vrijdag, 30 januari 2015 19:17

Exoplaneet J1407b heeft gigantisch ringenstelsel

Artistieke impressie van het ringenstelsel rond de exoplaneet J1407b Artistieke impressie van het ringenstelsel rond de exoplaneet J1407b Foto: Ron Miller

Nadat astronomen in 2012 voor het eerst een planeet hadden ontdekt buiten ons zonnestelsel dat net als de prachtige planeet Saturnus over een ringenstelsel beschikt, blijken deze ringen nu gigantisch groot te zijn. Sterrenkundigen vermoeden nu ook dat er in het ringenstelsel al een gigantische maan is ontstaan.

Het ringenstelsel rond de exoplaneet J1407b werd ontdekt doordat het ongeveer eens in de tien jaar voor de moederster, de ster J1407, langs beweegt. Hierbij verzwakte het sterlicht afkomstig van J1407 gedurende enkele weken wat voor astronomen een bewijs was dat deze exoplaneet een ringenstelsel heeft. Uit nieuwe analyses van de oorspronkelijke waarnemingen en gegevens uit 2007 blijkt nu dat dit ringenstelsel bestaat uit minstens dertig ringen waarvan de grootste bijna even groot is als de afstand tussen de Aarde en de Zon. Zo zou het hele ringenstelsel een middellijn hebben van ongeveer 123 miljoen kilometer, ruim honderd keer zo groot als het ringenstelsel rond de planeet Saturnus. Indien we deze ringen rond de planeet Saturnus zouden plaatsen, zouden we deze 's nachts vele malen groter kunnen dan de volle maan. Uit nieuwe analyses blijkt nu ook dat er zich in het ringenstelsel rondom de exoplaneet J1407b een brede lege zone bevindt wat volgens de onderzoekers wijst op de aanwezigheid van een grote maan. Deze zogeheten 'exomaan' zou een massa hebben die tussen de massa van de planeten Mars en de Aarde zit. De exomaan die zich in deze zone bevindt, zou er ongeveer twee jaar over doen om eenmaal rond de planeet J1407b te cirkelen. In het centrum van het ringenstelsel bevindt zich vermoedelijk een grote, zware exoplaneet of een bruine dwerg. Dit object zou een massa hebben dat 10 tot 40 keer de massa heeft van de gasreus Jupiter uit ons eigen zonnestelsel. Om nog meer te weten te komen over deze boeiende exoplaneet hopen astronomen dat ze in de toekomst opnieuw kunnen zien hoe het ringenstelsel van J1407b het licht afkomstig van de ster J1407 blokkeert.

De Engelse astronoom John Russel Hind ontdekt de planetoïde 8 Flora. Deze planetoïde bevindt zich gemiddeld ongeveer 2,2 astronomische eenheden van de zon en is ongeveer 136×136×113 kilometer groot. Vanaf de Aarde gezien kan deze planetoïde tijdens opposities een magnitude van gemiddeld +8,7 bereiken. Tijdens gunstige opposities, wanneer de planetoïde zich in de buurt van haar perihelium bevindt, kan de helderheid oplopen tot +7,9.

M40, ook wel Winnecke 4 genoemd, is een dubbelster in het sterrenbeeld Ursa Major (Grote Beer) van magnitude 9. Dit systeem is een optisch dubbelsysteem waarvan de componenten 51" uit…