zaterdag, 24 oktober 2020 14:03

Maak je eigen ruimtemissie met LEGO!

Maak je eigen ruimtemissie met LEGO! Foto: LEGO

In de ruimte vind je allerlei geweldige voertuigen, spannende missies, dappere onderzoekers en fascinerende nieuwe werelden waardoor dit voor kinderen de perfecte plek is om hun fantasie op los te laten. De avonturen beginnen hier op aarde, waar kinderen stations voor de missiecontrole en vluchtleiding kunnen bouwen, voordat ze raketten, shuttles en satellieten de ruimte in schieten. Wetenschap, avontuur, speelplezier, onderwijs: deze gebieden komen allemaal samen wanneer kinderen de ruimte invliegen om het onbekende te ontdekken met behulp van deze populaire en zeer educatieve LEGO ruimtevaart bouwdozen. Alvast veel bouw- en speelplezier!

Ruimteraket en vluchtleiding

Raket bouwen en transporteren

Mars onderzoeksshuttle

Testrit rover

Satelliet transportmissie

Ruimtestation op de maan

Personenset ruimteonderzoek

Internationaal ruimtestation

NASA Apollo 11 maanlander

In het Duitse Augsburg overlijdt Johann Bayer. Hij was een advocaat met een grote passie voor sterrenkunde en publiceerde in 1603 de sterrenatlas 'Uranometria Omnium Asterismorum' die gebaseerd was op waarnemingen van Tycho Brahe. De Uranometria wordt aanzien als de eerste moderne sterrenatlas. In zijn sterrenatlas werd ook het systeem geïntroduceerd om de sterren per sterrenbeeld in aflopende helderheid met de letters van het Griekse alfabet aan te duiden. Deze manier van aanduiden die vandaag de dag bekent staat als de 'Bayer-aanduiding' is nu nog steeds de meest gebruikte voor heldere sterren.

M95, ook gekend als NGC 3351, behoort samen met M96 en M105 tot de Leo-1 groep van sterrenstelsels. De onderlinge afstand tussen de twee eerste bedraagt slechts 42' waardoor ze…