Volg LIVE de lancering van een Falcon 9 raket met 143 kleine satellieten! Hot!

zaterdag, 23 januari 2021 12:34

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX wil op zondag 24 januari 2021 met een Falcon 9 raket maar liefst 143 kleine satellieten en in de ruimte brengen. Al deze satellieten worden gelanceerd met behulp van een Falcon 9 raket vanop het Cape Canaveral lanceercomplex in Florida. Aan boord van de raket bevinden zich onder andere tien Starlink satellieten alsook tientallen andere kleine satellieten. Starlink is het ambitieuze maar veel besproken project van SpaceX waarmee het bedrijf aan iedereen op aarde breedband internet wil aanbieden met behulp van vele duizenden kleine satellieten. De lancering is voorzien voor 16u00 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Sterrenkundigen zien wervelwind rondom mogelijke exoplaneet-in-wording

donderdag, 21 januari 2021 11:29

Een internationaal team van sterrenkundigen onder Nederlandse leiding heeft een wervelwind van stof en gruis ontdekt in een baan rond een jonge ster. In het gruis is zich mogelijk een planeet aan het vormen. Het team van wetenschappers deed de ontdekking in de tijd die bouwers en bedenkers van een astronomisch instrument krijgen als beloning voor hun werk. Ze publiceren hun bevindingen binnenkort in het vakblad Astronomy & Astrophysics.

SpaceX gaat booreilanden ombouwen tot Starship lanceercomplexen Hot!

woensdag, 20 januari 2021 07:44

Het succesvolle Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft in de Verenigde Staten twee gewezen boorplatformen gekocht die het bedrijf nu gaat ombouwen tot drijvende lanceercomplexen voor het ambitieuze Starship ruimteprogramma. De twee gewezen booreilanden werden door SpaceX genoemd naar de twee manen van de planeet Mars, 'Phobos' en 'Deimos', en werden in augustus 2020 aangekocht voor ongeveer 3,5 miljoen dollar elk. Het de Starship raketten wil SpaceX op termijn mensen naar de maan en zelfs naar de planeet Mars brengen.

Eerste geslaagde lancering voor Virgin Orbit Hot!

maandag, 18 januari 2021 09:26

Het private ruimtevaartbedrijf van Sir Richard Branson, Virgin Orbit, is er op maandag 17 januari 2021 voor de eerste maal in geslaagd om enkele kleine satellieten in de ruimte te brengen met behulp van de nieuwe LauncherOne raket. De nieuwe raket werd zoals voorzien op een hoogte van ongeveer 11 kilometer losgemaakt van een aangepast Boeing 747-400 vliegtuig waarna de raket tot ontbranding werd gebracht en de satellieten succesvol in een baan om de aarde werden uitgezet Zowel voor Virgin Orbit alsook voor de commerciële ruimtevaartsector is dit bijzonder belangrijk aangezien er opnieuw een speler op de markt komt voor het lanceren van kleine satellieten.

Test raketmotoren NASA's Space Launch System vroegtijdig stopgezet Hot!

zondag, 17 januari 2021 00:20

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op het Stennis Space Center in Mississippi voor het eerst de vier raketmotoren getest van de onderste rakettrap voor het toekomstige Space Launch System. De vier krachtige raketmotoren werden om 23u30 Belgische tijd tot ontbranding gebracht maar vielen iets meer dan een minuut later al terug uit als gevolg van een technisch probleem. Met het Space Launch System wil NASA binnen enkele jaren opnieuw mensen naar de maan brengen.

Volg LIVE de lancering Blue Origin's New Shepard ruimtecapsule! Hot!

donderdag, 14 januari 2021 07:43

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf Blue Origin plant op donderdag 14 januari 2020 een nieuwe onbemande testvlucht met zijn New Shepard raket en ruimtecapsule. De New Shepard is een herbruikbare raket met bijhorende ruimtecapsule dat in de toekomst mensen tegen betaling kortstondig in de ruimte moet brengen tijdens suborbitale ruimtevluchten. Tijdens deze 14de testvlucht zal zich aan boord van de capsule een dummy genaamd 'Mannequin Skywalker' bevinden. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke testvlucht hier LIVE volgen!

ALMA neemt een botsend sterrenstelsel waar dat het vermogen om sterren te vormen kwijtraakt

maandag, 11 januari 2021 17:06

Sterrenstelsels beginnen te ‘sterven’ wanneer ze stoppen met het vormen van nieuwe sterren, maar tot nu toe was het begin van dit proces bij een ver sterrenstelsel nog nooit duidelijk gezien. Met behulp van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), waarin de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) een partner is, hebben astronomen nu een sterrenstelsel waargenomen dat bijna de helft van zijn sterren-vormende gas heeft uitgestoten. De lozing van gas voltrekt zich verrassend snel: met het equivalent van 10.000 zonnen per jaar. Het onderzoeksteam denkt dat deze spectaculaire ontwikkeling in gang is gezet door een botsing met een ander sterrenstelsel.

Hoe kan je hoeken meten aan de sterrenhemel? Hot!

Eén van de moeilijkste zaken in de sterrenkunde is ongetwijfeld afstanden schatten en uitleggen tussen hemelobjecten zoals de sterren of de maan. Een goede oplossing hiervoor is hoeken bepalen zoals bijvoorbeeld de hoek van de horizon tot aan het zenit (het punt aan de sterrenhemel boven je hoofd) die 90 graden bedraagt. Om deze hoekdiameters eenvoudig en snel te kunnen inschatten, gebruiken amateurastronomen hiervoor hun hand en/of vingers als meetlat. Leer aan de hand van dit artikel alles over eenvoudig hoeken meten aan de sterrenhemel met behulp van de handtechniek.

In het Duitse Augsburg overlijdt Johann Bayer. Hij was een advocaat met een grote passie voor sterrenkunde en publiceerde in 1603 de sterrenatlas 'Uranometria Omnium Asterismorum' die gebaseerd was op waarnemingen van Tycho Brahe. De Uranometria wordt aanzien als de eerste moderne sterrenatlas. In zijn sterrenatlas werd ook het systeem geïntroduceerd om de sterren per sterrenbeeld in aflopende helderheid met de letters van het Griekse alfabet aan te duiden. Deze manier van aanduiden die vandaag de dag bekent staat als de 'Bayer-aanduiding' is nu nog steeds de meest gebruikte voor heldere sterren.

M25 is een relatief jonge open sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius met naar schatting een 600-tal leden. De schijnbare diameter van 32' komt, op een afstand van 2 300 lichtjaar,…