Artemis

Canada gaat mee naar de maan Hot!

donderdag, 17 december 2020 19:54

Op woensdag 16 december 2020 heeft het Canadese ruimtevaartagentschap CSA bekend gemaakt dat een Canadese ruimtevaarder mee naar de maan gaat vliegen tijdens de Amerikaanse Artemis 2 ruimtemissie. Hierdoor wordt Canada het tweede land ter wereld dat een mens naar de maan brengt. De Artemis 2 missie moet in 2023 de eerste bemande ruimtevlucht worden uit NASA's nieuwe ambitieuze maanprogramma waarmee de Verenigde Staten opnieuw mensen op het maanoppervlak willen brengen.

NASA kiest drie bedrijven voor nieuwe maanlander Hot!

donderdag, 30 april 2020 22:48

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op donderdag 30 april 2020 bekend gemaakt dat het drie bedrijven heeft geselecteerd voor de ontwikkeling van een nieuwe maanlander. Zowel SpaceX, Blue Origin alsook Dynetics mogen de volgende maanden starten aan de ontwikkeling en de bouw van een nieuwe maanlander die in 2024 opnieuw mensen naar het oppervlak van de maan moet brengen in het kader van NASA's Artemis programma.

SpaceX gaat NASA's Gateway ruimtestation bevoorraden

zaterdag, 28 maart 2020 16:57

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft het ruimtevaartbedrijf SpaceX geselecteerd om in de toekomst het Amerikaanse Gateway ruimtestation te bevoorraden. Zo zal SpaceX een nieuwe versie ontwikkelen en bouwen van het Dragon ruimtevaartuig dat vandaag de dag het internationale ruimtestation ISS regelmatig voorziet van bevoorrading en experimenten. Het kleine Gateway ruimtestation moet in een baan om de maan gebracht worden en is een belangrijk onderdeel van NASA's Artemis ruimteprogramma waarmee het terug mensen naar de maan wil brengen.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt het Russische Sojoez TM-15 ruimtevaartuig gelanceerd met aan boord de twee Russische kosmonauten Anatoly Solovyev en Sergei Avdeyev en de Franse ruimtevaarder Michel Tognini. Het Sojoez TM-15 ruimtevaartuig koppelt zich vervolgens aan het Mir ruimtestation waar Anatoly Solovyev en Sergei Avdeyev meer dan 180 dagen in werken en leven. Foto: Roscosmos