ESO’s uiterst gevoelige GRAVITY-instrument heeft de al lang bestaande aanname dat er een superzwaar zwart gat in het centrum van de Melkweg huist verder onderbouwd. Nieuwe waarnemingen laten zien dat er gas met ongeveer 30% van de snelheid van het licht net buiten de waarnemingshorizon rondcirkelt. Het is voor het eerst dat er materiaal is waargenomen in een baan nabij het zwarte gat van waaruit er geen weg terug meer is. Nooit eerder werd materiaal dat op zo’n geringe afstand om een zwart gat cirkelt zo gedetailleerd waargenomen.

Area 51 is een geheime militaire basis van de Amerikaanse luchtmacht (USAF) gelegen in de Nevadawoestijn, ten noorden van de Amerikaanse stad Las Vegas. Deze plaats, ook gekend onder de namen ‘The Groom Lake Test Site’, ‘Paradise Ranch’ en ‘Homey Airport’, werd in het verleden gebruikt bij ultrageheime militaire projecten zoals de ontwikkeling en het testen van nieuwe geavanceerde militaire vliegtuigen als de U-2 Dragon Lady, SR-71 Blackbird en de F-117 Nighthawk. Doordat dit één van de best bewaakte Amerikaanse faciliteiten is en er in het verleden tal van UFO-meldingen zijn geweest, is deze locatie zeer populair bij zogeheten 'aliënjagers' en liefhebbers van complottheorieën.

dinsdag, 23 oktober 2018 07:32

De piraat van de zuidelijke hemel

Deze foto van het actieve stervormingsgebied NGC 2467 – ook wel de Doodshoofd-met-gekruiste-beenderen-nevel genoemd – is even onheilspellend als mooi. De kleurrijke opname van stof, gas en heldere jonge sterren, die door de zwaartekracht bijeen worden gehouden in de vorm van een grijnzend doodshoofd, is vastgelegd met het FORS-instrument van de Very Large Telescope (VLT) van ESO. Hoewel de telescopen van ESO doorgaans worden gebruikt voor het verzamelen van wetenschappelijke gegevens, kunnen ze ook foto’s zoals deze maken, die mooi zijn van zichzelf.

zaterdag, 20 oktober 2018 21:41

BepiColombo is op weg naar Mercurius Hot!

In de nacht van vrijdag 19 oktober op zaterdag 20 oktober 2018 heeft een Europese Ariane 5 raket de ruimtesonde BepiColombo met succes in de ruimte gebracht. De lancering verliep vlekkeloos en iets meer dan een half uur na lift-off begon het onbemande ruimtetuig aan zijn lange reis naar de planeet Mercurius die maar liefst zeven jaar zal duren. Eenmaal aangekomen bij Mercurius moet de Europees-Japanse ruimtesonde ons meer leren over de structuur en de samenstelling van de kleine planeet alsook over het ontstaan en de evolutie van ons zonnestelsel.

Een internationaal team van astronomen heeft, met het VIMOS-instrument van de Very Large Telescope van ESO, een kolossale structuur in het vroege heelal ontdekt. Het bestaan van deze proto-supercluster van sterrenstelsels, die de bijnaam Hyperion heeft gekregen, kwam aan het licht bij nieuwe metingen en een complex onderzoek van archiefgegevens. Dit is de grootste en meest massarijke structuur die tot nu toe op zo’n grote afstand en in zo’n ver verleden – slechts 2 miljard jaar na de oerknal – is ontdekt.

Het Amerikaanse Apollo maanprogramma is ongetwijfeld het meest ambitieuze en succesvolle ruimtevaartprogramma ooit. Tussen 1961 en 1972 slaagde de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA er met het Apollo maanprogramma in om twaalf mensen te laten wandelen op het oppervlak van de Maan. Twaalf andere astronauten begaven zich in de buurt van de Maan. Nooit eerder begaf de mens zich zo ver in de ruimte. Leer via dit uitgebreid artikel alles over het Amerikaanse Apollo maanprogramma dankzij de vele indrukwekkende cijfers.

donderdag, 11 oktober 2018 11:11

Ruimtevaarders maken noodlanding na Sojoez-lancering Hot!

Kort na de lancering van een Russische Sojoez raket, met aan boord twee ruimtevaarders, is op donderdag 11 oktober iets misgegaan met de draagraket waardoor de Soyuz MS-10 ruimtecapsule een noodlanding heeft moeten maken. De ruimtevaarders, de Russische kosmonaut Alexey Ovchinin en de Amerikaanse astronaut Nick Hague zijn ongedeerd en werden ondertussen opgehaald door reddingsdiensten. Na een eerste controle door artsen werden beide ruimtevaarders terug overgevlogen naar de Bajkonoer lanceerbasis waar ze werden opgewacht door hun familie. Het is geleden sinds 1975 dat een bemande Sojoez ruimtecapsule een noodlanding heeft moeten maken tijdens een lancering.

Nadat de Frans-Duitse lander MASCOT op 3 oktober 2018 werd losgemaakt van de Japanse ruimtesonde Hayabusa 2 begaf het kleine tuigje zich naar het oppervlak van de planetoïde Ryugu. Ongeveer twintig minuten later stond de MASCOT lander met succes op het oppervlak van Ryugu waarna het tuigje begon aan zijn wetenschappelijke missie. Op dat moment bevond de planetoïde Ryugu zich 325 miljoen van de Aarde. Terwijl de oorspronkelijke levensduur van de MASCOT lander geschat werd op zestien uur bleef het kleine tuigje zeventien uur operationeel. Gedurende deze periode verzamelde de lander tal van gegevens over de 900 meter grote planetoïde die wetenschappers meer moeten leren over de samenstelling en de geschiedenis van dit hemellichaam.

De Duits-Franse astronoom Hermann Mayer Salomon Goldschmidt ontdekt de planetoïde 44 Nysa. Deze planetoïde draait in 3,77 jaar om de Zon, in een ellipsvormige baan die bijna 4° helt ten opzichte van de ecliptica. Het hemellichaam draait in 6,5 uur om zijn as en wordt door spectraalanalyse ingedeeld bij de E-type planetoïden.

M82, ook gekend als het 'Sigaarstelsel', is samen met M81 wellicht het bekendste paar sterrenstelsels aan de nachtelijke hemel. Beide objecten zijn in eenzelfde beeldveld zichtbaar bij lage vergrotingen. Zowel…