maandag, 12 januari 2015 18:37

Hebben wetenschappers grote inslagkrater ontdekt op Antarctica?

De twee kilometer grote cirkelvormige structuur op de Koning Boudewijn-ijsplaat De twee kilometer grote cirkelvormige structuur op de Koning Boudewijn-ijsplaat Foto: Tobias Binder / Alfred Wegener Institute

Wetenschappers hebben op Antarctica mogelijk sporen ontdekt van een grote meteorietinslag. Zo heeft men op het verlaten ijslandschap een twee kilometer brede cirkel ontdekt die mogelijk in 2004 is ontstaan toen een ruimtesteen is neergekomen op Antarctica. Twee onderzoeken wijzen alvast in de richting van een meteoriet.

Toen onderzoekers van het Duitse Alfred Wegener Instituut afgelopen maand over de Koning Boudewijn-ijsplaat vlogen in het kader van een geologisch onderzoek zagen ze niet zo ver van de Belgische Prinses Elisabethbasis een twee kilometer grote cirkelvormige structuur. Eén van de onderzoekers, Christian Müller, begon op de Belgische Prinses Elisabethbasis meteen een onderzoek en stuitte op een resultaten van een ander onderzoek afkomstig Amerikaans-Canadees wetenschappers waaruit blijkt er in 2004 een vrij groot object nabij de Koning Boudewijn-ijsplaat moet zeer neergekomen. Een ander onderzoek, uitgevoerd door Australische wetenschappers, vertelt ons dan weer op basis van infrasoon geluid dat werd waargenomen dat in dezelfde periode een spoor van stof werd aangetroffen hoog in de atmosfeer van de Aarde boven de Oost-Antarctica. Dit spoor van stof zou zijn veroorzaakt door een meteoor die vervolgens is neergekomen in de buurt van de ijsplaat. Ondanks deze twee onderzoeken is het nog niet bewezen dat de de cirkelvormige structuur in het ijsoppervlak van Antarctica weldegelijk een meteorietinslag is. Meteen nadat de onderzoekers de structuur hebben ontdekt, hebben ze extra gedetailleerde foto's en video's gemaakt voor verdere analyses. Binnenkort zal men ook op de grond onderzoeken uitvoeren zodat men kan achterhalen hoe deze bijzondere structuur is ontstaan. Indien er op deze locatie weldegelijk een ruimtesteen zou zijn neergekomen, zou deze meteoriet wellicht de omvang hebben gehad van een huis.

Dit gebeurde vandaag in 1935