Volg LIVE de lancering van de Starship SN11 testraket! Hot!

vrijdag, 26 maart 2021 06:32

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat in maart 2021 opnieuw een belangrijke testvlucht uitvoeren met een prototype van het nieuwe Starship ruimtevaartuig. Zo moet het SN11 prototype na de lancering een maximale hoogte bereiken van ongeveer 12,5 kilometer waarna de SN11 raket terug moet landen op het testterrein in Texas. Voor de vierde keer zal een Starship prototype ook uitgerust worden met drie Raptor raketmotoren. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke testvlucht hier LIVE volgen!

Astronomen brengen magnetische velden aan rand van zwart gat in M87 in beeld Hot!

woensdag, 24 maart 2021 10:38

De Event Horizon Telescope (EHT) samenwerking, die de allereerste foto van een zwart gat maakte, heeft vandaag een nieuwe afbeelding van het massarijke object in het centrum van het sterrenstelsel M87 gepresenteerd. Ze toont hoe dit object er in gepolariseerd licht uitziet. Het is voor het eerst dat het astronomen is gelukt om polarisatie, een kenmerk van magnetische velden, zo dicht bij de rand van een zwart gat te meten. Aan de hand van deze waarnemingen hopen astronomen te kunnen verklaren hoe het 55 miljoen lichtjaar verre sterrenstelsel in staat is om energetische jets vanuit zijn kern te ‘lanceren’.

Hoe beïnvloeden bomen de atmosfeer en het klimaat van de aarde?

Op 21 maart was het de Internationale Dag van het Bos, een gelegenheid om het belang van alle soorten bossen te vieren en onder de aandacht te brengen. Bomen zijn ontegensprekelijk een essentieel onderdeel van het hele aardsysteem. Zij ondersteunen vrijwel alle ecosystemen en biodiversiteit op het land, stabiliseren en bemesten de bodem, leggen grote hoeveelheden van het broeikasgas koolstofdioxide vast en voorzien zelfs de mens van overvloedige hoeveelheden heerlijk en voedzaam voedsel. En dan hebben we het nog niet eens over hun diepgaande psychologische effect op ons. Bomen en planten hebben positieve effecten op ons welzijn en onze mentale gezondheid. Maar, hoeveel weet jij er eigenlijk over?

SpaceX zet voor het eerst een Super Heavy rakettrap in elkaar Hot!

vrijdag, 19 maart 2021 13:23

Het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft op zijn testcomplex in Texas voor het eerst een Super Heavy rakettrap geassembleerd. De zeventig meter lange Super Heavy rakettrap moet in de toekomst het nieuwe Starship ruimtevaartuig in de ruimte brengen en is dan ook een zeer belangrijk onderdeel in de verdere ontwikkeling van het Starship ruimteprogramma. Verwacht wordt dat binnen enkele maanden de eerste volledig geassembleerde Starship voor het eerst zal gelanceerd worden.

Astronomen brengen spinrag van kosmisch web in kaart

vrijdag, 19 maart 2021 08:04

Een internationaal team van astronomen, onder wie een aantal Nederlanders, heeft voor het eerst een stukje kosmisch web in kaart gebracht, zonder gebruik te maken van felle quasars. Ze publiceren hun bevindingen binnenkort in het vakblad Astronomy & Astrophysics. Sterrenkundigen gaan er al langer vanuit dat de miljarden sterrenstelsels in ons heelal verbonden zijn via een enorm kosmisch web van gasstromen. Het web zelf is lastig te zien, omdat het bijna geen licht geeft.

Voor het eerst krachtige stratosferische winden gemeten op Jupiter Hot!

donderdag, 18 maart 2021 09:47

Met behulp van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), waarin de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) partner is, heeft een team van astronomen voor het eerst rechtstreeks windsnelheden gemeten in het middelste deel van de atmosfeer van Jupiter. Door de nasleep te analyseren van een botsing met een komeet in de jaren '90 van de vorige eeuw, hebben de wetenschappers ongelooflijk krachtige winden, met snelheden tot wel 1450 kilometer per uur, ontdekt nabij de polen van de planeet – een ‘uniek meteorologisch monster’, aldus zijn ontdekkers.

Starlink internet dit jaar nog in België en Nederland Hot!

dinsdag, 16 maart 2021 11:10

Starlink, de internetsatellietdienst van SpaceX, heeft op zijn website pre-orders geopend voor inwoners van de Benelux. In een eerste fase gaat het om een beperkte testfase waarbij gebruikers ten vroegste in de tweede helft van 2021 dekking kunnen verwachten maar verwacht wordt dat de volledige Benelux in 2022 zal gedekt worden door het Starlink netwerk. Met Starlink wil SpaceX en zijn oprichter Elon Musk aan iedereen ter wereld breedband internet aanbieden via een netwerk van duizenden kleine satellieten die in lage banen om de aarde cirkelen.

Virtueel sterrenkijken tijdens Nederlandse Landelijke Sterrenkijkdagen

maandag, 15 maart 2021 09:15

Op vrijdag 19 maart, zaterdag 20 maart en zondag 21 maart vinden de 45ste Landelijke Sterrenkijkdagen plaats. Via livestreams vanaf verschillende plekken in Nederland kun je virtueel komen sterrenkijken. Check voor livestreams en tijden www.sterrenkijkdagen.nl. De sterrenkijkdagen zijn het langstlopende sterrenkundige publieksevenement van ons land. De dagen worden georganiseerd onder de vlag van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde (KNVWS).

Overlijden van de Britse wiskundige en astronoom John Herschel. Hij was de zoon van de bekende astronoom William Herschel. Vanwege zijn grote verdiensten voor de maatschappij werd hij begraven in Westminster Abbey in Londen. Tijdens zijn leven ontdekte de zoon van de astronoom William Herschel meer dan 3 300 dubbelsterren en meer dan 520 nevels. Hij schreef verschillende sterrenkundige catalogussen en gaf namen aan zeven manen van Saturnus en vier manen van Uranus.

M48, gelegen in het sterrenbeeld Hydra, was lange tijd één van de missende objecten in de bekende Messiercatalogus. Waarnemers konden geen object vinden op de coördinaten die Charles Messier had…