ESO-telescoop maakt verbluffende opname van Melkwegcentrum en ontdekt oude ‘starburst’

maandag, 16 december 2019 13:00

ESO’s Very Large Telescope (VLT) heeft het centrale deel van de Melkweg met spectaculaire resolutie waargenomen en nieuwe details ontdekt over de geschiedenis van de stergeboorte in ons sterrenstelsel. Dankzij de nieuwe waarnemingen hebben astronomen bewijs gevonden voor een ingrijpende gebeurtenis in het bestaan van de Melkweg: een geboortegolf van sterren die zo hevig was dat hij meer dan honderdduizend supernova-explosies teweegbracht.

Europese ClearSpace-1 gaat ruimtepuin opruimen Hot!

zaterdag, 14 december 2019 09:00

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA gaat in 2025 de ClearSpace-1 satelliet in de ruimte brengen die een groot stuk ruimteafval moet opruimen. Tijdens deze ambitieuze opruimmissie moet ClearSpace-1 een onderdeel van een Europese raket opvangen waarna beiden moeten opbranden in de atmosfeer van de Aarde. ESA gaat hiervoor in zee met het Zwitserse start-up bedrijf ClearSpace dat een spin-off is van de Technische Universiteit van Lausanne.

ORISIS-Rex moet bodemmonsters verzamelen op locatie Nightingale

vrijdag, 13 december 2019 13:04

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft de locatie bekend gemaakt waar de ruimtesonde OSIRIS-Rex op de planetoïde Bennu in 2020 bodemmonsters moet verzamelen. Zo moet de onbemande ruimtesonde op de locatie genaamd 'Nightingale' oppervlaktemateriaal verzamelen waarna dit in een speciale capsule naar de Aarde wordt gestuurd. De locatie Nightingale is een krater op het noordelijk halfrond van de planetoïde.

SpaceX brengt bevoorrading voor ISS in de ruimte Hot!

donderdag, 05 december 2019 13:52

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft op donderdag 5 december 2019 met succes een Dragon bevoorradingstuig in de ruimte gebracht. Het ruimtevaartuig werd omstreeks 18u29 gelanceerd vanop Cape Canaveral in Florida en werd 10 minuten uitgezet in een lage baan om de aarde door de Falcon 9 raket. Indien alles verder vlekkeloos verloopt, moet de Dragon CRS 19 capsule op zondag 8 december 2019 vastgemaakt worden aan het internationale ruimtestation. Aan boord van dit onbemand ruimtevaartuig bevindt zich 2,6 ton aan bevoorrading en wetenschappelijke experimenten.

Voor het eerst reuzenplaneet bij witte dwerg ontdekt Hot!

woensdag, 04 december 2019 20:22

Onderzoekers die gebruikmaken van ESO’s Very Large Telescope hebben voor het eerst bewijs gevonden voor een reuzenplaneet bij een witte dwergster. De planeet cirkelt op kleine afstand om de hete witte dwerg, het restant van een zonachtige ster. Hierbij wordt zijn atmosfeer ‘afgepeld’ en vormt zich een schijf van gas rond de ster. Dit unieke stelsel geeft een indruk van hoe ons eigen zonnestelsel er in de verre toekomst uit zou kunnen zien.

Indiase gecrashte maanlander eindelijk gevonden Hot!

dinsdag, 03 december 2019 12:54

Dankzij opnames gemaakt door NASA's Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) heeft men eindelijk de laatste rustplaats gevonden van de Indiase gecrashte maanlander Vikram. Deze maanlander, die deel uitmaakte van de ambitieuze Indiase Chandrayaan 2 maanmissie, had normaal in september 2019 een zachte landing moeten maken op het oppervlak van de maan maar tijdens de afdaling ging het echter goed mis.

Nederlandse antennes uitgerold achter de maan

dinsdag, 03 december 2019 07:30

De drie antennes van de Nederlands-Chinese radiotelescoop die achter de maan hangt, zijn uitgerold. Dat heeft het Nederlandse team vandaag officieel bekendgemaakt. De Netherlands-China Low Frequency Explorer (NCLE) hing meer dan een jaar in de ruimte te wachten. Dat was langer dan oorspronkelijk gepland, omdat de bijbehorende communicatiesatelliet langer een Chinese maanlander moest bijstaan.

ESA-ministers leggen zich toe op grootste budget ooit

zondag, 01 december 2019 19:08

ESA’s Ministeriële Raad in Sevilla, Space 19+, is geëindigd met de goedkeuring van het tot nu toe meest ambitieuze plan voor de toekomst van ESA en de gehele Europese ruimtesector. Tijdens de Raad kwamen ministers verantwoordelijk voor ruimteactiviteiten in Europa, samen met Canada en EU-waarnemers, bij elkaar in Spanje.

De Britse astronoom, wiens ouders uit België kwamen, Philibert Jacques Melotte komt te overlijden. Hij ontdekte in 1908 een maan rond de gasplaneet Jupiter die in 1975 de naam 'Pasiphae' kreeg. Philibert Jacques Melotte ontdekte in 1909 ook de kleine planetoïde 676 Melitta en stelde in 1915 een cataloog samen met daarin 245 deep-sky objecten. In 1909 ontving Melotte de Jackson-Gwilt Medal uit handen van de Royal Astronomical Society.

NGC 891 is een klein spiraalvormig sterrenstelsel dat ook gekend is als 'Caldwell 23' en te zien in het sterrenbeeld Andromeda. Dit deep-sky object heeft een helderheid van 11,5. NGC…