Exoplaneten

Astronomen bevestigen het bestaan van 1 284 nieuwe exoplaneten

woensdag, 11 mei 2016 08:11

Uit een gedetailleerde analyse van de gegevens afkomstig van de Amerikaanse ruimtetelescoop Kepler hebben astronomen het bestaan van 1 284 nieuwe exoplaneten bevestigd. Hierdoor staat de teller van gekende planeten rondom andere sterren nu op meer dan 3 200 waarvan er tot op heden 2 325 werden ontdekt door Kepler. Nog nooit eerder werd het bestaan van zoveel exoplaneten in één keer bevestigd.

Planeet ontdekt in de Hyaden

donderdag, 25 februari 2016 23:33

Aan de hand van data afkomstig van de Kepler ruimtetelescoop heeft men in de bekende sterrenhoop Hyaden een planeet ontdekt die ongeveer vier keer zo groot is als de Aarde. Opmerkelijk aan deze ontdekking is dat deze exoplaneet werd ontdekt door twee amateur-astronomen die de vrij toegankelijke gegevens van de Kepler ruimtetelescoop hebben doorzocht.

Voor het eerst rotatietijd van exoplaneet gemeten

vrijdag, 19 februari 2016 19:46

Sterrenkundigen hebben met behulp van de succesvolle Hubble Space Telescope de rotatietijd van een zware exoplaneet kunnen vaststellen. Zo kon men de veranderlijke helderheid meten van de atmosfeer van planeet 2M1207b waaruit de astronomen konden achterhalen dat deze exoplaneet in tien uur om zijn as draait. Dit is de eerste maal dat de rotatie van een exoplaneet op een dergelijke manier werd bepaald.

'Herboren' Kepler ruimtetelescoop ontdekt honderd nieuwe exoplaneten

woensdag, 06 januari 2016 20:13

Tijdens de 227ste bijeenkomst van de American Astronomical Society (AAS) in Florida hebben astronomen bekend gemaakt dat de Amerikaanse Kepler ruimtetelescoop honderd nieuwe exoplaneten heeft ontdekt en nog eens meer dan honderd kandidaat-exoplaneten. Deze nieuwe ontdekking is voor sterrenkundigen die op zoek zijn naar planeten buiten ons zonnestelsel van groot belang aangezien de Kepler ruimtetelescoop een tijdje geleden zo goed als afgeschreven werd als gevolg van een ernstig technisch probleem dat in 2013 werd vastgesteld.

Extreme winden op exoplaneet HD 189733b

dinsdag, 17 november 2015 08:09

Britse astronomen van de Universiteit van Warwick zijn tot de vaststelling gekomen dat er in de atmosfeer van de exoplaneet HD 189733b winden voorkomen met snelheden van maar liefst 8 700 kilometer per uur. Hierdoor waait het op deze planeet dertig keer zo hard als tijdens de hevigste orkanen op Aarde. Ter vergelijking: de winden op deze exoplaneet zijn zeven maal sneller dan het geluid op Aarde.

Nabije exoplaneet is iets groter dan de Aarde Hot!

donderdag, 12 november 2015 09:58

Astronomen hebben met behulp van het MEarth-South Observatory in Chili een nieuwe exoplaneet ontdekt die op een afstand bevindt van 'slechts' 39 lichtjaar. Kosmisch gezien is dit in onze achtertuin. De planeet kreeg de naam 'GJ 1132b' en is niet veel groter dan de Aarde.

Kepler ontdekt 'grotere en oudere neef' van de Aarde Hot!

donderdag, 23 juli 2015 18:35

Wetenschappers van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA hebben op donderdag 23 juli 2015 bekend gemaakt dat ze een 'grotere en oudere neef' van de Aarde hebben ontdekt rondom een andere ster. Zo draait de exoplaneet Kepler 452b rondom een ster die veel gelijkenissen vertoont met de Zon en draait deze planeet éénmaal om de 385 dagen om zijn moederster. Volgens de betrokken wetenschappers zijn de eigenschappen van deze exoplaneet sterk vergelijkbaar met die van de Aarde.

Merkwaardige hete Jupiter ontdekt bij rode dwergster

maandag, 04 mei 2015 01:32

Astronomen uit Australië en Chili hebben een bijzondere gasplaneet ontdekt die in een zeer kleine omloopbaan rond een rode dwergster cirkelt. De gasplaneet vinden we terug in het sterrenbeeld Andromeda en staat op 650 lichtjaar van de Aarde. Het feit dat een reuzenplaneet in een kleine omloopbaan rond een rode dwergster cirkelt, stelt wetenschappers voor een groot raadsel.

Verre exoplaneet waargenomen

zaterdag, 18 april 2015 10:38

Astronomen hebben met een telescoop op Aarde en een ruimtetelescoop een planeet rondom een andere ster ontdekt die op een afstand staat van maar liefst 13 000 lichtjaar in de richting van het centrum van de Melkweg. Hierdoor is dit één van de verste planeten die tot op heden werden ontdekt. Deze exoplaneet werd ontdekt met behulp van de zogeheten 'microlensing' techniek waarmee in het verleden nog verre exoplaneten werden ontdekt.

Een wereld met vier zonnen? Welkom op 30 Ari Bb! Hot!

donderdag, 05 maart 2015 18:10

Als wij op Aarde overdag naar de hemel kijken, zien we de heldere Zon die de enige ster is on ons zonnestelsel. Wanneer we ons op de exoplaneet 30 Ari b zouden bevinden, zouden we een kleine zon zien alsook twee zeer heldere zonnen. Indien we vanop het oppervlak van deze planeet met een telescoop één van de heldere zonnen zouden waarnemen, zouden we zien dat deze ook nog een begeleider heeft.

Dit gebeurde vandaag in 2006