vrijdag, 03 oktober 2014 00:00

Verenigde Staten en India gaan samenwerken op vlak van ruimtevaart

Logo van de Indiase ruimtevaartorganisatie ISRO Logo van de Indiase ruimtevaartorganisatie ISRO Foto: ISRO

Het succes van de Amerikaanse MAVEN en Indiase Mars Orbiter Mission ruimtetuigen heeft geleidt tot een nieuwe samenwerking in de ruimtevaart. Zo gaan de ruimtevaartorganisaties NASA en ISRO een gezamenlijke aardobservatiesatelliet ontwikkelen en lanceren en willen beide ruimtevaartnaties elkaar ook versterken bij toekomstige Marsmissies.

Tijdens een meeting in het Canadese Toronto op dinsdag 30 september 2014 ondertekende de directeur van NASA, Charles Bolden, en de directeur van de Indiase ruimtevaartorganisatie ISRO, K. Radhakrishnan, twee documenten waarin staat dat beide ruimtevaartnaties gaan samenwerken aan een aardobservatiemissie en elkaar gaan versterken op vlak van Marsonderzoek. De gezamenlijke aardobservatiemissie kreeg de naam 'NISAR' en zal bestaan uit een satelliet uitgerust met een radar waarmee wetenschappers de oorzaken en gevolgen van veranderingen van het landoppervlak gaan onderzoeken. Zo zullen wetenschappers met deze satelliet ondermeer de ijskappen in de gaten houden alsook grote natuurrampen en verstoringen van het ecosysteem. NISAR moet in 2020 in de ruimte worden gebracht en zal de eerste satelliet zijn die twee radarfrequenties zal gebruiken (L-band en S-band) om veranderingen waar te nemen in het landoppervlak die kleiner zijn dan een centimeter. Voor deze ambitieuze aardobservatiemissie zal NASA de L-band radar ontwikkelen alsook het communicatiesysteem voor het verwerken van de data en de GPS-ontvangers. India zal op zijn beurt verantwoordelijk zijn voor het satellietplatform en de S-band radar. De satelliet zal in de ruimte gebracht worden met behulp van een Indiase draagraket.

NISARArtistieke impressie van de NISAR aardobservatiesatelliet - Foto: NASA

Op vlak van Marsonderzoek gaan NASA en ISRO eerst een werkgroep oprichten waarin bekeken wordt hoe men de wetenschappelijke, programmatische en technologische Mars-doelen van beide organisaties naast elkaar kan leggen. Zo zal men in een eerste fase bekijken hoe men de waarnemingen van de MAVEN en MOM ruimtetuigen op elkaar kan afstemmen. Sinds 2008 werkten NASA en ISRO al beperkt samen op vlak van ruimtevaart. Zo werden de Amerikaanse wetenschappelijke instrumenten Mini-Synthetic Aperture Radar en Moon Mineralogy Mapper meegenomen aan boord van de Indiase Chandrayaan-1 ruimtesonde die in 2008 in een baan om de Maan werd gebracht. Tijdens deze Indiase Maanmissie ontdekten wetenschappers met behulp van de Mini-Synthetic Aperture Radar ijs in het noordpoolgebied van de Maan.

De Japans-Amerikaanse röntgensatelliet ASTRO-D, ook gekend als 'Advanced Satellite for Cosmology and Astrophysics', wordt vanop het Kagoshima Space Center in Japan in de ruimte gebracht. Met deze ruimtetelescoop werd tot 14 juli 2000 aan röntgenastronomie gedaan dankzij vier röntgentelescopen. Zo werden er meer dan 3 000 observaties uitgevoerd en werden er meer dan 1 000 wetenschappelijke publicaties geschreven op basis van data afkomstig van de ASTRO-D satelliet. Op 2 maart 2001 brandde deze ruimtetelecoop op in de atmosfeer van de Aarde. Foto: JAXA