vrijdag, 16 mei 2014 01:00

Grote Rode Vlek op Jupiter krimpt Hot!

Jupiter en zijn Grote Rode Vlek Jupiter en zijn Grote Rode Vlek Foto: NASA / ESA / A. Simon

De beroemde Grote Rode Vlek in de atmosfeer van de reuzenplaneet Jupiter is momenteel kleiner dan ooit. Zo is op nieuwe opnames van de Hubble ruimtetelescoop gebleken dat de Grote Rode Vlek nog geen 16 500 kilometer groot meer is en dat deze blijft krimpen.

De Grote Rode Vlek is hét handelskenmerk van de planeet Jupiter. Dit opvallende 'oog' is een gigantische wervelstorm 22° ten zuiden van de evenaar van Jupiter die al minstens 300 jaar actief is. Het ovale object draait tegen de wijzers van de klok in, met een periode van ongeveer zes dagen. Eind 19de eeuw had deze storm nog een breedte van ongeveer 41 000 kilometer maar toen de Amerikaanse Voyager ruimtesondes in 1979 en 1980 de planeet bezochten, had de storm een omvang van 'slechts' 23 335 kilometer. Uit nieuwe beelden die gemaakt werden door de legendarische Hubble Space Telescoop blijkt nu dat de Grote Rode Vlek nog geen 16 500 kilometer meer groot is. Jupiter is een zeer geliefd object onder amateur-astronomen en astrofotografen en dankzij de vele foto's van deze planeet hebben astronomen opgemerkt dat de Grote Rode Vlek sinds 2012 plots veel sneller lijkt te krimpen. Volgens analyse van alle beelden krimpt de storm in het huidige tempo met jaarlijks iets meer dan duizend kilometer. Hoe het komt dat de Grote Rode Vlek krimpt, is echter nog onduidelijk. Astronomen vermoeden dat kleine atmosferische wervels, die zich in de omgeving van de Grote Rode Storm bevinden, hier een niet onbelangrijke rol in spelen. De kans bestaat dus dat we binnen twintig jaar geen Grote Rode Vlek meer zien wanneer we met een telescoop naar de planeet Jupiter kijken.

Grote Rode VlekFoto: NASA / ESA

Overlijden van de Amerikaanse astronoom Clyde William Tombaugh die tientallen planetoïden ontdekte en in 1930 ook de dwergplaneet Pluto ontdekte. Tussen 1930 en 2006 werd Pluto beschouwd als de negende planeet van het zonnestelsel. Tijdens zijn werk fotografeerde hij 65% van de hemel en bracht hij duizenden uren door met onderzoek van de miljoenen afbeeldingen van sterren. Tombaugh was wellicht ook de meest vooraanstaande astronoom die ooit zelf melding maakte van ufo's. Zo zag hij op 20 augustus 1949 verscheidene ufo's in de buurt van Las Cruces in New Mexico. Hij beschreef hen als zes tot acht rechthoekige lichten.

M63, ook gekend als NGC 5055, is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden) en draagt ook de naam 'Zonnebloemsterrenstelsel' (Sunflowergalaxy' in het Engels). Dit sterrenstelsel maakt wellicht…