Voor het eerst krachtige stratosferische winden gemeten op Jupiter Hot!

donderdag, 18 maart 2021 09:47

Met behulp van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), waarin de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) partner is, heeft een team van astronomen voor het eerst rechtstreeks windsnelheden gemeten in het middelste deel van de atmosfeer van Jupiter. Door de nasleep te analyseren van een botsing met een komeet in de jaren '90 van de vorige eeuw, hebben de wetenschappers ongelooflijk krachtige winden, met snelheden tot wel 1450 kilometer per uur, ontdekt nabij de polen van de planeet – een ‘uniek meteorologisch monster’, aldus zijn ontdekkers.

Starlink internet dit jaar nog in België en Nederland Hot!

dinsdag, 16 maart 2021 11:10

Starlink, de internetsatellietdienst van SpaceX, heeft op zijn website pre-orders geopend voor inwoners van de Benelux. In een eerste fase gaat het om een beperkte testfase waarbij gebruikers ten vroegste in de tweede helft van 2021 dekking kunnen verwachten maar verwacht wordt dat de volledige Benelux in 2022 zal gedekt worden door het Starlink netwerk. Met Starlink wil SpaceX en zijn oprichter Elon Musk aan iedereen ter wereld breedband internet aanbieden via een netwerk van duizenden kleine satellieten die in lage banen om de aarde cirkelen.

Virtueel sterrenkijken tijdens Nederlandse Landelijke Sterrenkijkdagen

maandag, 15 maart 2021 09:15

Op vrijdag 19 maart, zaterdag 20 maart en zondag 21 maart vinden de 45ste Landelijke Sterrenkijkdagen plaats. Via livestreams vanaf verschillende plekken in Nederland kun je virtueel komen sterrenkijken. Check voor livestreams en tijden www.sterrenkijkdagen.nl. De sterrenkijkdagen zijn het langstlopende sterrenkundige publieksevenement van ons land. De dagen worden georganiseerd onder de vlag van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde (KNVWS).

Volg LIVE de lancering van de Starlink 21 missie! Hot!

zaterdag, 13 maart 2021 10:36

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat op zondag 14 maart 2021 opnieuw 60 Starlink satellieten in de ruimte brengen. Al deze satellieten worden gelanceerd met behulp van een Falcon 9 raket vanop het Kennedy Space Center in Florida. Starlink is het ambitieuze maar veel besproken project van SpaceX waarmee het bedrijf aan iedereen op aarde breedband internet wil aanbieden met behulp van vele duizenden kleine satellieten. De lancering is voorzien voor 11u01 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Verste quasar met krachtige radiojets ontdekt Hot!

maandag, 08 maart 2021 16:53

Met behulp van de Very Large Telescope (VLT) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) hebben astronomen de verst bekende bron van radiostraling ontdekt en onderzocht. Het gaat om een ‘radio-luide’ quasar, een helder object met krachtige jets dat straling op radiogolflengten uitzendt, die zo ver weg is dat zijn licht er 13 miljard over heeft gedaan om ons te bereiken. De ontdekking kan belangrijke aanwijzingen opleveren die astronomen meer inzicht geven in het vroege heelal.

Plutomaan: Kerberos

Naast de grote maan Charon cirkelen rond de dwergplaneet Pluto nog enkele andere, kleine maantjes. Eén van deze manen werd op 28 juni 2011 ontdekt aan de hand van waarnemingen met de Hubble Space Telescope en kreeg vervolgens de naam 'Kerberos'. Deze Plutomaan heeft een onregelmatige vorm en reflecteert opvallend veel licht waardoor astronomen vermoeden dat het oppervlak van deze maan bestaat uit waterijs. Net als de dwergplaneet Pluto werd ook Kerberos in 2015 bezocht door de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons. Leer aan de hand van dit artikel alles over de Plutomaan Kerberos.

Bekijk hier de mooiste foto's van Perseverance! Hot!

zaterdag, 06 maart 2021 01:17

Op 18 februari 2021 landde de Amerikaanse robotwagen Perseverance probleemloos op het oppervlak van de planeet Mars. Na een reis van zeven maanden landde Perseverance in de Jezero krater op Mars waarvan wetenschappers vermoeden dat dit gebied ooit een meer is geweest. De meer dan één ton zware Marsrover werd uitgerust met maar liefst 23 camera's en tal van instrumenten waarmee men op zoek wil gaan naar sporen van leven op Mars. Bekijk via dit artikel de mooiste foto's die gemaakt werden door de Marsrover Perseverance!

Starship SN10 explodeert na geslaagde testvlucht Hot!

donderdag, 04 maart 2021 08:54

Het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft in de nacht van woensdag 3 op donderdag 4 maart 2021 opnieuw een testvlucht uitgevoerd met een Starship testraket. Tijdens deze SN10 testmissie slaagde SpaceX er voor de eerste maal in om een Starship testraket terug te laten landen op aarde na een geslaagde lancering. Helaas was de vreugde van korte duur aangezien de testraket enkele minuten na zijn landing toch nog explodeerde. Ondanks de explosie na de landing is deze geslaagde testvlucht voor SpaceX opnieuw een belangrijke stap in de ontwikkeling van zijn Starship ruimtevaartuig waarmee het mensen naar de maan en de planeet Mars wil brengen.

De Russische Venera 6 ruimtesonde begint na een reis van vijf maanden aan zijn afdaling in de atmosfeer van de planeet Venus en stuurt gedurende 51 minuten lang wetenschappelijke gegevens terug naar de Aarde. Tijdens de langzame afdaling in de atmosfeer van Venus hangt de Venera 6 ruimtesonde aan een parachute en voeren de instrumenten tal van metingen uit. Aan de hand van de data afkomstig van de Venera 5 en 6 ruimtesondes krijgen wetenschappers een beter beeld over de samenstelling van de atmosfeer van Venus. Foto: Roscosmos