Zonnestelsel

Enceladus heeft een ondergrondse oceaan Hot!

vrijdag, 04 april 2014 00:00

Uit nieuwe gegevens die afkomstig zijn van de Cassini ruimtesonde blijkt dat er zich onder de korst van de kleine Saturnusmaan Enceladus een diepe oceaan bevindt. Wetenschappers kwamen tot deze conclusie aan de hand van metingen van het zwaartekrachtveld van deze maan. Daarmee is Enceladus het derde gekende hemellichaam in ons zonnestelsel waar oceanen voorkomen.

Hubble fotografeert komeet Siding Spring

maandag, 31 maart 2014 00:00

De legendarische Hubble Space Telescope heeft komeet C/2013 A1, ook gekend als komeet ‘Siding Spring’, gefotografeerd die eind 2014 ongetwijfeld de internationale media zal halen. Zo zal deze komeet in oktober op een afstand van slechts 135 000 kilometer langs de planeet Mars zal scheren.

Hemelobject ontdekt aan de rand van het zonnestelsel Hot!

donderdag, 27 maart 2014 00:00

Twee Amerikaanse astronomen, Scott Sheppard en Chad Trujillo, hebben een nieuw hemellichaam ontdekt dat zich permanent schuilhoudt in de buitenste regionen van ons zonnestelsel. Het nieuwe object vertoont gelijkenissen met de dwergplaneet Sedna en volgens de astronomen behoren de twee dan ook tot een groep van ijsachtige planetoïde in een gebied tussen de Kuipergordel en Oorwolk.

WISE vindt geen 'planeet X'

zondag, 09 maart 2014 00:00

Wetenschappers zijn aan de hand van gegevens afkomstig van de Amerikaanse Wide-Field Infrared Survey Explorer (WISE) satelliet tot de vaststelling gekomen dat er zich geen onbekende gasplaneten bevinden in de buitenste regionen van het zonnestelsel. Hierdoor kunnen de geruchten over het bestaan van een mogelijke 'planeet X' definitief de prullenbak in.

Water en koolstof gevonden in een Marsmeteoriet

dinsdag, 04 maart 2014 09:56

Na de vondst van stromend water op Mars, midden februari 2014, presenteert NASA opnieuw een belangrijke ontdekking. Een team wetenschappers van het Johnson Space Center in Houston en het Jet Propulsion Laboratory in Californië, heeft in een Marsmeteoriet bewijzen gevonden van water. De resultaten zijn gepubliceerd in het februarinummer van Astrobiology. Het verhaal doet uiteraard denken aan de vondst van een mogelijk biogene structuur in een Marsmeteoriet (de ALH84001) in 1996. Leden uit het toenmalige onderzoeksteam, zijn ook bij de huidige vondst betrokken.

Planetoïde 2014 DX110 scheert woensdag langs de Aarde Hot!

maandag, 03 maart 2014 21:44

Op woensdag 5 maart 2014 zal een dertig meter grote planetoïde langs de Aarde vliegen. De ruimterots luistert naar de naam '2014 DX110' en zal omstreeks 22u07 Belgische tijd op een afstand van ongeveer 350 000 kilometer langs onze planeet vliegen. Dat is iets dichter dan de afstand van de Aarde tot de Maan.

Rotsblok slaat in op de Maan Hot!

dinsdag, 25 februari 2014 10:15

Een Spaanse astronoom is op 11 september 2013 getuige geweest van een uniek fenomeen. Zo zag José Madiedo van de universiteit van Huelva op die dag een rotsblok inslaan op het oppervlak van de Maan. De inslag vond plaats in het Mare Nubium gebied op de Maan en werd gefilmd door een videocamera.

Planetoïde 2000 EM26 scheert langs de Aarde

dinsdag, 18 februari 2014 10:12

In de nacht van maandag 17 op dinsdag 18 februari 2014 is een planetoïde met een diameter van ongeveer 270 meter langs de Aarde gevlogen. De kortste afstand tot onze planeet bedroeg 8,8 maal de afstand tussen de Aarde en de Maan (2,6 miljoen kilometer). Deze planetoïde behoort tot de Aten-planetoïden die dicht bij de Aarde komen.

Gedetailleerde geologische kaart van de grootste maan in ons zonnestelsel

zondag, 16 februari 2014 09:52

De titel is veelbelovend maar ook misleidend. Om op aarde een gebied “gedetailleerd” geologisch in kaart te brengen, zijn meerdere expedities nodig waarbij gesteenten worden bestudeerd. Geologen determineren de bemonsterde gesteenten, maken bodemprofielen, voeren boringen uit, identificeren verschillende lagen (ouderdom en benaming), … De geologie is de jongste wetenschap maar sinds de 19de eeuw zijn de meeste plekken op aarde bestudeerd. Satellieten hebben daar sterk toe bijgedragen. En dan kennen we eigenlijk nog maar het hele dunne buitenste laagje van de aarde.

Prachtige opnames van poollicht op Saturnus

donderdag, 13 februari 2014 11:33

Een samenwerking tussen de legendarische Hubble Space Telescope en de Cassini ruimtesonde heeft geleidt tot spectaculaire opnames van poollicht op de planeet Saturnus. Op deze beelden is mooi te zien hoe de magnetische lichtshow aan de polen van deze planeet reageert op zonne-activiteit.

Dit gebeurde vandaag in 1951