Gaia nauwkeurig lokaliseren om de Melkweg in kaart te brengen

vrijdag, 03 mei 2019 12:23

Deze foto, een compositie van verschillende waarnemingen met ESO’s VLT Survey Telescope (VST), toont de ESA-satelliet Gaia als een vaag spoor van stippen in de onderste helft van het met sterren bezaaide beeldveld. Deze waarnemingen zijn gedaan als onderdeel van een gezamenlijke inspanning om Gaia’s baan te meten en de nauwkeurigheid van haar unieke sterrenkaart te verbeteren. Gaia, die wordt beheerd door het Europese ruimteagentschap ESA, verkent de hemel vanuit een baan om het zogeheten L2-punt, dat 1,5 miljoen kilometer buiten de aardbaan ligt. Van daaruit werkt zij aan de meest omvangrijke en nauwkeurige driedimensionale kaart van onze Melkweg samen die ooit is gemaakt.

Extremely Large Telescope (ELT)

De Extremely Large Telescope (ELT) is een gigantische telescoop die gebouwd wordt in Chili en ontworpen werd door de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO). De hoofdspiegel van deze telescoop bestaat uit 798 hexagonale segmenten en alles samen heeft deze spiegel een diameter van maar liefst 39 meter. Hierdoor zal de ELT de grootste optische/nabij-infraroodtelescoop ter wereld zijn. Met dit reusachtig sterrenkundig observatorium zou het mogelijk moeten zijn om atmosferen van exoplaneten te bestuderen. Verwacht wordt dat deze telescoop in 2025 voor het eerst naar de sterrenhemel zal gericht worden.

De maan

De maan is de enigste natuurlijke satelliet van de aarde en heeft een diameter van 3.475,9 kilometer. De gemiddelde afstand tussen de maan en onze aarde bedraagt ongeveer 384.450 kilometer en dit verlaten, grijs hemellichaam beschikt niet over een eigen atmosfeer. De totale massa van de maan bedraagt 1/81 van die van de aarde en na de aarde is dit het enigste object in het universum waar we het meest over weten. De maan wordt al vele duizenden jaren waargenomen en door het bestuderen van de maanfasen konden Griekse filosofen al tot de vaststelling komen dat onze planeet rond was. Met de komst van de ruimtevaart is de kennis van onze maan zeer goed uitgebreid en dit is nog steeds het enigste hemellichaam, naast de aarde, waar de mens ooit voet op heeft gezet.

Crew Dragon capsule gaat verloren tijdens cruciale test Hot!

zondag, 21 april 2019 19:22

Tijdens een belangrijke test op de Cape Canaveral lanceerbasis is op zaterdag 20 april de Crew Dragon ruimtecapsule van het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX ernstig beschadigd geraakt. Op beelden, die op sociale media te zien zijn, is te zien dat de onbemande capsule explodeert. SpaceX maakte officieel nog geen details bekend over wat er nu precies fout ging en spreekt van een 'afwijking'. Door deze mislukte test is de kans groot dat de eerste bemande ruimtemissie met de Crew Dragon wordt uitgesteld.

Stratolaunch maakt eerste testvlucht Hot!

zondag, 14 april 2019 07:53

Stratolaunch, het private ruimtevaartbedrijf dat werd opgericht door de Amerikaanse miljardair en Microsoft mede-oprichter Paul Allen, heeft op zaterdag 13 april 2019 's werelds grootste vliegtuig voor de eerste maal de lucht in gebracht. Het gigantische vliegtuig, dat de naam 'Roc' kreeg, vertrok vanop de Mojave Air and Space Port in Californië en bleef vervolgens 2,5 uur in de lucht. Dit 226 ton zware vliegtuig werd ontworpen en gebouwd door Scaled Composites en zal in de nabije toekomst gebruikt worden om raketten met te lanceren vanop grote hoogte. Deze historische eerste testvlucht komt zes maanden na het overlijden van Paul Allen.

Nieuwe Amerikaanse raketten Hot!

zaterdag, 13 april 2019 08:22

De laatste jaren zijn er tal van nieuwe ruimtevaartbedrijven opgericht die zich vooral toeleggen op de ontwikkeling van nieuwe raketten voor het lanceren van zowel grote alsook kleine satellieten. Door het grote succes van Elon Musk en zijn ruimtevaartbedrijf SpaceX en de steeds grotere vraag naar goedkope lanceermiddelen leggen veel andere en nieuwe bedrijven zich nu ook toe op de ontwikkeling van nieuwe raketten. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van nieuwe raketten die men momenteel in de Verenigde Staten aan het ontwikkelen is en die in de nabije toekomst ongetwijfeld een belangrijke rol gaan spelen binnen de ruimtevaart.

Falcon Heavy brengt communicatiesatelliet in de ruimte Hot!

vrijdag, 12 april 2019 14:35

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft met succes voor de tweede maal een Falcon Heavy draagraket gelanceerd. Tijdens deze lancering werd een commerciële communicatiesatelliet succesvol in de ruimte gebracht en keerden de drie onderste rakettrappen van de Falcon Heavy probleemloos terug naar de Aarde. Dit was de eerste commerciële missie van een Falcon Heavy raket en was ook de eerste maal dat alle herbruikbare rakettrappen succesvol terug landde op Aarde.

Astronomen maken eerste foto van een zwart gat Hot!

donderdag, 11 april 2019 00:07

De Event Horizon Telescope (EHT) – een wereldwijde array van acht radiotelescopen die door internationale samenwerking tot stand is gekomen – is ontworpen om beelden te maken van een zwart gat. Vandaag maken onderzoekers van de EHT, via gecoördineerde persconferenties over de hele wereld, bekend dat ze hun doel hebben bereikt. Ze presenteren het eerste directe visuele bewijs van een superzwaar zwart gat en zijn schaduw. Deze doorbraak is vandaag aangekondigd in een reeks van zes artikelen die vandaag in een speciaal nummer van The Astrophysical Journal Letters worden gepubliceerd.

Dit gebeurde vandaag in 1924

De Duitse sterrenkundige Wilhelm Heinrich Walter Baade ontdekt de 32 kilometer grote Amor-planetoïde 1036 Ganymed. Op 16 december 2176 zal deze planetoïde op een afstand van 4,2 miljoen kilometer langs de planeet Mars vliegen.

M26 is een redelijk compacte maar rijke open sterrenhoop in het sterrenbeeld Scutum (Schild). Het is één van de minst spectaculaire clusters uit de Messiercatalogus omdat het object grotendeels wordt…