Exoplaneten

Astronomen zien voor het eerst de kleur van een exoplaneet

donderdag, 11 juli 2013 00:33

Astronomen zijn er met behulp van de Amerikaans-Europese Hubble Space Telescope in geslaagd om voor de eerste maal de kleur van een exoplaneet te achterhalen. Indien we ons in de buurt van exoplaneet HD 189733b zouden bevinden, zouden we zien dat deze planeet een kobaltblauwe kleur heeft, vergelijkbaar met de blauwe kleur van de Aarde.

Kepler zit in de problemen Hot!

donderdag, 16 mei 2013 12:24

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft laten weten dat de succesvolle Kepler ruimtetelescoop met een ernstig technisch probleem sukkelt. Indien dit probleem niet kan worden opgelost, kan dit het einde betekenen van de 'planetenjager'.

Kepler ontdekt drie 'superaardes' in bewoonbare zones Hot!

donderdag, 18 april 2013 23:46

De Amerikaanse Kepler ruimtetelescoop heeft drie exoplaneten ontdekt die iets groter zijn dan de Aarde en zich allemaal in de zogeheten 'bewoonbare zone' bevinden. In deze zone rondom een ster kan vloeibaar water voorkomen op het oppervlak van een planeet. NASA's Kepler ruimtetelescoop ontdekte de exoplaneten met behulp van de transitiemethode waarbij men lichtsterktes van duizenden sterren in de gaten houdt.

Kleinste exoplaneet ooit ontdekt Hot!

donderdag, 21 februari 2013 13:50

Astronomen hebben met behulp van NASA's Kepler-telescoop de kleinste exoplaneet tot nu toe ontdekt. De kleine planeet, genaamd Kepler-37b, draait samen met twee andere exoplaneten dichterbij hun moederster dan Mercurius rond de Zon. Het planetenstelsel zelf bevindt zich op een afstand van ongeveer 215 lichtjaar van de Aarde in het sterrenbeeld Lier. Exoplaneet Kepler-37b is volgens de onderzoekers kleiner dan de Maan en wellicht gaat het om een wereld van gesteente, zonder water of lucht.

Stofboog verraadt aanwezigheid van exoplaneet

vrijdag, 08 februari 2013 19:19

Een internationaal team van astronomen zijn met behulp van de Japanse Subaru-telescoop op Hawaii tot de vaststelling gekomen dat er zich in een stofschijf rondom de ster J1604 wellicht één of meerdere planeten bevinden. Voor het eerst konden de onderzoekers een duidelijke infraroodopname maken van de boog van stofdeeltjes waarop te zien is dat het centrale deel van de stofschijf niet zo leeg is als deze het eerste zicht lijkt.

Ons sterrenstelsel telt miljarden 'hete Aardes'

dinsdag, 08 januari 2013 16:31

Astronomen zijn aan de hand van gegevens, afkomstig van de Amerikaanse Kepler ruimtetelescoop, tot de conclusie gekomen dat 17 procent van alle sterren in het bezit zijn van een planeet ter grootte van de Aarde die zich in een omloopbaan bevindt die kleiner is dan die van Mercurius. Aangezien er zich in ons sterrenstelsel, de Melkweg, 100 tot 200 miljard sterren bevinden, resulteert dit dus in 17 tot 34 miljard zogenaamde 'hete Aardes'.

Missie planetenjager wordt verlengd

vrijdag, 16 november 2012 00:13

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft laten weten dat de missie van de Kepler ruimtetelescoop volbracht is en het project met vier jaar verlengd wordt. Kepler speurt naar planeten rondom andere sterren en heeft de afgelopen jaren al meer dan 2 300 kandidaat exoplaneten opgespoord waarvan ongeveer honderd bevestigd zijn als echte planeten.

Bijzondere superaarde ontdekt Hot!

donderdag, 08 november 2012 15:37

Sterrenkundigen hebben een nieuwe zogenaamde 'superaarde' ontdekt die volgens de ontdekkers zich in de leefbare zone bevindt rond zijn moederster. Superaardes zijn planeten die iets groter zijn dan de Aarde. De bijzondere exoplaneet draait rondom de ster HD 40307 en maakt deel uit van een planetenstelsel van zes planeten. Wat de superaarde nog meer doet opvallen is dat deze zich 'slechts' op een afstand van 42 lichtjaar van de Aarde bevindt. In de sterrenkunde is dit 'vlakbij'.

Europese ruimtetelescoop gaat op 'superaardes' jagen

zaterdag, 20 oktober 2012 22:34

Het Europese ruimtevaartagentschap ESA heeft laten weten dat het in 2017 een kleine ruimtetelescoop in de ruimte wil brengen die specifiek gaat jagen op zogenaamde 'superaardes'. Superaardes zijn rotsachtige planeten met een vast oppervlak die zich in banen rondom andere sterren bevinden met een massa groter dan de Aarde maar kleiner dan die van Uranus of Neptunus.

Exoplaneet heeft vier zonnen

maandag, 15 oktober 2012 20:56

Twee amateurs, Kian Jek uit San Fransisco en Robert Gagliano uit Arizona, hebben met behulp van de website 'planethunters.org' een exoplaneet ontdekt die deel uitmaakt van een viervoudig stersysteem. De planeet, PH-1, heeft een massa vermoedelijk tussen de twintig en vijftig aardmassa’s en is 5 000 lichtjaar van de Aarde verwijderd.

Dit gebeurde vandaag in 2006