Heelal

Twee oeroude bruine dwergen ontdekt

donderdag, 21 november 2013 09:33

Een internationaal team van astronomen heeft in ons Melkwegstelsel twee zeer oude zogeheten 'bruine dwergen' ontdekt. Bruine dwergen zijn sterachtige objecten die geen kernfusiereactie hebben kunnen starten doordat ze te weinig massa hebben. De twee bruine dwergen die men nu heeft ontdekt, zijn wellicht meer dan 10 miljard jaar oud en zouden tot een populatie van 'mislukte sterren' kunnen behoren.

Extreem ver sterrenstelsel ontdekt Hot!

donderdag, 24 oktober 2013 09:57

Astronomen van de University of California, de University of Texas, de Texas A&M University en de National Optical Astronomy Observatories hebben met behulp van de Amerikaans-Europese Hubble ruimtetelescoop en de Keck telescoop op Hawaii een sterrenstelsel ontdekt waarvan het licht er 13 miljard jaar over heeft gedaan om ons te bereiken. Dit is dan ook het verste sterrenstelsel dat men tot op heden heeft ontdekt.

Hoe zagen sterrenstelsels er 11 mliljard jaar geleden uit?

vrijdag, 16 augustus 2013 05:42

Hoe zagen sterrenstelsels er elf miljard jaar geleden uit? Op deze vraag probeerden sterrenkundigen met behulp van de Hubble ruimtetelescoop een antwoord te vinden om na te gaan of de bekende Hubble classificatie ook toen al zou kunnen gebruikt worden. Het uiteindelijk antwoord is dat toen de vorm, kleur en grootte van sterrenstelsels nauwelijks veranderd is.

Hubble ruimtetelescoop lost veertig jaar oud raadsel op

vrijdag, 09 augustus 2013 00:00

Begin de jaren ’70 werd in het heelal een lange stroom van neutraal waterstofgas ontdekt dat zich vanaf de twee Magelhaense Wolken over een groot deel van het heelal uitstrekte. Astronomen zijn er nu, veertig jaar na de ontdekking, in geslaagd om met behulp van de succesvolle Hubble ruimtetelescoop het raadsel rond deze stroom op te lossen.

NASA selecteert twee nieuwe missies

woensdag, 10 april 2013 16:43

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA gaat in 2017 twee astronomische instrumenten in de ruimte brengen die ons meer moeten vertellen over exoplaneten en neutronensterren. Zowel de Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) alsook het Neutron star Interior Composition ExploreR (NICER) project zijn geselecteerd binnen NASA’s Astrophysics Explorer Program.

Betelgeuze op ramkoers met kosmische 'muur'

woensdag, 23 januari 2013 09:01

Astronomen zijn met behulp van infraroodwaarnemingen met de Europese Herschel ruimtetelescoop tot de vaststelling gekomen dat de reuzenster Betelgeuze over enkele duizenden jaren in botsing zal komen met een interstellaire wolk van stof en gas. Betelgeuze is, na de Zon, de ster met de grootste schijnbare diameter en is een veranderlijke rode superreus met een periode van enkele honderden dagen.

NGC 6872 is de grootste!

vrijdag, 11 januari 2013 14:39

Uit gegevens afkomstig van de Amerikaanse Galaxy Evolution Explorer (GALEX) satelliet blijkt dat het sterrenstelsel NGC 6872 het grootste spiraalstelsel is van allemaal. Het stelsel, dat gekenmerkt wordt door twee opvallende 'armen', strekt zich over een afstand van meer dan 522 000 lichtjaar uit. NGC 6872 is dan ook vijf keer zo groot als ons Melkwegstelsel.

Planetoïdengordel ontdekt rondom Wega

woensdag, 09 januari 2013 14:25

Astronomen hebben met behulp van de Europese Herschel en de Amerikaanse Spitzer ruimtetelescoop een planetoïdengordel ontdekt rondom de ster Wega. Wega is een heldere ster in het sterrenbeeld Lier en is één van de drie sterren in de Zomerdriehoek. De ontdekking van de planetoïdengordel werd deze week bekendgemaakt op de 221ste bijeenkomst van de American Astronomical Society in Californië.

Astronoom ontdekt zes exokometen

dinsdag, 08 januari 2013 10:11

Tijdens de 221ste bijeenkomst van de American Astronomical Society in Californië heeft astronoom Barry Welsh bekendgemaakt dat hij bij zes sterren aanwijzingen gevonden heeft voor het bestaan van kometen. Eerder hadden sterrenkundigen bij vier andere sterren ook al zogenaamde 'exokometen' ontdekt waarbij rondom één ster, Bèta Pictoris, ook minstens één grote exoplaneet draait.

Astronomische ontdekkingen van 2012 Hot!

dinsdag, 25 december 2012 20:36

Het jaar 2012 was voor astronomen opnieuw een fantastisch jaar vol met bijzondere ontekkingen. Dankzij deze ontdekkingen wordt het opnieuw duidelijk dat we het heelal nog steeds niet helemaal kennen en dat er nog heel wat bijzonders te ontdekken valt. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest spraakmakende en belangrijkste astronomische ontdekkingen van 2012.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de 5,7 ton zware Luna 22 ruimtesonde gelanceerd. Op 2 juni 1974 kwam Luna 22 aan in een baan om de Maan waarna het ruimtetuig ondermeer onderzoek verrichtte naar het magnetische veld van de Maan, naar micrometeorieten, naar kosmische straling en naar de samenstelling van Maanrotsen. Luna 22 bleef uiteindelijk vijftien maanden lang foto's naar de Aarde sturen.

M71 is een nabijgelegen sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagitta (Pijl) waarvan de classificatie ervan jarenlang in vraagteken werd gesteld. Het object lijkt te schaars om een bolvormige sterrenhoop te zijn…