vrijdag, 29 augustus 2014 00:00

Astronomen zien botsing tussen planetoïden rondom andere ster

Artistieke impressie van een botsing tussen twee planetoïden rondom een andere ster Artistieke impressie van een botsing tussen twee planetoïden rondom een andere ster Foto: NASA / JPL-Caltech

Astronomen hebben met behulp van de Amerikaanse infrarood ruimtetelescoop Spitzer een uitbarsting van stof ontdekt in de buurt van een jonge ster. Men vermoed dat deze uitbarsting van stof het resultaat is van een botsing tussen twee grote planetoïden.

De ster die in de gaten werd gehouden door NASA’s Spitzer ruimtetelscoop luistert naar de naam ‘NGC 2547-ID8’ en bevindt zich op een afstand van 1 200 lichtjaar van de Aarde in het sterrenbeeld Zeilen (Vela). De ster is ‘slechts’ 35 miljoen jaar oud en is omgeven door stof waarin planetoïden kunnen ontstaan. Deze planetoïden kunnen uiteindelijk ook met elkaar botsen. Sommigen onder hen overleven de botsingen, smelten samen en worden vervolgens steeds groter dankzij het aantrekken van stof in hun omgeving. Uit deze objecten kunnen in de loop van 100 miljoen jaar rotsachtige proto-planeten ontstaan die later kunnen evolueren tot planeten als de Aarde of Mars. Volgens astronomen is dit proces momenteel volop bezig rondom de ster NGC 2547-ID8.

De uitbarsting van stof rondom deze ster kon niet rechtstreeks worden waargenomen met de Spitzer ruimtetelescoop aangezien de Zon op dat moment in de weg stond. Pas toen Spitzer vijf maanden later opnieuw naar de ster NGC 2547-ID8 keek, bleek er zich een grote stofwolk te hebben gevormd. Dit werd afgeleidt uit de hoeveelheid waargenomen infraroodstraling dat Spitzer in januari 2013 opmerkte toen de ruimtetelescoop de ster observeerde. De Amerikaanse ruimtetelescoop hield deze ster al sinds mei 2012 in de gaten. Uit deze waarnemingen bleek al dat de hoeveelheid stof rond de ster fluctueert wat wil zeggen dat er af en toe nieuw stof ontstaat als gevolg van botsingen tussen planetoïden. De sterrenkundigen blijven de ster alvast observeren zodat men de evolutie van het stof verder kan monitoren.

Geboortedag van de Amerikaanse astronoom Paul Willard Merrill. Als spectroscopist bestudeerde Merrill peculiaire sterren, vooral lang- periodieke variabele sterren. Hij onderzocht ook de interstellaire materie en voerde als een der eersten spectroscopie op infrarode golflengten uit. Zijn grootste ontdekking kwam net voor zijn pensioen toen hij de lijnen van technetium in de ster R And en andere sterren van het S-type ontdekte.

M88 is een spiraalsterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) dat deel uitmaakt van de bekende Virgocluster. Dit sterrenstelsel is gelijkaardig aan M31 in het sterrenbeeld Andromeda. Het sterrenstelsel beweegt…