Apollo 11 in video's Hot!

In juli 2019 is het exact 50 jaar geleden dat de mens voor de eerste keer voet zette op het oppervlak van de maan. Op 21 juli 1969 (Belgische tijd) daalde Neil Armstrong af van het trapje van maanlander en sprak vervolgens de historische zin uit "That's one small step for (a) man, one giant leap for mankind". Dankzij de Apollo 11 missie won Amerika de wedloop naar de maan en beleefde iedereen op aarde enkele fantastische momenten. Beleef nu opnieuw deze historische ruimtemissie via onderstaande video's!

Apollo 6

De Apollo 6 ruimtemissie was de tweede en laatste onbemande missie uit het Amerikaanse Apollo maanprogramma. Deze lancering vond plaats in april 1968 en was de definitieve testvlucht van de krachtige Saturn V raket alvorens de eerste bemande missie (Apollo 8). Tijdens deze onbemande testvlucht wou men ook het terugkeersysteem van de Apollo commandomodule testen door het simuleren van een terugkeer van de Maan onder extreme omstandigheden. Door problemen tijdens de lancering werden echter niet alle doelstellingen van deze missie behaald.

Rocket Lab brengt zeven satellieten in de ruimte Hot!

zaterdag, 29 juni 2019 12:02

Rocket Lab, het jonge Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf dat lanceringen uitvoert vanaf Nieuw-Zeeland, heeft op zaterdag 29 juni 2019 met succes zeven kleine satellieten in de ruimte gebracht. De zeventien meter lange Electron raket vertrok om 06u30 Belgische tijd vanop de Mahia Peninsula in Nieuw-Zeeland en zette iets minder dan uur na de start van de lancering de satellieten probleemloos uit in een lage baan om de Aarde op een hoogte van ongeveer 450 kilometer. Dit was de zevende lancering van een Electron raket.

De Lunar Rover

De Lunar Rover, ook wel 'maanwagen' genoemd, werd eind de jaren '60 ontwikkeld om afstanden te overbruggen op het oppervlak van de maan. Dit voertuig werd ontworpen tijdens het Amerikaanse Apollo maanproject en bood plaats aan twee Amerikaanse astronauten. In totaal werden drie van deze maanwagens meegenomen tijdens de drie laatste bemande Apollo maanmissies en op kleine aanpassingen na waren alledrie de maanwagens vrijwel identiek en vertoonden deze geen problemen tijdens hun missies. Dankzij deze voertuigen konden de Apollo astronauten op de maan andere regionen verkennen en hoefde men niet altijd in de buurt van de maanlander te blijven.

SpaceX lanceert derde Falcon Heavy Hot!

dinsdag, 25 juni 2019 14:31

SpaceX, het succesvolle Amerikaanse ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, heeft op dinsdag 25 juni 2019 voor de derde maal een krachtige Falcon Heavy raket gelanceerd. Aan boord van deze 70 meter lange raket bevonden zich 24 satellieten waaronder het Lightsail 2 ruimtetuig van The Planetary Society en NASA's Deep Space Atomic Clock. De raket vertrok om 08u30 Belgische tijd vanop het Kennedy Space Center in Florida en 3,5 uur na lift-off werden alle satellieten succesvol uitgezet in de ruimte.

Nieuwe ruimtemissies moeten de zon onderzoeken

maandag, 24 juni 2019 08:33

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft twee nieuwe onbemande ruimtemissies geselecteerd die meer inzicht moeten geven over het gedrag van onze ster, de zon, op onder andere het magnetisch veld van de Aarde. Zo is een van de nieuwe missies erop gericht te bestuderen hoe de zonnewind ontstaat terwijl wetenschappers met de andere missie willen onderzoeken wat de effecten zijn voor onze planeet. Beide missie moeten in 2022 gelanceerd worden.

Unieke 50 jaar Apollo geschenken Hot!

dinsdag, 18 juni 2019 08:00

Dit jaar is het exact 50 jaar geleden dat de mens voor het eerst voet zette op de Maan. De Amerikaanse Apollo 11 missie schreef geschiedenis en de drie bemanningsleden behoren tot de grootste pioniers uit de geschiedenis van de mensheid. Om de 50ste verjaardag van deze historische ruimtemissie nog meer in de kijker te zetten, brengen verschillende fabrikanten tal van speciale, gelimiteerde artikelen uit. Ben je dus op zoek naar een uurwerk, balpen of speciale munten die in het teken staat van de Apollo 11 maanlanding? Dan moet je zeker dit overzicht bekijken!

Nieuwe ‘planetenspeurder’ van Breakthrough Watch en ESO vangt eerste licht op

dinsdag, 11 juni 2019 21:41

Breakthrough Watch, het mondiale astronomische programma dat naar aarde-achtige planeten rond nabijgelegen sterren speurt, en de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO), de belangrijkste intergouvernementele astronomische organisatie van Europa, hebben vandaag bekendgemaakt dat een nieuw instrument van de Very Large Telescope (VLT), bedoeld voor de jacht op exoplaneten, zijn eerste licht heeft opgevangen. Het instrument – de Near Earths in the AlphaCen Region of kortweg NEAR – is ontworpen om planeten op te sporen in de ‘leefbare zones’ van de twee dichtstbijzijnde zonachtige sterren, die deel uitmaken van het Alfa Centauri-stelsel.

Lancering van het Europese Infrared Space Observatory (ISO) voor observaties in infrarood licht. De 480 miljoen dollar dure ruimtetelescoop werd ontwikkeld door ESA, in samenwerking met ISAS uit Japan en NASA. Gemiddeld verrichtte ISO 45 observaties per omloop van 24 uur. De levensduur van ISO was ruim 900 omlopen waardoor er meer dan 26 000 wetenschappelijke waarnemingen werden uitgevoerd. De enorme hoeveelheid wetenschappelijke data is tussen 1998 en 2006 uitgebreid verwerkt en gearchiveerd. De data afkomstig van ISO heeft uiteindelijk geleid tot vele astronomische ontdekkingen. Foto: ESA