De Aarde

Wanneer we het hebben over klimaatverandering zijn de smeltende ijskappen op de polen één van de eerste dingen waar we aan denken. Maar ijs verdwijnt niet alleen aan de polen. Uit onderzoek dat vandaag gepubliceerd werd blijkt dat gletsjers wereldwijd met meer dan 9 000 gigaton (9 biljard ton) ijs geslonken zijn sinds 1961. Daardoor is de zeespiegel 27 mm gestegen. Een international team onder leiding van de Universiteit van Zurich in Zwitserland heeft glaciologische veldwaarnemingen gecombineerd met een schat aan informatie geleverd door verschillende satellietmissies.

In het noorden van Groenland, onder de Hiawatha-gletsjer, hebben wetenschappers een grote inslagkrater ontdekt die verscholen zit onder een ijslaag van ongeveer 800 meter dik. De krater is ongeveer 31 kilometer breed en hoort hierdoor bij de 25 grootste inslagkraters op Aarde. Volgens wetenschappers zou een ijzermeteoriet van ongeveer één kilometer groot deze inslagkrater hebben gevormd. Deze belangrijke ontdekking werd bekend gemaakt via het wetenschappelijke vakblad Science Advances.

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft op 1 december 2017 de eerste gegevens en foto's vrijgegeven die werden gemaakt door de nieuwe Sentinel-5P aardobservatiesatelliet. Deze satelliet werd op 13 oktober succesvol in een baan om de Aarde gebracht om met behulp van het door Nederland ontwikkelde Tropomi-instrument dagelijks zeer gedetailleerd de wereldwijde luchtkwaliteit te meten en in kaart te brengen. De eerste beelden zijn van verbluffende kwaliteit en geven onder andere in detail luchtvervuiling weer op locaties waar nauwelijks meetstations zijn.

Orkaan Irma werd de vierde tropische cycloon van het Atlantische orkaanseizoen 2017. Deze orkaan groeide op 5 september 2017 uit tot een orkaan van categorie 5 en is voor zover bekend de eerste tropische cycloon van categorie 5 die de noordelijke Bovenwindse Eilanden passeert. Doordat het al snel duidelijk werd dat deze tropische cycloon zou uitgroeien tot een meteorologisch monster werd deze orkaan al gauw vanuit de ruimte opgevolgd en bestudeerd door diverse satellieten. Hieronder kan u de laatste foto's en video's terugvinden van Orkaan Irma die gemaakt werden vanuit de ruimte.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft een wereldkaart vrijgegeven met daarop het aantal bliksemontladingen. In tegenstelling tot een oude gezegde dat zegt dat bliksem nooit tweemaal inslaat op dezelfde plaats blijkt uit jarenlange metingen afkomstig van satellieten dat bepaalde regio's zeer vaak bliksemontladingen kennen.

Wetenschappers hebben op Antarctica mogelijk sporen ontdekt van een grote meteorietinslag. Zo heeft men op het verlaten ijslandschap een twee kilometer brede cirkel ontdekt die mogelijk in 2004 is ontstaan toen een ruimtesteen is neergekomen op Antarctica. Twee onderzoeken wijzen alvast in de richting van een meteoriet.

De Ierse astronoom Andrew Graham ontdekt vanop het Markree Observatory de planetoïde 9 Metis. Metis is een S-type planetoïde en zijn diameter varieert van 220 tot 130 kilometer. Het oppervlak bestaat voor ongeveer 30% tot 40% uit metaalhoudende olivijn en 60% tot 70% uit nikkel en ijzer. De planetoïde is genoemd naar de Griekse godin Metis, een van de vrouwen van de oppergod Zeus en de moeder van Pallas Athena.

M98 is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) dat tot de bekende Virgocluster van sterrenstelsels behoort. Opmerkelijk aan dit sterrenstelsel is dat het zich naar ons toe…