donderdag, 27 december 2018 09:49

New Horizons op weg naar Ultima Thule Hot!

Meer dan 3,5 jaar nadat de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons langs de dwergplaneet Pluto vloog, moet het onbemande ruimtetuig op 1 januari 2019 opnieuw langs een Kuipergordelobject vliegen met een snelheid van 14,1 kilometer per seconde. Dit object kreeg bij zijn ontdekking de naam 2014 MU69 maar werd sinds kort door NASA omgedoopt tot 'Ultima Thule'. New Horizons werd in 2006 gelanceerd en was het eerste ruimtetuig ooit dat een bezoek bracht aan de dwergplaneet Pluto. Met de scheervlucht langs het object Ultima Thule hopen wetenschappers nog meer te leren over het ontstaan van ons zonnestelsel.

De directeur-generaal van ESO en de directeur van het Cherenkov Telescope Array (CTA) Observatory hebben de overeenkomst getekend die nodig is voor de zuidelijke vestiging van de CTA, nabij de ESO-sterrenwacht op Paranal. Daarnaast hebben de Chileense regering en ESO de overeenkomst ondertekend die ESO toestaat om de nieuwe telescoop een plek te geven op Paranal. Hierdoor krijgt het meest ambitieuze gamma-observatorium ter wereld niet alleen toegang tot de ongerepte waarnemingsomstandigheden in Chili, maar ook tot de hypermoderne infrastructuur, expertise en faciliteiten van ESO. ESO zal de nieuwe faciliteit namens de CTA-sterrenwacht en zijn leden gaan beheren.

Astronomen hebben een object ontdekt dat zich in de verste buitendelen van ons zonnestelsel bevindt. Deze ijsdwerg bevindt zich op een afstand van maar liefst 18 miljard kilometer van de Zon en draait in vermoedelijk 1000 jaar om onze ster. Hierdoor is dit object de nieuwe recordhouder als het gaat over de verste afstand in ons zonnestelsel. Dit object werd ontdekt naar aanleiding van een zoektocht naar de zogeheten 'planeet X'.

donderdag, 13 december 2018 22:16

Virgin Galactic voert geslaagde testvlucht uit Hot!

Virgin Galactic, het commerciële ruimtevaartbedrijf van de Britse miljardair Richard Branson, heeft op donderdag 13 december 2018 met succes een testvlucht uitgevoerd met zijn ruimtevaartuig SpaceShipTwo. Twee ervaren Amerikaanse testpiloten brachten het SpaceShipTwo raketvliegtuig tot op een hoogte van meer dan 80 kilometer, wat door de Amerikaanse luchtmacht (USAF) wordt als de grens van de ruimte. Voor Virgin Galactic is deze geslaagde testvlucht van groot belang aangezien het bedrijf in nabije toekomst mensen tegen betaling kortstondig in de ruimte wil brengen.

woensdag, 12 december 2018 21:06

Dansen met de vijand

Tijdens het testen van een nieuw subsysteem van SPHERE, het ‘planetenjachtinstrument’ van ESO’s Very Large Telescope, hebben astronomen indrukwekkende details – zelfs naar Hubble-maatstaven – kunnen vastleggen van de turbulente stellaire relatie binnen de dubbelster R Aquarii. Deze spectaculaire opname – de tweede in het kader van ESO’s R Aquarii-week – geeft een detailrijk beeld van het spectaculaire tweetal sterren dat de dubbelster R Aquarii vormt.

zaterdag, 08 december 2018 06:25

Tweede Chinese maanrover succesvol gelanceerd Hot!

Op zaterdag 8 december 2018 (lokale tijd) heeft China met succes zijn nieuwste maanrover in de ruimte gebracht. Zo vertrok vanop de Xichang lanceerbasis een CZ-3B raket met aan boord de Chang'e 4 maanlander en een kleine robotwagen die begin januari 2019 een zachte landing moet maken op de achterkant van de Maan. Dit zal de eerste keer zijn in de geschiedenis van de ruimtevaart dat een onbemand toestel de achterkant van de Maan gaat verkennen.

donderdag, 06 december 2018 09:38

Komeet 46P/Wirtanen zichtbaar aan de sterrenhemel! Hot!

Op 12 december 2018 bereikt de komeet 46P/Wirtanen het perihelium, dat is het punt waarop deze komeet het dichtst bij de Zon staat. Tijdens het perihelium bevindt deze komeet zich op een afstand van 1,06 AE (Astronomische Eenheden) van de Zon en op 'slechts' 0,08 AE van de Aarde, wat overeen komt met ongeveer 12 miljoen kilometer. Doordat de helderheid van de komeet 46P/Wirtanen op dat moment ongeveer magnitude +5,1 zal bedragen, kan deze rond deze periode bij helder weer en locaties met weinig lichtvervuiling zichtbaar zijn met het blote oog.

woensdag, 05 december 2018 12:08

Eerste licht voor SPECULOOS

Het SPECULOOS-project heeft zijn eerste waarnemingen gedaan vanaf de ESO-sterrenwacht op Paranal in het noorden van Chili. SPECULOOS zal zich richten op het detecteren van planeten ter grootte van de aarde die in banen om nabije uiterst koele sterren en bruine dwergen draaien. Het SPECULOOS Southern Observatory (SSO) is met succes geïnstalleerd op de Paranal-sterrenwacht en heeft zijn eerste test- en kalibratie-opnamen gemaakt – een proces dat bekend staat als het ‘eerste licht’.

Dit gebeurde vandaag in 1984

Carolyn en Gene Shoemaker ontdekken vanop het Palomar Observatory de planetoïde 3671 Dionysus. Deze planetoïde is een zogheten 'Near-Earth Object' wat wil zeggen dat deze regelmatig op korte afstand langs de Aarde vliegt. In 1997 ontdekken astronomen dat deze planetoïde een klein maantje heeft die om de 27 uur om Dionysus draait.

M99 is een spiraalvormig sterrenstelsel dat deel uitmaakt van de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Doordat we het sterrenstelsel vanuit bovenaanzicht bekijken, zijn de spiraalarmen mooi te zien op fotografische opnames…