Heelal

Astronomische ontdekkingen van 2012 Hot!

dinsdag, 25 december 2012 20:36

Het jaar 2012 was voor astronomen opnieuw een fantastisch jaar vol met bijzondere ontekkingen. Dankzij deze ontdekkingen wordt het opnieuw duidelijk dat we het heelal nog steeds niet helemaal kennen en dat er nog heel wat bijzonders te ontdekken valt. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest spraakmakende en belangrijkste astronomische ontdekkingen van 2012.

Poolster dichter bij zonnestelsel dan gedacht

zaterdag, 01 december 2012 21:47

De Poolster dankt zijn naam aan het feit dat deze, op dit moment, zich dicht bij de noordelijke hemelpool bevindt. Alleen al om dit feit, is de Poolster interessant, en men heeft ontdekt dat de ster zich meer dan 100 lichtjaren dichter bij het zonnestelsel bevindt dan voordien was aangenomen.

Uitzonderlijk zwaar zwart gat in klein sterrenstelsel

donderdag, 29 november 2012 10:20

Een internationaal team van astronomen, waaronder enkele Nederlanders, heeft ontdekt dat zich in de kern van het kleine sterrenstelsel NGC 1277 een uitzonderlijk zwaar zwart gat bevindt. Het zwarte gat neemt maar liefst veertien procent van de totale massa van het sterrenstelsel voor zijn rekening terwijl het massa-aandeel van zwarte gaten in de meeste sterrenstelsels vaak nog niet 0,1 procent bedraagt.

Verste sterrenstelsel ooit ontdekt

vrijdag, 16 november 2012 14:56

Een internationaal team van astronomen heeft met behulp van de Hubble en Spitzer ruimtetelescopen het verste sterrenstelsel tot nu toe ontdekt. Het sterrenstelsel bevindt zich op een afstand van 13,3 miljard jaar wat dus wil zeggen dat het 420 miljoen jaar na de oerknal is ontstaan. Het licht van dit sterrenstelsel heeft er dus 13,3 miljard jaar over gedaan om ons te bereiken.

Ruimtetelescopen zien verste sterrenstelsel

donderdag, 20 september 2012 11:34

Sterrenkundigen hebben met behulp van de Spitzer en Hubble ruimtetelescopen mogelijk het jongste, en hierdoor ook het verste, sterrenstelsel tot op heden ontdekt. Het sterrenstelsel bevindt zich op een afstand van 13 miljard lichtjaar en zoals dit nu wordt waargenomen is het amper 500 miljoen jaar oud.

Astronomen ontdekken bijna exacte kopieën van ons Melkwegstelsel

donderdag, 23 augustus 2012 17:39

Astronomen zijn er in geslaagd om iets te zien wat ze nog nooit eerder hebben gezien. Zo heeft men voor het eerst twee groepjes sterrenstelsels ontdekt die opvallend veel gelijken op ons eigen Melkwegstelsel en zijn naaste begeleiders. Niet dat ons spiraalvormig Melkwegstelsel een uitzondering is maar een sterrenstelsel ontdekken met dezelfde begeleiders als 'onze' Magelhaense Wolken bleek zeer moeilijk te zijn.

Euclid krijgt groen licht

donderdag, 21 juni 2012 16:35

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft Europa’s nieuwste ruimtetelescoop officieel opgenomen in haar onderzoeksprogramma voor de periode 2015 – 2025. Met dit astronomisch onderzoeksproject hopen wetenschappers meer te leren over de mysterieuze donkere materie en al even mysterieuze donkere energie.

Subaru-telescoop ontdekt 'rechthoekig' sterrenstelsel

donderdag, 22 maart 2012 08:19

Astronomen hebben met behulp van de Japanse 8,2 meter grote Subaru-telescoop een merkwaardig rechthoekig sterrenstelsel ontdekt. De vorm van dit sterrenstelsel vertoont veel gelijkenissen met de vorm van een smaragd. Op de bewerkte foto van het stelsel is te zien dat zich in de kern een schijfvormige verdeling van vooral jonge sterren bevindt.

Hubble maakt meest gedetailleerde opname ooit van M9

vrijdag, 16 maart 2012 10:47

De Amerikaanse/Europese Hubble Space Telescope heeft tot op heden de meest gedetailleerde opname gemaakt van het bekende deep-sky object Messier 9 (zie onderstaande foto). Messier 9 is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Slangendrager en bevindt zich ongeveer 25 800 lichtjaar van de Aarde.

Zwart gat in centrum Melkweg verslindt asteroïden en kometen

donderdag, 09 februari 2012 03:30

Dankzij gegevens afkomstig van de Amerikaanse Chandra röntgentelescoop vermoeden astronomen dat het grote zwarte gat, dat zich in het centrum van de Melkweg bevindt, asteroïden en kometen verslindt. Deze theorie zou alvast de opflakkeringen van uitgezonden röntgenstraling verklaren die in het gebied van het zwarte gat regelmatig worden waargenomen.

Vanuit India wordt met behulp van een Indiase PSLV draagraket de Italiaanse Astro‐Rivelatore Gamma a Immagini Leggero (AGILE) ruimtetelescoop in de ruimte gebracht. Deze satelliet werd ontwikkeld om bronnen van gammastralen in het heelal op te sporen. De Italiaanse ruimtetelescoop woog bij zijn lancering 352 kilogram en werd uitgerust met de Gamma Ray Imaging Detector (GRID), SuperAGILE SA en Mini-Calorimeter (MCAL) instrumenten. Foto: ASI