Exoplaneten

TESS ontdekt 'hete Saturnus'

dinsdag, 02 april 2019 21:24

Amerikaanse astronomen hebben met behulp van de TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) ruimtetelescoop een exoplaneet ontdekt die omschreven wordt als een 'hete Saturnus'. Deze verre wereld, die zich op een afstand van ruim 300 lichtjaar van de Aarde bevindt, heeft de omvang van de planeet Saturnus en draait om de veertien dagen om zijn ster waardoor deze extreem heet is. TESS is een ruimtetelescoop die in april 2018 werd gelanceerd en ontworpen werd om exoplaneten te ontdekken met behulp van de transitiemethode.

Deze maand brengt NASA nieuwe planetenjager in de ruimte Hot!

maandag, 02 april 2018 08:12

Indien alles verloopt zoals gepland gaat de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA deze maand zijn nieuwste planetenjager in de ruimte brengen. Zo moet een krachtige Falcon 9 raket van het ruimtevaartbedrijf SpaceX op 16 april 2018 de Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) ruimtetelescoop in een elliptische baan om de Aarde brengen. Deze satelliet gaat de komende twee jaar de helderheid van meer dan 200 000 sterren analyseren aangezien korte dipjes in helderheid van sterren kan wijzen op de aanwezigheid van exoplaneten.

Exoplaneet NGTS-1b stelt astronomen voor een raadsel Hot!

donderdag, 02 november 2017 13:44

Astronomen hebben een bijzondere planeet ontdekt rondom een andere ster die sterrenkundigen voor een groot raadsel stelt. Zo blijkt uit waarnemingen dat de exoplaneet NGTS-1b ongeveer even groot is als de planeet Jupiter en draait rondom een ster die maar half zo groot is als onze ster, de Zon. Volgens de huidige theorieën zou deze planeet niet kunnen bestaan waardoor deze ontdekking een grote verrassing is voor alle sterrenkundigen.

Astronomen bevestigen het bestaan van 1 284 nieuwe exoplaneten

woensdag, 11 mei 2016 08:11

Uit een gedetailleerde analyse van de gegevens afkomstig van de Amerikaanse ruimtetelescoop Kepler hebben astronomen het bestaan van 1 284 nieuwe exoplaneten bevestigd. Hierdoor staat de teller van gekende planeten rondom andere sterren nu op meer dan 3 200 waarvan er tot op heden 2 325 werden ontdekt door Kepler. Nog nooit eerder werd het bestaan van zoveel exoplaneten in één keer bevestigd.

Planeet ontdekt in de Hyaden

donderdag, 25 februari 2016 23:33

Aan de hand van data afkomstig van de Kepler ruimtetelescoop heeft men in de bekende sterrenhoop Hyaden een planeet ontdekt die ongeveer vier keer zo groot is als de Aarde. Opmerkelijk aan deze ontdekking is dat deze exoplaneet werd ontdekt door twee amateur-astronomen die de vrij toegankelijke gegevens van de Kepler ruimtetelescoop hebben doorzocht.

Voor het eerst rotatietijd van exoplaneet gemeten

vrijdag, 19 februari 2016 19:46

Sterrenkundigen hebben met behulp van de succesvolle Hubble Space Telescope de rotatietijd van een zware exoplaneet kunnen vaststellen. Zo kon men de veranderlijke helderheid meten van de atmosfeer van planeet 2M1207b waaruit de astronomen konden achterhalen dat deze exoplaneet in tien uur om zijn as draait. Dit is de eerste maal dat de rotatie van een exoplaneet op een dergelijke manier werd bepaald.

'Herboren' Kepler ruimtetelescoop ontdekt honderd nieuwe exoplaneten

woensdag, 06 januari 2016 20:13

Tijdens de 227ste bijeenkomst van de American Astronomical Society (AAS) in Florida hebben astronomen bekend gemaakt dat de Amerikaanse Kepler ruimtetelescoop honderd nieuwe exoplaneten heeft ontdekt en nog eens meer dan honderd kandidaat-exoplaneten. Deze nieuwe ontdekking is voor sterrenkundigen die op zoek zijn naar planeten buiten ons zonnestelsel van groot belang aangezien de Kepler ruimtetelescoop een tijdje geleden zo goed als afgeschreven werd als gevolg van een ernstig technisch probleem dat in 2013 werd vastgesteld.

Extreme winden op exoplaneet HD 189733b

dinsdag, 17 november 2015 08:09

Britse astronomen van de Universiteit van Warwick zijn tot de vaststelling gekomen dat er in de atmosfeer van de exoplaneet HD 189733b winden voorkomen met snelheden van maar liefst 8 700 kilometer per uur. Hierdoor waait het op deze planeet dertig keer zo hard als tijdens de hevigste orkanen op Aarde. Ter vergelijking: de winden op deze exoplaneet zijn zeven maal sneller dan het geluid op Aarde.

Nabije exoplaneet is iets groter dan de Aarde Hot!

donderdag, 12 november 2015 09:58

Astronomen hebben met behulp van het MEarth-South Observatory in Chili een nieuwe exoplaneet ontdekt die op een afstand bevindt van 'slechts' 39 lichtjaar. Kosmisch gezien is dit in onze achtertuin. De planeet kreeg de naam 'GJ 1132b' en is niet veel groter dan de Aarde.

Kepler ontdekt 'grotere en oudere neef' van de Aarde Hot!

donderdag, 23 juli 2015 18:35

Wetenschappers van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA hebben op donderdag 23 juli 2015 bekend gemaakt dat ze een 'grotere en oudere neef' van de Aarde hebben ontdekt rondom een andere ster. Zo draait de exoplaneet Kepler 452b rondom een ster die veel gelijkenissen vertoont met de Zon en draait deze planeet éénmaal om de 385 dagen om zijn moederster. Volgens de betrokken wetenschappers zijn de eigenschappen van deze exoplaneet sterk vergelijkbaar met die van de Aarde.

In de Verenigde Staten overlijdt Wernher von Braun. Hij was een van de leidende figuren bij de ontwikkeling van rakettechnologie in Duitsland en de Verenigde Staten. Door zijn deelname aan het raketprogramma van nazi-Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog werd hij een controversieel figuur. Na de Tweede Wereldoorlog werd hij Amerikaans staatsburger en ging von Braun werken voor de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA waar hij een een belangrijke rol speelde in de lancering van de eerste Amerikaanse satelliet Explorer 1. Doordat hij ook de geestelijke vader was van de Saturn V Maanraket slaagde Amerika er dankzij von Braun in om als eerste een mens op de Maan te brengen. Foto: NASA