vrijdag, 03 januari 2014 06:50

Planetoïde brandt op in de dampkring van de Aarde

In de gemarkeerde zone zouden brokstukjes van de planetoïde 2014 AA terecht zijn gekomen In de gemarkeerde zone zouden brokstukjes van de planetoïde 2014 AA terecht zijn gekomen Illustratie: Project Pluto

Nadat op 1 januari 2014 een kleine planetoïde werd ontdekt, kwam deze een dag later al terecht in de dampkring van de Aarde waar de ruimterots is gefragmenteerd. Berekeningen laten zien dat de planetoïde boven de Atlantische Oceaan, tussen Zuid-Amerika en Afrika, in de dampkring is uiteengevallen in kleinere stukken die vervolgens zijn opgebrand.

De planetoïde, genaamd 2014 AA, is de eerste planetoïde die in 2014 werd ontdekt en werd op 1 januari 2014 ontdekt door Richard Kowalski van de Mount Lemmon Survey in Arizona. Deze kleine rotsblok was slechts enkele meters groot en had bij zijn ontdekking een helderheid van magnitude +19. Hierdoor was deze enkel zichtbaar met grote telescopen. Meteen na zijn ontdekking bleek dat deze op ramkoers lag met de Aarde. Uiteindelijk fragmenteerde de planetoïde op 2 januari 2014 waarna het grootste del van de brokstukken zijn opgebrand. Het is echter niet uitgesloten dat er brokstukken van deze planetoïde op Aarde terecht zijn gekomen. De exacte locatie van de inslag is momenteel nog niet echt bekend aangezien men ook het exacte inslagtijdstip niet weet. Tot op heden zijn er nog geen meldingen van ooggetuigen. De planetoïde 2014 AA is de tweede planetoïde die werd ontdekt en meteen daarna in aanraking kwam met onze planeet. In het najaar van 2008 gebeurde dit een eerste keer met de planetoïde 2008 TC3 die toen boven Soedan uit elkaar viel. Kort daarna werden in de woestijn tal van meteorieten teruggevonden.

De Britse astronoom, wiens ouders uit België kwamen, Philibert Jacques Melotte komt te overlijden. Hij ontdekte in 1908 een maan rond de gasplaneet Jupiter die in 1975 de naam 'Pasiphae' kreeg. Philibert Jacques Melotte ontdekte in 1909 ook de kleine planetoïde 676 Melitta en stelde in 1915 een cataloog samen met daarin 245 deep-sky objecten. In 1909 ontving Melotte de Jackson-Gwilt Medal uit handen van de Royal Astronomical Society.

De planetaire nevel NGC 6210 in het sterrenbeeld Hercules is van magnitude 9.7. De bijnaam van deze planetaire nevel is de 'Schildpadnevel'. Deze nevel lijkt echter op geen enkel vlak…