dinsdag, 29 mei 2012 16:47

Pas ontdekte asteroïde scheert langs de Aarde

Een asteroïde Een asteroïde Foto: NASA

Op 29 mei 2012 is een kleine asteroïde om 09u07 Belgische tijd op een afstand van slechts 14 440 kilometer langs de Aarde gevlogen. Dat is dichter dan dat navigatie- en communicatiesatellieten zich bevinden in hun baan om de Aarde. Het hemellichaam, dat de naam ‘2012 KT42’ draagt, is niet groter dan tien meter en werd pas op 28 mei 2012 ontdekt door sterrenkundigen van de Mount Lemmon-sterrenwacht in Arizona, USA.

Door zijn scheervlucht langs de Aarde staat 2012 KT42 nu op de zesde plaats in de top tien van asteroïden die het dichtst langs de Aarde zijn gevlogen. Het kleine hemellichaam, dat in de sterrenkunde ook wel een ‘Aardscheerder' wordt genoemd, vormde op geen enkel moment een bedreiging voor onze planeet. Indien deze rotsblok toch de atmosfeer zou zijn ingedoken, was deze door zijn kleine omvang wellicht volledig opgebrand. Scheervluchten van asteroïden langs de Aarde is niet zeldzaam. Toch nemen wetenschappers geen risico’s en probeert men alle asteroïden die in de buurt van de Aarde komen of de baan van de Aarde kruisen op te sporen en in kaart te brengen. Door deze objecten beter waar te nemen, kan men uiteindelijk de exacte baan van deze rotsblokken berekenen zodat men kan inschatten of deze al dan niet een bedreiging vormen voor de Aarde.

De Amerikaanse astronoom Charles Thomas Kowal ontdekt vanop het Palomar Observatory de planetoïde en aardscheerder 2340 Hathor. Deze planetoïde heeft een doorsnede van 5,3 kilometer en is hierdoor één van de grootste planetoïden uit de Aten-groep. Hathor kruist de banen van zowel de Aarde alsook Venus en omdat deze planetoïde groot is, zou een inslag catastrofale gevolgen hebben. Foto: UCSD