het Mars Sample Return Program.

Hoe NASA's Curiosity Rover Mars veiliger maakt voor astronauten

woensdag, 17 november 2021 17:59

Kunnen lavabuizen, grotten of onderaardse habitats een veilig toevluchtsoord zijn voor toekomstige astronauten op Mars? Wetenschappers van NASA's Curiosity Mars rover team helpen dit soort vragen te onderzoeken met de Radiation Assessment Detector, of RAD. In tegenstelling tot de aarde heeft Mars geen magnetisch veld dat het beschermt tegen de hoogenergetische deeltjes die in de ruimte rondvliegen. Die straling kan een ravage aanrichten in de menselijke gezondheid, en kan ook de levensinstandhoudingssystemen waar de astronauten op Mars van afhankelijk zullen zijn, ernstig in gevaar brengen.

Perseverance vertelt ons meer over het waterige verleden van de Jezero krater

maandag, 11 oktober 2021 14:47

Foto's van NASA's nieuwste zeswieler op de 'rode planeet' suggereren dat de geschiedenis van het gebied belangrijke overstromingen heeft gekend. Een nieuw artikel van het wetenschapsteam van NASA's Perseverance Mars rover laat zien hoe de hydrologische cyclus van het nu opgedroogde meer bij de Jezero Krater gecompliceerder en intrigerender is dan oorspronkelijk gedacht. De bevindingen zijn gebaseerd op gedetailleerde beelden die de rover heeft gemaakt van lange, steile hellingen die zijn ontstaan uit sedimenten die zich ophoopten aan de monding van een oude rivier die lang geleden het kratermeer voedde. De beelden laten zien dat miljarden jaren geleden, toen Mars een atmosfeer had die dik genoeg was om water over zijn oppervlak te laten stromen, de waaiervormige rivierdelta van Jezero in een laat stadium werd overstroomd door rotsen en puin die van de hooglanden ver buiten de krater naar de delta werden meegevoerd.

NASA's InSight Marslander detecteert drie grote Marsbevingen

vrijdag, 24 september 2021 10:36

Op 18 september 2021 vierde NASA's InSight Marslander zijn 1000ste dag op Mars, ook wel 'sol' genoemd, door één van de grootste en langstdurende marsbevingen te meten die de missie tot op heden heeft waargenomen. De kracht van deze beving wordt geschat op een magnitude van 4,2 en duurde bijna anderhalf uur. Dit is de derde grote beving die InSight in een maand tijd heeft waargenomen. Op 25 augustus 2021 detecteerde de seismometer van de Marslander twee bevingen van magnitudes 4,2 en 4,1. Ter vergelijking: een beving van magnitude 4,2 heeft vijf keer de energie van de vorige recordhouder van de missie, een beving van magnitude 3,7 die in 2019 werd gedetecteerd.

NASA bevestigt duizenden enorme, oude vulkaanuitbarstingen op Mars Hot!

maandag, 20 september 2021 09:12

Wetenschappers hebben bewijs gevonden dat een regio in het noorden van Mars, Arabia Terra genaamd, gedurende een periode van 500 miljoen jaar duizenden "superuitbarstingen" heeft gekend, de grootste vulkaanuitbarstingen. Sommige vulkanen kunnen uitbarstingen produceren die zo krachtig zijn dat ze oceanen van stof en giftige gassen in de lucht uitstoten, het zonlicht blokkeren en het klimaat van een planeet voor tientallen jaren veranderen. Door de topografie en de minerale samenstelling van een deel van de Arabia Terra-regio in het noorden van Mars te bestuderen, hebben wetenschappers onlangs bewijs gevonden voor duizenden van dergelijke uitbarstingen, of "superuitbarstingen", die de hevigste vulkanische explosies zijn die we kennen.

Dit gebeurde vandaag in 1984