ORISIS-Rex moet bodemmonsters verzamelen op locatie Nightingale

vrijdag, 13 december 2019 13:04

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft de locatie bekend gemaakt waar de ruimtesonde OSIRIS-Rex op de planetoïde Bennu in 2020 bodemmonsters moet verzamelen. Zo moet de onbemande ruimtesonde op de locatie genaamd 'Nightingale' oppervlaktemateriaal verzamelen waarna dit in een speciale capsule naar de Aarde wordt gestuurd. De locatie Nightingale is een krater op het noordelijk halfrond van de planetoïde.

SpaceX brengt bevoorrading voor ISS in de ruimte Hot!

donderdag, 05 december 2019 13:52

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft op donderdag 5 december 2019 met succes een Dragon bevoorradingstuig in de ruimte gebracht. Het ruimtevaartuig werd omstreeks 18u29 gelanceerd vanop Cape Canaveral in Florida en werd 10 minuten uitgezet in een lage baan om de aarde door de Falcon 9 raket. Indien alles verder vlekkeloos verloopt, moet de Dragon CRS 19 capsule op zondag 8 december 2019 vastgemaakt worden aan het internationale ruimtestation. Aan boord van dit onbemand ruimtevaartuig bevindt zich 2,6 ton aan bevoorrading en wetenschappelijke experimenten.

Voor het eerst reuzenplaneet bij witte dwerg ontdekt Hot!

woensdag, 04 december 2019 20:22

Onderzoekers die gebruikmaken van ESO’s Very Large Telescope hebben voor het eerst bewijs gevonden voor een reuzenplaneet bij een witte dwergster. De planeet cirkelt op kleine afstand om de hete witte dwerg, het restant van een zonachtige ster. Hierbij wordt zijn atmosfeer ‘afgepeld’ en vormt zich een schijf van gas rond de ster. Dit unieke stelsel geeft een indruk van hoe ons eigen zonnestelsel er in de verre toekomst uit zou kunnen zien.

Indiase gecrashte maanlander eindelijk gevonden Hot!

dinsdag, 03 december 2019 12:54

Dankzij opnames gemaakt door NASA's Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) heeft men eindelijk de laatste rustplaats gevonden van de Indiase gecrashte maanlander Vikram. Deze maanlander, die deel uitmaakte van de ambitieuze Indiase Chandrayaan 2 maanmissie, had normaal in september 2019 een zachte landing moeten maken op het oppervlak van de maan maar tijdens de afdaling ging het echter goed mis.

Nederlandse antennes uitgerold achter de maan

dinsdag, 03 december 2019 07:30

De drie antennes van de Nederlands-Chinese radiotelescoop die achter de maan hangt, zijn uitgerold. Dat heeft het Nederlandse team vandaag officieel bekendgemaakt. De Netherlands-China Low Frequency Explorer (NCLE) hing meer dan een jaar in de ruimte te wachten. Dat was langer dan oorspronkelijk gepland, omdat de bijbehorende communicatiesatelliet langer een Chinese maanlander moest bijstaan.

ESA-ministers leggen zich toe op grootste budget ooit

zondag, 01 december 2019 19:08

ESA’s Ministeriële Raad in Sevilla, Space 19+, is geëindigd met de goedkeuring van het tot nu toe meest ambitieuze plan voor de toekomst van ESA en de gehele Europese ruimtesector. Tijdens de Raad kwamen ministers verantwoordelijk voor ruimteactiviteiten in Europa, samen met Canada en EU-waarnemers, bij elkaar in Spanje.

250ste Ariane raket brengt twee satellieten in de ruimte Hot!

woensdag, 27 november 2019 18:14

Op dinsdag 26 november 2019 heeft een krachtige Ariane 5 raket met succes twee communicatiesatellieten in de ruimte gebracht. Eén van de vrachten aan boord van deze Ariane 5 was de eerste Egyptische militaire communicatiesatelliet. Dit was de 250ste lancering van een Europese Ariane raket sinds deze raket in december 1979 voor het eerst gelanceerd werd vanop de inmiddels vertrouwde basis in Frans-Guyana.

Kometen doorheen de geschiedenis

Kometen zijn één van de meest fascinerende objecten uit de sterrenkunde. Sinds mensenheugenis worden kometen al waargenomen en met de komst van de moderne technologie is de wetenschap er in geslaagd veel meer te leren over deze wonderbaarlijke hemelverschijnselen. De kern van een komeet is niet groter dan vijftig kilometer en hun oorsprong is te zoeken in de buitenste regionen van ons zonnestelsel. Wanneer dergelijke objecten te dicht bij de zon komen, ontstaat een prachtige staart die kometen kenmerken. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest gekende, historische en spectaculaire kometen die doorheen de geschiedenis onze nachtelijke sterrenhemel hebben beïnvloed.

Het Russische ruimtetuig Sojoez 5 met aan boord kosmonaut Boris Volynov keert terug naar de Aarde en landt ongeveer 200 kilometer ten zuidoosten van Qostanaynaar. De Sojoez 5 terugkeercapsule kwam als gevolg van technische problemen met de remraketten veel te hard neer op de Aarde waardoor Boris Volynov er een gebroken kaak en enkele afgebroken tanden aan overhield. Tijdens de Sojoez 5 ruimtemissie koppelde het ruimtetuig zich in een baan om de Aarde vast aan de Sojoez 4 ruimtecapsule. Foto: Roscosmos