Astronomen ontdekken interstellaire connectie van een van de bouwstenen van het leven Hot!

woensdag, 15 januari 2020 13:29

Fosfor, een bestanddeel van ons DNA en van celmembranen, is een essentieel element voor leven zoals wij dat kennen. Maar hoe het op de jonge aarde is terechtgekomen is enigszins raadselachtig. Met de vereende krachten van ALMA en ESA-ruimtesonde Rosetta hebben astronomen nu getraceerd hoe het fosfor van stervormingsgebieden in kometen belandt. Hun onderzoek laat voor het eerst zien waar fosforhoudende moleculen ontstaan, hoe dit element door kometen wordt meegenomen en hoe een bepaald molecuul een cruciale rol kan hebben gespeeld bij het ontstaan van leven op onze planeet.

Zuurstoflijn opent nieuwe blik op ver heelal

dinsdag, 14 januari 2020 19:43

Een team van Leidse en Amerikaanse astronomen heeft een nieuwe manier ontdekt om verre sterrenstelsels in kaart te brengen. Ze gebruikten daarvoor een spectraallijn van atomair zuurstof. Die spectraallijn is normaal gesproken niet goed op te vangen met aardse telescopen. Maar doordat het licht van verre sterrenstelsels komt, is het uitgerekt en kun je het juist wél op aarde meten. Dat is nu gebeurd met een in Nederland gemaakt instrument. De onderzoekers publiceren hun bevindingen binnenkort in het vakblad The Astrophysical Journal Letters.

Gedeeltelijke maansverduistering op vrijdag 10 januari 2020 Hot!

dinsdag, 07 januari 2020 15:44

In de avond van vrijdag 10 januari 2020 vindt een gedeeltelijke maansverduistering in de bijschaduw plaats. De maan beweegt zich op dat moment door de bijschaduw van onze planeet waardoor er op een deel van het maanoppervlak minder direct zonlicht valt. Deze gedeeltelijke maansverduistering is in zijn geheel zichtbaar vanuit België en Nederland maar is niet zo spectaculair als een totale maansverduistering. In de praktijk zal deze volle maan iets minder helder zijn dan anders.

SpaceX brengt opnieuw 60 internetsatellieten in de ruimte

dinsdag, 07 januari 2020 07:34

SpaceX, het private ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, heeft op dinsdag 7 januari 2020 voor de derde maal met succes zestig satellieten in de ruimte gebracht. Dit was de eerste lancering van 2020. De krachtige Falcon 9 raket vertrok om 03u19 Belgische tijd vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida en begon de zestig satellieten meer dan een uur na lift-off uit te zetten in een lage baan om de Aarde. Dit was de derde missie uit SpaceX's ambitieuze Starlink project waarmee het Amerikaanse bedrijf wereldwijd breedband internet wil aanbieden per satelliet.

Bosbranden Australië zichtbaar vanuit de ruimte Hot!

zondag, 05 januari 2020 12:26

De catastrofale bosbranden die Australië al maanden teisteren, zijn goed zichtbaar op beelden die vanuit de ruimte worden gemaakt door diverse satellieten. Dankzij deze satellietbeelden krijgt men een idee van de immense schaal van de vele verwoestende bosbranden en van de omvang van de dikke rookpluimen. Voor zowel de mens alsook de natuur in Australië zijn deze bosbranden een ware ramp.

Hier komen de Boötiden! Hot!

woensdag, 01 januari 2020 10:21

De maand januari staat bij liefhebbers van meteoren ook bekend als de maand van de 'Boötiden' die tussen 22 december en 17 januari van elk jaar zichtbaar zijn. Rond 4 januari van elk jaar vindt steeds het maximum van de Boötiden meteorenzwerm plaats waardoor men dan bij een heldere sterrenhemel de meeste kans heeft om deze 'vallende sterren' waar te nemen. Deze zwerm wordt ook wel 'Quadrantiden' genoemd naar het niet langer bestaande sterrenbeeld Quadrans Muralis. De meteoren van deze zwerm zijn relatief zwak, blauwachtig en hebben lange sporen.

Chinese krachtpatser brengt succesvol satelliet in de ruimte

vrijdag, 27 december 2019 18:13

China heeft op vrijdag 27 december 2019 met succes een Long March 5 raket gelanceerd. Dit was de derde maal dat deze krachtige Chinese raket werd gelanceerd vanop het Wenchang Satellite Launch Center op het eiland Hainan. Voor China is deze geslaagde lancering van de Long March 5 van groot belang aangezien deze krachtige raket de volgende jaren tal van belangrijke ruimtetuigen moet lanceren zoals modules voor een toekomstig Chinees ruimtestation.

Wat brengt 2020 ons op vlak van ruimtevaart? Hot!

donderdag, 26 december 2019 07:19

Het jaar 2020 heeft heel wat te bieden op vlak van ruimtevaart. Zo worden er in 2020 maar liefst drie robotwagens op weg gebracht naar de planeet Mars en gaat China voor de eerste maal proberen om stukjes maanrots terug naar de Aarde te brengen. Daarnaast wordt er in 2020 ook nog een nieuwe ruimtesonde gelanceerd die de Zon gaat bestuderen en gaan we lanceringen zien van enkele nieuwe raketten zoals de Firefly Alpha. Ontdekt er alles over in dit uitgebreid artikel!

Dit gebeurde vandaag in 1906

Overlijden van de Amerikaanse natuurkundige en astronoom Samuel Pierpont Langley. Hij was de uitvinder van de bolometer en zijn infrarood-waarnemingen van de Maan werden door Svante Arrhenius gebruikt om het effect van kooldioxide op de temperatuur van de Aarde te berekenen. Na zijn studies aan de English High School of Boston werd hij in 1867 de eerste directeur van het Allegheny Observatory in Pittsburgh, Pennsylvania. In 1887 werd hij de derde directeur van het Smithsonian Institution waarna Langley ook het Smithsonian Astrophysical Observatory oprichtte.

M64, ook wel bekend als het 'Zwarte Oogstelsel', is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar). Het object dankt zijn naam aan een donkere vlek (een stofbaan) iets…