Zonnestelsel

Nieuwe maan ontdekt rondom Neptunus Hot!

woensdag, 17 juli 2013 18:28

Astronomen hebben met behulp van de Amerikaans/Europese Hubble Space Telescope een nieuwe maan ontdekt rondom de planeet Neptunus. Hierdoor telt Neptunus nu officieel veertien manen. Dit pas ontdekte hemelobject zal de boeken ingaan als het kleinste maantje rondom Neptunus.

Manen van Pluto heten voortaan Kerberos en Styx

woensdag, 03 juli 2013 18:28

Het is nu officieel! De laatste twee ontdekte manen van de dwergplaneet Pluto heten vanaf voortaan 'Kerberos' en 'Styx'. In 2010 en 2011 ontdekte NASA een vierde en vijfde maan rondom Pluto die tijdelijk de naam P4 en P5 kregen. Na een rondvraag op het internet kregen de twee kleine hemellichamen uiteindelijk hun nieuwe naam.

Planetoïde uit twee delen vliegt langs de Aarde

vrijdag, 31 mei 2013 12:07

Op vrijdag 31 mei 2013 zal er opnieuw een planetoïde langs de Aarde vliegen. De planetoïde, genaamd 1998 QE2, zal tijdens zijn dichtste passage omstreeks 22u59 Belgische tijd op ongeveer 5,8 miljoen kilometer langs de Aarde vliegen. Dat is vijftien keer de afstand Aarde-Maan. Uit de eerste radarbeelden van deze planetoïde blijkt nu ook dat het hemellichaam bestaat uit twee delen.

Water in atmosfeer van Jupiter is afkomstig van komeet

dinsdag, 23 april 2013 18:51

Bijna al het water dat zich in de stratosfeer van de gigantische planeet Jupiter bevindt, is afkomstig van de komeet Shoemaker-Levy 9 die zich in de zomer van 1994 in de atmosfeer van Jupiter boorde. Tot deze vaststelling zijn wetenschappers gekomen na precisiemetingen met de Europese Hershel ruimtetelescoop.

Asteroïde scheert op 15 februari langs de Aarde

vrijdag, 15 februari 2013 10:08

Op vrijdag 15 februari 2013 zal een kleine asteroïde rakelings langs de Aarde scheren. De asteroïde 2012 DA14 werd op 23 februari 2012 ontdekt in Spanje en is ongeveer 50 meter groot. De kortste nadering tot de Aarde bedraagt op 15 februari omstreeks 20u25 Belgische tijd net geen 28 000 kilometer.

Planetoïde Apophis vliegt langs de Aarde

donderdag, 10 januari 2013 08:36

In de nacht van woensdag 9 op donderdag 10 januari 2013 is de 325 meter grote asteroïde Apophis op een afstand van ongeveer 14,5 miljoen langs de Aarde gevlogen. Op het moment van de kortste passage haalde Apophis een helderheid van magnitude 19,7. Hierdoor kon de ‘rotsblok’ niet met het blote oog of met kleine telescopen worden waargenomen.

Marsmeteoriet bevat opvallend veel water

vrijdag, 04 januari 2013 10:40

Een internationaal team van wetenschappers is tot de vaststelling gekomen dat de onlangs ontdekte meteoriet NWA 7034 wellicht uit korstgesteente van de planeet Mars bestaat. Het 320 gram zware stuk 'ruimtesteen' werd in 2011 gevonden in Marokko en is waarschijnlijk 2,1 miljard jaar geleden na een inslag losgebroken. Wat deze meteoriet bijzonderder maakt, is dat deze aanzienlijk meer water bevat dan andere ontdekte Marsmeteorieten.

Asteroïde slaat in 2040 niet in op de Aarde

zondag, 23 december 2012 21:12

Het zijn geen leuke tijden voor doemdenkers en liefhebbvers van de ‘apocalyps’. Nadat de Aarde uiteindelijk op vrijdag 21 december 2012 niet verging laat de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA nu weten dat de asteroïde 2011 AG5 geen gevaar meer vormt voor de Aarde. Aanvankelijk leek er een kleine kans te bestaan dat het object in 2040 zou botsen met onze planeet.

Planetoïde 'Toutatis' scheert langs de Aarde

woensdag, 12 december 2012 01:29

De kleine planetoïde ‘4179 Toutatis’ zal op woensdag 12 december 2012 op een afstand van 7 miljoen kilometer langs de Aarde scheren. Reden tot paniek is er echter niet aangezien deze afstand overeen komt met 18 keer de afstand Aarde-Maan en de omloopbaan van Toutatis één van de meest nauwkeurigst bepaalde is van alle planetoïden.

Komeet Hergenrother valt uit elkaar

zaterdag, 03 november 2012 10:20

De periodieke komeet 168P/Hergenrother is momenteel bezig met uit elkaar te vallen. Astronomen en amateur-astronomen hebben de afgelopen weken enkele opvallende uitbarstingen van de komeet waargenomen waardoor men er vrijwel zeker van is dat de kern van het hemelobject in verschillende stukken uiteen is gevallen.

De Amerikaanse Marslander Phoenix maakt een zachte landing op het Marsoppervlak nabij de noordpoolkap van de planeet. Deze 250 kilogram zware lander werd uitgerust met een robotarm die 2,3 meter ver reikt, een camera met stereovisie, een gasanalysator, ovens voor de thermal and evolved-gas analyzer, een camera aan de onderzijde om de landing te filmen en een meteorologisch station. Op 31 juli 2008 werd door NASA aan de hand van gegevens afkomstig van de Phoenix Marslander bevestigd dat er op Mars inderdaad water voorkomt in de vorm van ijs onder een dunne laag zand en stof. Foto: NASA