SpaceX gaat ruimtetoeristen in de ruimte brengen Hot!

dinsdag, 18 februari 2020 16:13

SpaceX, het Amerikaanse succesvolle private ruimtevaartbedrijf dat werd opgericht door Elon Musk, gaat in de toekomst met zijn Crew Dragon ruimtecapsule mensen tegen betaling in een baan om de aarde brengen. Het bedrijf gaat hiervoor samenwerken met Space Adventures dat in verleden al acht mensen tegen betaling naar het internationale ruimtestation ISS bracht. De samenwerking tussen deze twee succesvolle ruimtevaartbedrijven zien velen als een nieuwe mijlpaal in de commerciële ruimtevaart.

ESO-telescoop bekijkt het oppervlak van zwakke Betelgeuze Hot!

vrijdag, 14 februari 2020 14:33

Met behulp van ESO’s Very Large Telescope (VLT) hebben astronomen het unieke afzwakken van Betelgeuze, een rode superreuzenster in het sterrenbeeld Orion, vastgelegd. De prachtige nieuwe opnamen van het oppervlak van de ster laten zien dat de rode superreus niet alleen minder licht geeft, maar ook van vorm lijkt te veranderen. Betelgeuze is een opvallend lichtbaken aan de nachthemel, maar eind vorig jaar begon hij af te zwakken. Op het moment van schrijven heeft Betelgeuze nog ongeveer 36 procent van zijn normale helderheid, een verandering die zelfs met het blote oog opvalt. Astronomie-fans en wetenschappers willen maar al te graag het fijne van dit ongekende gedrag weten.

Solar Orbiter met succes in de ruimte gebracht Hot!

maandag, 10 februari 2020 05:23

Op maandagochtend 10 februari 2020 heeft een Amerikaanse Atlas V raket met succes de Europese Solar Orbiter observatiesatelliet in de ruimte gebracht. Deze onbemande ruimtesonde is Europa's nieuwste zonne-observatorium dat binnen enkele jaren onze ster moet bestuderen vanop een afstand van 'slechts' 42 miljoen kilometer. Wetenschappers hopen met de Solar Orbiter veel meer te leren over de activiteit op de zon, de deeltjes die ze de ruimte in slingert en de invloed die de zonnewind heeft op de aarde. Zo hoopt men ook meer te leren over de polen van de zon.

Recordhouders keren terug naar de aarde Hot!

donderdag, 06 februari 2020 13:06

Drie ruimtevaarders zijn op donderdag 6 februari 2020 veilig teruggekeerd naar de aarde na een maandenlang verblijf aan boord van het internationale ruimtestation ISS. De Sojoez MS-13 ruimtecapsule, met aan boord de Amerikaanse astronaute Christina Koch, de Europese ruimtevaarder Luca Parmitano en de Russische kosmonaut Alexander Skvortsov, landde zoals gepland omstreeks 10u12 in de verlaten steppe van Kazachstan waarna de drie ruimtevaarders uit de kleine capsule werden gehaald.

ALMA brengt wonderschone afloop van stellaire worsteling in beeld

woensdag, 05 februari 2020 10:52

Met behulp van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), waar ESO een partner van is, hebben astronomen een merkwaardige gaswolk ontdekt die het resultaat is van een confrontatie tussen twee sterren. De ene ster is zó groot geworden dat hij de andere overspoelde. In reactie daarop spiraalde deze laatste naar zijn begeleider toe, waardoor die zijn buitenste lagen verloor.

Rocket Lab brengt geheime Amerikaanse satelliet in de ruimte

vrijdag, 31 januari 2020 13:15

Het private ruimtevaartbedrijf Rocket Lab heeft vanuit Nieuw-Zeeland opnieuw een Electron raket gelanceerd die ditmaal met succes een Amerikaanse geheime satelliet in de ruimte heeft gebracht. Dat het doel van deze satelliet zeer geheim is vertaald zich in het feit dat deze lancering pas tien dagen geleden officieel werd bekend gemaakt. Dit was de eerste lancering van een Electron raket van dit jaar. In 2020 plant Rocket Lab maar liefst elke maand één lancering.

Spectaculaire opnamen van de zon door nieuwe zonnetelescoop Hot!

vrijdag, 31 januari 2020 07:20

Deze week zijn de eerste foto's en video's vrijgegeven van de nieuwe Daniel K. Inouye Solar Telescope die zich op het Hawaïaanse eiland Maui bevindt. Op de haarscherpe foto's zijn indrukwekkende details te zien van het dynamische oppervlak van de zon. Met deze nieuwe moderne zonnetelescoop wil men onder andere magnetische velden in de corona van de zon, waar zich uitbarstingen voordoen, in kaart brengen en wil men het oppervlak van de zon zeer gedetailleerd in beeld brengen.

Astronomen gaan petitie indienen tegen Starlink project van SpaceX Hot!

dinsdag, 28 januari 2020 12:25

Nu de bouw van het Starlink project van het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX volop gestart is, gaan astronomen van over de hele wereld een petitie indienen waarmee men wil aanklagen wat de gevolgen kunnen zijn van dit gigantische project voor belangrijke sterrenkundige waarnemingen. Het ambitieuze Starlink project bestaat uit vele duizenden satellieten die op termijn breedbandinternet moeten aanbieden aan iedereen op Aarde. Sterrenkundigen vrezen nu dat deze vele satellieten voor ernstige lichtvervuiling gaan zorgen en roepen op tot een onmiddelijke stopzetting van het project.

De Britse astronoom, wiens ouders uit België kwamen, Philibert Jacques Melotte komt te overlijden. Hij ontdekte in 1908 een maan rond de gasplaneet Jupiter die in 1975 de naam 'Pasiphae' kreeg. Philibert Jacques Melotte ontdekte in 1909 ook de kleine planetoïde 676 Melitta en stelde in 1915 een cataloog samen met daarin 245 deep-sky objecten. In 1909 ontving Melotte de Jackson-Gwilt Medal uit handen van de Royal Astronomical Society.

NGC 891 is een klein spiraalvormig sterrenstelsel dat ook gekend is als 'Caldwell 23' en te zien in het sterrenbeeld Andromeda. Dit deep-sky object heeft een helderheid van 11,5. NGC…