Volg LIVE de landing van Perseverance op Mars! Hot!

donderdag, 18 februari 2021 10:20

Na zes maanden door het zonnestelsel te hebben gereisd moet de Amerikaanse Marslander Perseverance op 18 februari 2021 landen op het Marsoppervlak. Het is geleden sinds 2018 dat NASA nog een onbemande robotwagen tot op Mars heeft gebracht en ook ditmaal zal de afdaling en de landing een stressvol moment worden. De landing van Perseverance op Mars is voorzien voor 21u55 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Hoe verloopt de landing van Perseverance op Mars? Hot!

donderdag, 18 februari 2021 09:39

NASA maakt zich momenteel klaar voor een nieuwe landing op de planeet Mars. Zo moet de Amerikaanse Marsrover Perseverance na een reis van meer dan een half jaar op 18 februari 2021 een zachte landing maken in de Jezero krater op het oppervlak van Mars waarna de onbemande robotwagen moet op zoek gaan naar sporen van leven. Net als bij de landing van NASA's Marsrover Curiosity zal ook Perseverance gebruik maken van een hitteschild, parachute, afremraketten en een 'vliegende kraan' om de meer dan één ton zware robotwagen zacht te laten landen op Mars. Voor NASA en zijn vluchtleiders worden dit opnieuw 'seven minutes of terror'. Leer aan de hand van dit artikel alles over de afdaling en landing van Perseverance op Mars!

Plutomaan: Nix

In juni 2005 ontdekte wetenschappers aan de hand van beelden die gemaakt werden met de Hubble Space Telescope dat de dwergplaneet Pluto naast Charon nog enkele kleine maantjes had. Deze maantjes werden in 2015 ook bezocht door de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons toen deze langs Pluto vloog waarna een jaar later één van deze manen de naam 'Nix' kreeg. Opvallend aan deze maan is dat er zich een roodachtig gebied op het oppervlak bevindt. Leer aan de hand van dit artikel alles over de Plutomaan Nix.

Jong sterrenstelsel met volwassen kenmerken tart theorie over vorming van stelsels

zaterdag, 13 februari 2021 07:56

Een internationaal team van wetenschappers met daarin onder andere Filippo Fraternali van de Rijksuniversiteit Groningen heeft een ver, jong sterrenstelsel ontdekt dat er veel ouder uitziet dan zijn leeftijd. Het is in korte tijd het tweede jonge stelsel dat de theorie over de vorming van sterrenstelsels tart. De onderzoekers publiceren hun bevindingen vrijdag in het vakblad Science.

ExoMars detecteert nieuw gas en spoort waterverlies op Mars op

donderdag, 11 februari 2021 11:38

ESA-Roscosmos’ ExoMars Trace Gas Orbiter (TGO) heeft voor het eerst een ‘nieuw’ gas ontdekt: een gas dat nooit eerder op Mars werd waargenomen. Zeezout dat in het stoffige oppervlak van Mars is ingebed en in de atmosfeer van de planeet is meegevoerd, heeft geleid tot de ontdekking van waterstofchloride. TGO levert ook nieuwe informatie over de manier waarop Mars zijn water verliest. Twee belangrijke drijfveren in Marsonderzoek zijn enerzijds de jacht op atmosferische gassen die verband houden met biologische of geologische activiteit, en anderzijds het verkrijgen van inzicht in de vroegere en huidige watervoorraad op de planeet, om te bepalen of Mars ooit bewoonbaar kan zijn geweest en of er waterreservoirs toegankelijk kunnen zijn voor toekomstige menselijke exploratie.

ESA zoekt nieuwe astronauten! Hot!

woensdag, 10 februari 2021 15:36

Voor het eerst in 11 jaar gaat de Europese ruimtevaartorganisatie ESA opnieuw op zoek naar nieuwe ruimtevaarders. De vacature voor nieuwe ruimtevaarders wordt op 31 maart gelanceerd en loopt tot 28 mei 2021 waarna het intensieve selectieproces van start gaat. ESA moedigt vrouwen sterk aan zich aan te melden aangezien de ruimtevaartorganisatie de genderdiversiteit wil vergroten. Wie tijdens deze selectiecampagne door ESA geselecteerd wordt, maakt veel kans om binnen enkele jaren deel te nemen aan toekomstige bemande ruimtemissies naar de maan.

Tianwen-1 komt aan bij Mars Hot!

woensdag, 10 februari 2021 13:57

Na de Verenigde Arabische Emiraten met hun Mars Hope Probe gisteren heeft nu ook China vandaag een onbemand ruimtetuig in een baan om de planeet Mars kunnen brengen. Zo kwam op 10 februari 2021 de Tianwen-1 Marssonde probleemloos aan bij de 'rode planeet' na een reis van ongeveer 470 miljoen kilometer. Vanuit zijn omloopbaan om de planeet Mars zal Tianwen-1 binnen enkele maanden zijn Marslander loskoppelen die in mei 2021 een zachte landing moet maken op het Marsoppervlak in het Utopia Planitia gebied. De Chinese Marslander heeft aan boord een kleine robotwagen mee die het terrein moet verkennen. Tot op heden zijn enkel de Verenigde Staten en Rusland erin geslaagd om een ruimtetuig gecontroleerd te laten afdalen op het Marsoppervlak.

Ruimtesonde van Arabische Emiraten komt aan bij Mars Hot!

dinsdag, 09 februari 2021 13:14

Nadat de Verenigde Arabische Emiraten in juli 2020 voor het eerst een Marssonde in de ruimte hadden laten brengen, is het onbemande ruimtetuig nu probleemloos aangekomen bij de planeet Mars. Zo heeft de ruimtesonde op 9 februari 2021 met succes zijn 'Mars Orbital Insertion' manoeuvre uitgevoerd waardoor de Hope Probe zich nu in een vaste baan om de 'rode planeet' bevindt. Met deze eerste Arabische Marssonde willen wetenschappers voor het eerst een volledig beeld scheppen van de atmosfeer van Mars die bestaat uit tal van lagen waarover nog steeds niet alles is geweten.

In het Duitse Augsburg overlijdt Johann Bayer. Hij was een advocaat met een grote passie voor sterrenkunde en publiceerde in 1603 de sterrenatlas 'Uranometria Omnium Asterismorum' die gebaseerd was op waarnemingen van Tycho Brahe. De Uranometria wordt aanzien als de eerste moderne sterrenatlas. In zijn sterrenatlas werd ook het systeem geïntroduceerd om de sterren per sterrenbeeld in aflopende helderheid met de letters van het Griekse alfabet aan te duiden. Deze manier van aanduiden die vandaag de dag bekent staat als de 'Bayer-aanduiding' is nu nog steeds de meest gebruikte voor heldere sterren.

M10 is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Ophiuchus op een afstand van 163 000 lichtjaar van de Aarde. De schijnbare afmetingen van dit object is 8', wat op een…