Heelal

Astronomen ontdekken oudste sterrenstelsel ooit Hot!

woensdag, 06 mei 2015 09:33

Een team van Amerikaanse en Nederlandse astronomen, onder leiding van onderzoekers van de Yale University en de University of Calfornia-Santa Cruz, heeft een sterrenstelsel ontdekt dat slechts 670 miljoen jaar na de oerknal is ontstaan. Hierdoor is dit sterrenstelsel 13,1 miljard jaar oud waardoor dit het verste sterrenstelsel is dat tot op heden werd ontdekt.

Magelhaense Wolken zijn groter dan gedacht

dinsdag, 06 januari 2015 19:46

De twee bekende begeleiders van ons eigen Melkwegstelsel, de Magelhaense Wolken, blijken veel groter te zijn dan men altijd al dacht. Ook zouden deze twee dwergsterrenstelsels een onregelmatiger structuur hebben. Dit alles blijkt uit nieuwe waarnemingen die verricht werden met de Dark Energy Camera op de Cerro Tololo-sterrenwacht in Chili.

Astronomen zien botsing tussen planetoïden rondom andere ster

vrijdag, 29 augustus 2014 00:00

Astronomen hebben met behulp van de Amerikaanse infrarood ruimtetelescoop Spitzer een uitbarsting van stof ontdekt in de buurt van een jonge ster. Men vermoed dat deze uitbarsting van stof het resultaat is van een botsing tussen twee grote planetoïden.

Heeft men een Thorne-Zytkow Object ontdekt?

donderdag, 05 juni 2014 00:00

De kans is heel groot dat astronomen een zeer bizarre ster hebben opgespoord. Zo zou men in de Kleine Magelhaense Wolk een zogeheten 'Thorne-Zytkow Object' hebben ontdekt waarvan het bestaan al in 1975 werd voorspeld door twee astrofysici. Deze hybride sterren behoren nog steeds tot één van de meest mysterieuze objecten in het heelal.

Broertje van de Zon ontdekt

vrijdag, 09 mei 2014 00:00

Astronomen uit Australië, Rusland en de Verenigde Staten hebben voor het eerst een familielid ontdekt van de Zon. Zo hebben zij een ster ontdekt die vrijwel zeker is ontstaan uit dezelfde interstellaire wolk van gas en stof als waaruit onze eigen ster, de Zon, meer dan 4,5 miljard jaar geleden is voortgekomen.

Ijskoude bruine dwerg ontdekt

maandag, 28 april 2014 00:00

Astronomen hebben behulp van twee ruimteteelscopen, WISE en Spitzer, een bruine dwerg ontdekt die zich in onze kosmische achtertuin bevindt en zo koud is als de temperatuur aan de Noordpool. Hierdoor is dit de koudst bekende bruine dwerg.

Astronomen ontdekken oudste ster in het universum Hot!

dinsdag, 11 februari 2014 00:12

Astronomen van de Australian National University zijn er ingeslaagd de tot nu toe oudste ster te ontdekken. Het hemellichaam is kort na de oerknal, ongeveer 13,7 miljard jaar geleden, ontstaan en ligt ongeveer 6 000 lichtjaar van ons verwijderd.

Indrukwekkende radio-opname van M82

dinsdag, 04 februari 2014 17:01

Astronomen hebben met behulp van de Very Large Array (VLA) radioschotels in New Mexico een nieuwe gedaitalleerde radio-opname gemaakt van het centrale gedeelte van het sterrenstelsel M82. Op deze indrukwekkende opname zijn sporen van stervormingsgebieden en supernovarestanten te zien.

Supernova zichtbaar in M82 Hot!

donderdag, 23 januari 2014 13:47

In het sterrenstelsel M82, dat ook gekend is als het 'Sigaarstelsel', is op 21 januari 2014 een supernova ontdekt. Aangezien M82 zich op 'slechts' 11,4 miljoen lichtjaar van de Aarde bevindt, is de pas ontdekte supernova al zichtbaar met een gewone telescoop. Verwacht wordt dat deze supernova, die nu magnitude +11 heeft, nog in helderheid kan toenemen.

Een sterrenstelsel met twee kernen

donderdag, 09 januari 2014 20:18

Tijdens de 223ste bijeenkomst van de American Astronomical Society in Washington, DC is een nieuwe, opmerkelijke Hubble-foto voorgesteld. Zo is op deze foto het bekende sterrenstelsel Messier 83 (M83) te zien met daarin, op het eerste zicht, een dubbele kern.

Dit gebeurde vandaag in 2009