Krijgen we binnenkort een meteorenregen te zien? Hot!

vrijdag, 15 november 2019 20:44

Er bestaat een kans dat we in de nacht van 21 op 22 november 2019, bij helder weer, een korte maar hevige meteorenregen gaan te zien krijgen. Deze 'vallende sterren' zijn afkomstig van de meteorenzwerm Alfa Monocerotiden die wellicht zijn afkomst kent van een komeet met een omlooptijd van ongeveer 500 jaar. Doorgaans is dit een niet erg opvallende meteorenzwerm maar af en toe zorgt deze voor flinke meteorenregens.

14th European symposium for the protection of the night sky

woensdag, 13 november 2019 13:13

Van 3 tot 5 november werd in Mulranny, Ierland, het Europees symposium rond lichthinder georganiseerd. Dit al voor de 14e keer. Na Armagh (Noord-Ierland) in 2009 was het de tweede keer dat het symposium op het Ierse eiland doorging. Na de 13e editie bleef het enkele jaren stil rond het Europees symposium, maar in 2019 werd de draad opnieuw opgepikt. De vrijwilligers achter het Mayo Dark Sky Park en de mensen van IDA Ireland (een afdeling van de ngo IDA, International Darksky Association) sloegen de handen in elkaar om deze editie te organiseren.

SpaceX brengt tweede lading van 60 Starlink satellieten in de ruimte Hot!

maandag, 11 november 2019 21:40

SpaceX, het private ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, heeft op maandag 11 november 2019 voor de tweede maal met succes zestig satellieten in de ruimte gebracht. De krachtige Falcon 9 raket vertrok om 15u56 Belgische tijd vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida en begon de zestig satellieten 62 minuten na lift-off uit te zetten in een lage baan om de Aarde. Dit is de tweede missie uit SpaceX's ambitieuze Starlink project waarmee het Amerikaanse bedrijf wereldwijd breedbandinternet wil aanbieden per satelliet. Op termijn moet het netwerk bestaan uit maar liefst 12 000 satellieten.

Bekijk hier LIVE de Mercuriusovergang! Hot!

maandag, 11 november 2019 06:50

Voor het eerst sinds 2016 kunnen we op 11 november 2019 opnieuw een Mercuriusovergang kunnen waarnemen. Op dat moment beweegt de kleine planeet Mercurius zich tussen de Zon en de Aarde door waardoor we deze dan als een klein zwart stipje kunnen zien voor de zonneschijf schuiven. Tijdens deze overgang zal Mercurius er meer dan 5 uur over doen om voor de zonneschijf te bewegen. Volg dankzij een livestream hier LIVE dit prachtig sterrenkundig fenomeen!

Mercuriusovergang op 11 november 2019 Hot!

maandag, 11 november 2019 06:24

Voor het eerst sinds 2016 gaan we vanuit België en Nederland opnieuw een Mercuriusovergang kunnen waarnemen. Op dat moment beweegt de kleine planeet Mercurius zich tussen de Zon en de Aarde door waardoor we deze dan als een klein zwart stipje kunnen zien voor de zonneschijf schuiven. Tijdens deze overgang zal Mercurius er meer dan 5 uur over doen om voor de zonneschijf te bewegen.

Japanse satelliet gaat vallende sterren creëren Hot!

vrijdag, 08 november 2019 14:36

Het private ruimtevaartbedrijf Rocket Lab plant op 25 november 2019 de lancering van zijn tiende Electron raket. Tijdens deze lancering moet de Electron raket vanuit Nieuw-Zeeland zeven satellieten in een lage baan om de Aarde brengen waarvan één een wel heel speciaal doel heeft. Zo zal de Japanse ALE-2 satelliet 400 bolletjes in de ruimte brengen die vervolgens moeten terugkeren in de atmosfeer van de Aarde waardoor deze artificiële meteoren of 'vallende sterren' worden.

Boeing voert succesvolle 'pad abort-test' uit van Starliner capsule

dinsdag, 05 november 2019 08:29

Het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf heeft op maandag 4 november 2019 met succes een zogeheten 'pad abort-test' uitgevoerd met een onbemande CST-100 Starliner ruimtecapsule. Tijdens deze cruciale test werd het reddingssysteem van de capsule getest dat astronauten in veiligheid moet brengen wanneer er tijdens de eerste minuten van de lancering iets mis gaat. Boeing's Starliner ruimtecapsule moet in de nabije toekomst astronauten naar en van het ISS ruimtestation brengen.

ESO-telescoop brengt de misschien wel kleinste dwergplaneet van het zonnestelsel in beeld

zondag, 27 oktober 2019 17:07

Astronomen hebben, met behulp van het SPHERE-instrument van ESO’s Very Large Telescope (VLT), ontdekt dat de planetoïde Hygiea als een dwergplaneet kan worden beschouwd. Het object is, na Ceres, Vesta en Pallas, het op drie na grootste lid van de planetoïdengordel. Maar het is nu pas voor het eerst dat astronomen Hygiea met voldoende hoge resolutie hebben waargenomen om haar oppervlak te bestuderen en haar vorm en afmetingen te bepalen.

Dit gebeurde vandaag in 1906

Overlijden van de Amerikaanse natuurkundige en astronoom Samuel Pierpont Langley. Hij was de uitvinder van de bolometer en zijn infrarood-waarnemingen van de Maan werden door Svante Arrhenius gebruikt om het effect van kooldioxide op de temperatuur van de Aarde te berekenen. Na zijn studies aan de English High School of Boston werd hij in 1867 de eerste directeur van het Allegheny Observatory in Pittsburgh, Pennsylvania. In 1887 werd hij de derde directeur van het Smithsonian Institution waarna Langley ook het Smithsonian Astrophysical Observatory oprichtte.

M64, ook wel bekend als het 'Zwarte Oogstelsel', is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar). Het object dankt zijn naam aan een donkere vlek (een stofbaan) iets…