vrijdag, 14 februari 2014 10:57

NASA en CNES tekenen overeenkomst voor Marsmissie

Artistieke impressie van de InSight Marslander Artistieke impressie van de InSight Marslander Foto: NASA / JPL

In 2014 is het 60 jaar geleden dat de landing op Normandië plaatsvond, het grootse geallieerde offensief dat het einde van de Tweede Wereldoorlog inluidde. De president van de USA, Barak Obama, zal op 6 juni 2014 Frankrijk bezoeken om deze gebeurtenis te herdenken. De Franse president François Hollande bracht daarom begin februari 2014 al een bezoek aan zijn Amerikaanse collega. Niet alleen werden enkele meningsverschillen over de oorlog in Irak (2003) behandeld en zijn de plooien gladgestreken; ook het Amerikaanse ruimtevaartprogramma haalt voordeel uit de wederzijdse betrekkingen.

Door de recente financiële en economische crisis, kwam het ruimtevaartprogramma van NASA in de problemen. Om geplande missies toch te kunnen uitvoeren, is gekozen voor samenwerking met relevante partners. NASA-vertegenwoordiger Charles Bolden en Jean-Yves Le Gall, voorzitter van de Centre National d’Études d’Espace (CNES) tekenden een samenwerkingsovereenkomst voor de toekomstige Marslandermissie InSight (Interior Exploration Using Seismic Investigations, Geodesy, and Heat Transport). De missie staat gepland voor maart 2016 en de Marslander moet zes maanden later landen op Mars. "Deze nieuwe overeenkomst versterkt het partnerschap tussen NASA en CNES op het vlak van planeetonderzoek, en het bouwt verder op meer dan 20 jaar samenwerking met CNES in het onderzoek van Mars," zei Bolden. "De onderzoeksresultaten van de geplande missie zal ons meer informatie opleveren over de vroege geologische geschiedenis van Mars en dat leert ons ook meer over de evolutie van onze aarde."

De InSight-missie zal de diepe ondergrond en interne structuur van de planeet bestuderen. De lander zal zo meer inzicht geven in de vorming van de steenplaneten in ons zonnestelsel, inclusief de aarde. Verder worden de Martiaanse tektonische activiteit en de inslagen van meteoreten onderzocht met het Franse instrument SEIS (Seismic Experiment for Interior Structure instrument). SEIS zal seismische golven detecteren die doorheen de kern van Mars reizen. Bij de ontwikkeling van dit instrument zijn ook de ruimtevaartbureaus van Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland betrokken (via de ESA).

Uiteindelijk wordt de InSight-missie uitgevoerd met behulp van onderzoekers uit heel wat verschillenden landen: Oostenrijk, België, Canada, Frankrijk, Duitsland, Japan, Polen, Spanje, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en de USA.

Arjan van der Star

Geoloog & docent aardrijkskunde in de lerarenopleiding aan GROEP T
Docent Sustainable Development en Geopolitics in een UNESCO-programma
Lid van diverse wetenschappelijke verenigingen, internetfora en gemeentelijke adviesraden

Dit gebeurde vandaag in 1906

Overlijden van de Amerikaanse natuurkundige en astronoom Samuel Pierpont Langley. Hij was de uitvinder van de bolometer en zijn infrarood-waarnemingen van de Maan werden door Svante Arrhenius gebruikt om het effect van kooldioxide op de temperatuur van de Aarde te berekenen. Na zijn studies aan de English High School of Boston werd hij in 1867 de eerste directeur van het Allegheny Observatory in Pittsburgh, Pennsylvania. In 1887 werd hij de derde directeur van het Smithsonian Institution waarna Langley ook het Smithsonian Astrophysical Observatory oprichtte.

M41, of NGC 2287, is een heldere open sterrenhoop in het sterrenbeeld Canis Major (Grote Hond) die lijkt op M44 maar een heel stuk kleiner is. Nochtans wordt deze sterrenhoop…