Nieuwe ‘planetenspeurder’ van Breakthrough Watch en ESO vangt eerste licht op

dinsdag, 11 juni 2019 21:41

Breakthrough Watch, het mondiale astronomische programma dat naar aarde-achtige planeten rond nabijgelegen sterren speurt, en de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO), de belangrijkste intergouvernementele astronomische organisatie van Europa, hebben vandaag bekendgemaakt dat een nieuw instrument van de Very Large Telescope (VLT), bedoeld voor de jacht op exoplaneten, zijn eerste licht heeft opgevangen. Het instrument – de Near Earths in the AlphaCen Region of kortweg NEAR – is ontworpen om planeten op te sporen in de ‘leefbare zones’ van de twee dichtstbijzijnde zonachtige sterren, die deel uitmaken van het Alfa Centauri-stelsel.

China brengt vanop zee zeven satellieten in de ruimte

vrijdag, 07 juni 2019 19:23

Op woensdag 5 juni 2019 heeft China voor de eerste maal verschillende satellieten in de ruimte gebracht met behulp van een raket die werd gelanceerd vanop zee. De Long March 11 raket vertrok omstreeks 06u06 Belgische tijd vanop een schip in de Gele Zee en zette vervolgens zeven satellieten succesvol uit in een lage baan om de Aarde. Dit was de eerste maal dat China satellieten lanceert vanop een drijvend lanceerplatform.

ESO draagt bij aan verdediging aarde tegen gevaarlijke planetoïden

maandag, 03 juni 2019 13:06

Dankzij de unieke mogelijkheden van het SPHERE-instrument van ESO’s Very Large Telescope is het gelukt om de scherpste opnamen te maken van een dubbelplanetoïde terwijl deze op 25 mei langs de aarde vloog. De planetoïde vormde op zichzelf geen bedreiging, maar wetenschappers hebben hem kunnen gebruiken als oefenobject. Daarbij is aangetoond dat de geavanceerde technologie van ESO van cruciaal belang kan zijn voor de verdediging van onze planeet. Het International Asteroid Warning Network (IAWN) heeft een grote waarnemingscampagne gecoördineerd van de planetoïde 1999 KW4 terwijl deze op 25 mei 2019 op een afstand van 5,2 miljoen kilometer [1] langs de aarde vloog.

Hoe fotografeer je de maan?

Eén van de mooiste objecten die je aan de nachtelijke hemel kan fotograferen, is de maan. Dit object is bijzonder geliefd bij fotografen doordat de maan zich makkelijk laat fotograferen en deze regelmatig te zien aan de hemel in verschillende fasen. Het lijkt misschien moeilijk om de maan te fotograferen maar eigenlijk is dit vrij eenvoudig. Het enige wat je nodig hebt is een camera met een goede telelens, een statief en enige kennis van fotografie. In dit artikel wordt uitgebreid uitgelegd hoe je onze prachtige maan het best fotografeert.

Voyager Golden Records: grammofoonplaten voor buitenaards leven

Aan boord van de twee legendarische en onvermoeibare Voyager ruimtetuigen bevinden zich twee heel bijzondere grammofoonplaten. De twee gouden platen bevatten geluiden en beelden die het leven op Aarde zo goed mogelijk moeten weergeven. Beide platen zijn bedoeld als boodschap aan buitenaardse levensvormen en staan symbool voor het begin van ‘interstellaire communicatie’.

SpaceX brengt 60 satellieten in de ruimte Hot!

vrijdag, 24 mei 2019 06:22

SpaceX, het private ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, heeft in de nacht van woensdag 23 op donderdag 24 mei 2019 met succes zestig satellieten in de ruimte gebracht. De krachtige Falcon 9 raket vertrok om 04u30 Belgische tijd vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida en begon de zestig satellieten 62 minuten na lift-off uit te zetten in een lage baan om de Aarde. Dit is de eerste missie uit SpaceX's ambitieuze Starlink project waarmee het Amerikaanse bedrijf wereldwijd breedbandinternet wil aanbieden per satelliet. Op termijn moet het netwerk bestaan uit maar liefst 12 000 satellieten.

TESS ontdekt drie exokometen

woensdag, 22 mei 2019 15:28

Iets meer dan een jaar nadat de Amerikaanse Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) in de ruimte werd gebracht, hebben wetenschappers er drie exokometen met ontdekt rond de ster Bèta Pictoris. Exokometen zijn kleine hemellichamen zijn die bestaan uit gas, ijs en stof, gekenmerkt worden door een staart en zich buiten ons zonnestelsel bevinden. TESS is een ruimtetelescoop die in april 2018 werd gelanceerd en ontworpen werd om exoplaneten te ontdekken met behulp van de transitiemethode.

Maan produceert mogelijk nog maanbevingen

dinsdag, 14 mei 2019 07:50

Wetenschappers weten al een tijdje dat de maan krimpt doordat deze langzaam aan het afkoelen is. Zo is de maan de afgelopen paar honderd miljoen jaar ongeveer vijftig meter is diameter kleiner geworden. Recente analyses van seismische gegevens afkomstig van de Apollo maanmissies tonen nu aan de maan mogelijk nog steeds tektonisch actief is. Zo zouden er tussen 1969 en 1977 bijna dertig bevingen hebben plaatsgevonden in het maanoppervlak waarvan enkele in de buurt van jonge scheuren en breuklijnen.

Vanop het Kennedy Space Center in Florida wordt de Gemini 10 ruimtecapsule gelanceerd met aan boord de twee astronauten John W. Young en Michael Collins. Collins voert tijdens deze ruimtevlucht een ruimtewandeling uit waarbij hij ondermeer een fotocamera kwijtraakt. De Gemini 10 ruimtecapsule koppelt zich tijdens deze missie ook aan Agena rakettrap. Foto: NASA