Stellaire tweeling wordt gevoed vanuit vlechtwerk van gas en stof

vrijdag, 04 oktober 2019 11:10

Astronomen hebben met behulp van ALMA een zeer gedetailleerde opname gemaakt van twee schijven waarin zich jonge sterren aan het vormen zijn. De stellaire tweeling wordt gevoed door een ingewikkeld gevormd netwerk van filamenten van gas en stof. De waarnemingen van dit opmerkelijke fenomeen werpen nieuw licht op de vroegste levensfasen van sterren en helpen astronomen ontdekken onder welke omstandigheden dubbelsterren geboren worden.

Elon Musk stelt Starship voor Hot!

zondag, 29 september 2019 12:03

In de nacht van zaterdag 28 op zondag 29 september 2019 heeft oprichter en CEO van SpaceX, Elon Musk, het eerste prototype voorgesteld van de nieuwe Starship ruimtetuig waarmee het bedrijf mensen naar maan en de planeet Mars wil brengen. De persconferentie vond plaats op de testsite van SpaceX in de Amerikaanse staat Texas waar de afgelopen dagen voor het eerst een prototype van het Starship ruimtetuig volledig in elkaar werd gezet. Dit prototype heeft de vorm van een kogel, is vijftig meter hoog en moet in de toekomst plaats bieden aan maximaal 100 mensen. Om Starship in de ruimte te kunnen brengen, zal deze gelanceerd worden bovenop de gigantische draagraket, de Super Heavy.

Mysterieuze radioflits verlicht de serene halo van een sterrenstelsel

vrijdag, 27 september 2019 07:52

Astronomen die gebruik maken van ESO’s Very Large Telescope hebben voor het eerst waarnemingen gedaan van een snelle radioflits die door de halo van een sterrenstelsel heen ging. De mysterieuze uitbarsting van kosmische radiostraling, die nog geen milliseconde duurde, passeerde de halo vrijwel onverstoord, wat erop wijst dat deze verrassend ijl is en geen sterk magnetisch veld heeft. Deze techniek kan worden gebruikt om ook de ongrijpbare halo’s van andere sterrenstelsels te onderzoeken.

Laatste Sojoez-FG raket brengt drie mensen naar het ISS Hot!

donderdag, 26 september 2019 08:17

Op woensdag 25 september 2019 zijn drie mensen met succes naar het internationale ruimtestation ISS gebracht. Tijdens deze lancering werd voor de laatste keer een Russische Sojoez-FG raket gebruikt. Aan boord van de Sojoez MS-15 ruimtecapsule bevonden zich de Amerikaanse astronaute Jessica Meir, de Russische kosmonaut Oleg Skripochka, en Hazza Al Mansouri die de eerste ruimtevaarder is uit de Verenigde Arabische Emiraten.

Tweede interstellaire komeet heeft vanaf nu 2I/Borisov

woensdag, 25 september 2019 09:16

De Internationale Astronomische Unie (IAU) heeft op 24 september 2019 bekend gemaakt dat het bijzondere object dat onlangs vanuit de interstellaire ruimte ons zonnestelsel is binnengedrongen vanaf nu '2I/Borisov' heet. Dit object werd op 30 augustus 2019 ontdekt door de Russisch-Oekraïense amateur-astronoom Gennadi Borisov en zal op 7 december 2019 zijn kleinste afstand tot de zon bereiken. Op dat moment zal deze interstellaire komeet zich 300 miljoen kilometer van ons bevinden. Dit is nog maar de tweede maal dat astronomen een dergelijk object ontdekken.

VISTA onthult een nieuw beeld van de Grote Magelhaense Wolk

vrijdag, 13 september 2019 09:34

ESO’s VISTA-telescoop geeft een opmerkelijk beeld van de Grote Magelhaense Wolk, een van onze meest nabije galactische buren. VISTA heeft dit sterrenstelsel en diens broertje, de Kleine Magelhaense Wolk, en hun omgeving ongekend gedetailleerd in kaart gebracht. Deze survey stelt astronomen in staat om een groot aantal sterren te bekijken, wat nieuwe mogelijkheden oplevert om de evolutie van sterren, de dynamica van sterrenstelsels en veranderlijke sterren te onderzoeken. De Grote Magelhaense Wolk(GMW) is met een afstand van slechts 163.000 lichtjaar een van onze naaste galactische buren. Hij en zijn broertje, de Kleine Magelhaense Wolk, behoren ook tot de dichtstbijzijnde dwergsterrenstelsels van de Melkweg.

Voor het eerst waterdamp ontdekt in de atmosfeer van een superaarde Hot!

woensdag, 11 september 2019 19:26

Astronomen hebben voor het eerst waterdamp ontdekt in de atmosfeer van een superaarde. Eerder werd al waterdamp ontdekt in atmosferen van 'onleefbare' en extreem hete exoplaneten maar dankzij gegevens afkomstig van de Hubble Space Telescope is waterdamp nu ook gedetecteerd in de atmosfeer van een exoplaneet met een gematigde temperatuur. Voor wetenschappers is dit nu een ongelofelijk interessante planeet aangezien dit de eerste exoplaneet is die beschikt over waterdamp en een aangename temperatuur heeft.

India verliest contact met maanlander Hot!

zaterdag, 07 september 2019 07:28

Het lijkt er op dat India er niet in geslaagd is om een onbemand ruimtetuig te laten landen op het oppervlak van de maan. Normaal had op vrijdag 6 september 2019 de Indiase maanlander Vikram een zachte landing moeten maken op de zuidpool van de maan maar toen het ruimtetuig zich nog enkele honderden meters boven het maanoppervlak bevond, verloor de vluchtleiding plots alle contact. Voor India en zijn ruimtevaartprogramma is dit een zware klap aangezien men in het land enorm uitkeek naar deze ambitieuze ruimtemissie.

Het Russische ruimtetuig Sojoez 5 met aan boord kosmonaut Boris Volynov keert terug naar de Aarde en landt ongeveer 200 kilometer ten zuidoosten van Qostanaynaar. De Sojoez 5 terugkeercapsule kwam als gevolg van technische problemen met de remraketten veel te hard neer op de Aarde waardoor Boris Volynov er een gebroken kaak en enkele afgebroken tanden aan overhield. Tijdens de Sojoez 5 ruimtemissie koppelde het ruimtetuig zich in een baan om de Aarde vast aan de Sojoez 4 ruimtecapsule. Foto: Roscosmos