Spacepage

De kans is groot dat er vanavond geschiedenis wordt geschreven op vlak van ruimtevaart. Zo gaat het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX voor het eerst een krachtige Falcon Heavy raket lanceren vanop het Kennedy Space Center. De Falcon Heavy is de krachtigste Amerikaanse raket sinds de Saturn V uit het Apollo Maanprogramma. Met de indrukwekkende Falcon Heavy raket wil SpaceX in de toekomst mensen in de ruimte, naar de Maan en naar Mars brengen. Het lanceervenster opent om 19u30 Belgische tijd. Klik op 'Lees meer' om onderaan dit artikel de lancering LIVE te volgen!

Nieuw onderzoek laat zien dat de zeven planeten die om de nabije zeer koele dwergster TRAPPIST-1 cirkelen allemaal grotendeels uit gesteenten bestaan en dat sommige mogelijk meer water hebben dan de aarde. De dichtheden van de planeten, nu veel exacter bekend dan voorheen, wijzen erop dat sommige van hen voor maximaal 5 procent uit water kunnen bestaan – ongeveer 250 keer zoveel als de oceanen van de aarde.

Na vele jaren wachten is het eindelijk zo ver! Op het Kennedy Space Center werd op vrijdag 29 december 2017 voor het eerst een indrukwekkende Falcon Heavy draagraket rechtop gezet. Deze nieuwe krachtpatser is 70 meter lang, beschikt onderaan over 27 Merlin raketmotoren en heeft bij de lancering een gewicht van maar liefst 1 420 788 kilogram. De Falcon Heavy werd gebouwd en ontwikkeld door SpaceX en is momenteel de krachtigste raket voor het lanceren van satellieten. Tijdens de eerste testvlucht, die wellicht begin februari zal worden uitgevoerd, zal SpaceX met deze eerste Falcon Heavy een heel bijzondere vracht in de ruimte brengen.

Op deze spectaculaire groothoekopname is een kronkelige donkere wolk van kosmisch stof te zien, die wordt aangelicht door het felle schijnsel van nieuwe sterren. Deze dichte wolk is een stervormingsgebied dat Lupus 3 wordt genoemd. Hier worden uit samentrekkende massa's gas en stof oogverblindend hete sterren geboren. De foto bestaat uit opnamen die zijn gemaakt met de VLT Survey Telescope en de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop en is de meest detailrijke die tot nu toe van dit gebied is gemaakt.

In tegenstelling tot wat de naam zegt, is een 'blauwe maan' geen natuurkundig fenomeen maar een term uit de volksmond. Zo wordt de term 'blauwe maan' gegeven aan de tweede volle maan die in één kalendermaand te zien is. Dit fenomeen is niet heel uitzonderlijk en komt gemiddeld om de 2,71 jaar voor. De reden waarom men dit in de volksmond 'blauwe maan' noemt, komt wellicht van de Engelse uitdrukking 'once in a blue moon', wat de uitdrukking is voor iets wat zelden gebeurt.

De geslaagde lancering van de Electron raket vanuit Nieuw Zeeland door het ruimtevaartbedrijf Rocket Lab blijkt een wrang staartje te krijgen. Zo werd tijdens deze lancering een geheime vracht in een lage baan om de Aarde gebracht waarvan nu geweten is dat het om de zogenaamde 'Humanity Star' gaat. Dit is satelliet dat de vorm heeft van een soort discobol met een diameter van één meter en bestaat uit 65 spiegels. Deze spiegels weerkaatsen vanuit de ruimte het zonlicht waardoor de Humanity Star goed zichtbaar is vanop Aarde.

Een nieuwe nationale faciliteit op de ESO-sterrenwacht op La Silla heeft met succes zijn eerste waarnemingen gedaan. De ExTrA-telescopen zullen op zoek gaan naar, en onderzoek doen aan planeten ter grootte van de aarde die om nabije rode dwergsterren cirkelen. ExTrA’s baanbrekende ontwerp zorgt voor een veel betere gevoeligheid in vergelijking met eerdere zoekacties. Astronomen beschikken nu over een krachtig nieuw middel om de jacht op mogelijk leefbare werelden voort te zetten.

Europa is de derde belangrijkste partner in het International Space Station (ISS) project. Zijn grootste bijdrage aan het ISS is het 12,8 ton wegende ruimtelabo Columbus dat in februari 2008 werd gelanceerd door het Amerikaanse ruimteveer Atlantis. Tijdens de STS-122 missie werd deze module probleemloos vastgehecht aan de Harmony koppelingsmodule van het ISS. Vandaag de dag wordt dit ruimtelabo gebruikt voor onderzoek aan vloeistofdynamica, neurologisch- en cardio-vasculair onderzoek en voor biologisch onderzoek aan onder andere planten, eencellige organismen, dierlijke cellen en weefselpreparaten.

Lancering vanop het Kennedy Space Center in Florida van het Amerikaanse ruimteveer Columbia (STS-55) met aan boord zeven astronauten waaronder de twee Duitse ruimtevaarders Ulrich Walter en Hans Schlegel. Tijdens deze tien dagen durende missie worden meer dan tachtig experimenten uitgevoerd aan boord van het Spacelab D2 ruimtelabo dat gefinancierd werd door Duitsland. Oorspronkelijk zou deze missie op 22 maart 1993 zijn gestart maar de lancering werd drie seconden voor lift-off stopgezet aangezien de computers een probleem opmerkten met de Space Shuttle Main Engines. Foto: NASA