Foto: NASA

De Europese dienstmodule van de Orion ruimtecapsule heeft op zondag 5 december 2022 zijn hoofdmotor tot ontbranding gebracht op minder dan 127 km van het maanoppervlak om het Artemis-ruimtevaartuig op ramkoers met de aarde te brengen. In de afgelopen 20 dagen in de ruimte heeft Orion zich verder van de aarde gewaagd dan enig ander bemand ruimtevaartuig ooit tevoren, en het Artemis-ruimtevaartuig is nu echt op weg naar huis.

De terugkeer van de flyby was de langste en krachtigste stuwmotorontsteking die de Europese dienstmodule ooit heeft uitgevoerd, en de laatste grote ontbranding voor het einde van de Artemis I-missie. De Europese dienstmodule heeft 33 motoren die Orion rond de maan en door de diepe ruimte besturen en aandrijven. De module levert ook elektriciteit, brandstof en klimaat- en temperatuurregeling voor het ruimtevaartuig.

"Orion en de European Service Module hebben vanaf het begin de verwachtingen overtroffen," zegt ESA's missiemanager Philippe Deloo," de vier zonnepanelen hebben 15% meer energie geproduceerd terwijl we minder elektriciteit verbruiken doordat het ruimtevaartuig minder in temperatuur schommelt dan verwacht. "Er zijn enkele kleine problemen die gebruikelijk zijn voor een eerste testvlucht en Orion is ontworpen volgens de hoogste menselijke specificaties met fail-safes en back-ups. Dankzij de engineering en het harde werk van de vluchtcontroleteams in NASA's Johnson Space Center en ESA's missie-evaluatieruimte in ESTEC, Nederland, is de Artemis I-missie tot nu toe soepel verlopen."

Achterkant van de maan

De grootste ontsteking van de raketmotor in de Artemis-missie vond plaats toen het Orion ruimtevaartuig achter de maan vloog en geen contact meer had met het controlecentrum. De drie minuten en 26 seconden durende ontsteking versnelde Orion met 1054 km/u, waarbij de zwaartekracht van de maan werd gebruikt om terug naar de aarde te slingeren. Het ruimtevaartuig kon een half uur lang niet communiceren met de aarde omdat de maan alle signalen met de aarde blokkeerde. De Europese dienstmodules van het Orion ruimtevaartuig zijn voortgekomen uit ESA's Automated Transfer Vehicles die in het verleden autonoom naar het internationale ruimtestation ISS vlogen. Als zodanig is Orion meer dan uitgerust om zelfstandig te vliegen indien nodig. ESA werkt aan project Moonlight om satellietnavigatie en communicatiedekking rond de maan te creëren die dit signaalverlies in de toekomst zal verminderen of volledig vermijden.

Op weg naar huis

Het onbemande Orion ruimtevaartuig is nu echt op weg naar huis. De Artemis I-missie zal een terugkeer en landing testen met snelheden die nooit eerder zijn geprobeerd. De flyby rond de maan heeft het ruimtevaartuig klaargemaakt voor een intense landing in de Stille Oceaan waarbij Orion onze atmosfeer zal binnenkomen met een snelheid van 39 590 km/u, 30 procent sneller dan de terugkeer van een bemand ruimtevaartuig afkomstig van het internationale ruimtestation ISS en 24 keer sneller dan een kogel. De Europese dienstmodule heeft slechts drie kleine baancorrecties gepland in de komende zes dagen naar de aarde. Minder dan een uur voor de landing op 11 december 2022 scheiden Orion en de European Service Module en Crew Module Adapter zich van elkaar: de Orion-bemanningscapsule keert terug naar de aarde en de European Service Module en Crew Module Adapter verbranden onschadelijk in de atmosfeer van onze planeet. 

Bron: ESA

Kris Christiaens

Kris Christiaens

Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.Oprichter & beheerder van Belgium in Space.Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur.

Steun Spacepage

Deze website wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door ons te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van het laatste nieuws en artikelen boordevol informatie.

10%

Dit gebeurde vandaag in 1984

Het gebeurde toen

De Amerikaanse astronoom Edward L. G. Bowell ontdekt op de Anderson Mesa Station sterrenwacht in de Amerikaanse staat Arizona een planetoïde die later naar de bekende Canadese astronoom Clarence Chant wordt genoemd. Chant wordt ook wel de vader van de Canadese sterrenkunde genoemd aangezien hij optische sterrenkunde introduceerde aan de University of Toronto en een van de bezielers was van het bekende David Dunlap Observatory. De planetoïde 3315 Chant draait in een baan om de Zon tussen de banen van de planeten Mars en Jupiter.

Ontdek meer gebeurtenissen

Redacteurs gezocht

Ben je een amateur astronoom met een sterke pen? De Spacepage redactie is steeds op zoek naar enthousiaste mensen die artikelen of nieuws schrijven voor op de website. Geen verplichtingen, je schrijft wanneer jij daarvoor tijd vind. Lijkt het je iets? laat het ons dan snel weten!

Wordt medewerker

Sociale netwerken