Wat zijn neutrino's

Neutrino's zijn één van de fundamentele deeltjes die het heelal maken. Zij zijn ook één van meest minst begrepen deeltjes.

Het licht van Cherenkov

Om de hoge-energie deeltjes te ontdekken die uit neutrinointeractie voortvloeien, detecteerd super-Kamiokande een fenomeen dat als licht van Cherenkov bekend staat.

De geladen deeltjes (enkel de geladen deeltjes) steken het water over met een snelheid groter dan 75% van de snelheid van het licht in een kegelpatroon rond de richting van het spoor uit, zoals bij linkerzijde. Het blauwachtige Cherenkov-licht wordt overgebracht door het hoogst-zuivere water van de tank, en daalt uiteindelijk op de binnenmuur van de detector af, die met photo-multiplier buizen (PMT'S) uitgerust is. Deze PMT'S zijn elk gevoelig voor verlichting door één enkel foton van licht - een lichtniveau ongeveer overeenkomstig als het licht zichtbaar vanop de aarde van een kaars bij de afstand van de maan!

Volgmethodes: De Scotch mount

In dit artikel wordt de volledige bouw van het dubbelarmig volgplankje besproken. Voor je echter begint met de bouw moet je op de hoogte zijn van de werking en het gebruik van het volgplankje.

Belichtingstijden

Het is een waardige FAQ in de astrofotografie: 'Hoe lang moet ik belichten'? Het hangt van veel factoren af, die worden uitgelegd in 2 onderverdelingen. Eerst worden enkele basismethoden uitgelegd, daarna worden de verschillende factoren besproken en vervolgens gaan we de goede belichtingstijd voor jouw doel, camera, hemelomstandigheden, film, ? berekenen.

Volgmethodes: Het volgplankje

I.Werking

Na het maken van die eerste foto's heb je waarschijnlijk al vlug de drang naar een systeem dat ervoor zorgt dat de sterren bij belichtingstijden langer dan ong. 30 sec zich tonen als sterren, en niet als strepen. Of u wilt niet alleen sterren fotograferen, maar ook de melkweg en deep-sky objecten zoals heldere nevels, sterrenstelsels en sterrenhopen. Een goedkoop alternatief dat zelf te maken is, is het volgplankje (vertaald van 'barndoor mount').
Het principe van het volgplankje berust op het roteren van de camera rond een as die parallel staat met de aardas (of ongeveer de Poolster).
Het volgplankje bestaat uit twee plankjes, die aan de rechterkant verbonden zijn met een scharnier. Het vaste plankje (dat dus niet zal bewegen), staat zodanig gekanteld dat het naar de Poolster wijst. Met een bout met eraan gemonteerd hendeltje kan de tweede plank weggeduwd worden van de eerste plank. De camera, die zo dicht mogelijk bij het scharnier is gemonteerd, beweegt en roteert mee.
De snelheid van de rotatie van het tweede plankje moet zo zijn dat deze een volledige ronde in n dag maakt. Dit is de ook de tijd waarin de sterren 1 ronde voltooien.

Volgmethodes: Het statief

We beginnen met het meest eenvoudige, het statief. Het statief zorgt ervoor dat de camera gericht kan worden naar elk punt van de hemel, en dat de camera vast en stil staat. Foto's nemen uit de hand overdag mag omdat de belichtingstijd zeer kort is. 's Nachts is de minste trilling fataal omdat de sluiter langer open is.

De film (analoge camera)