ESO-telescoop brengt de misschien wel kleinste dwergplaneet van het zonnestelsel in beeld

zondag, 27 oktober 2019 17:07

Astronomen hebben, met behulp van het SPHERE-instrument van ESO’s Very Large Telescope (VLT), ontdekt dat de planetoïde Hygiea als een dwergplaneet kan worden beschouwd. Het object is, na Ceres, Vesta en Pallas, het op drie na grootste lid van de planetoïdengordel. Maar het is nu pas voor het eerst dat astronomen Hygiea met voldoende hoge resolutie hebben waargenomen om haar oppervlak te bestuderen en haar vorm en afmetingen te bepalen.

Na twee jaar is X-37B terug op Aarde

zondag, 27 oktober 2019 15:47

Na 780 dagen in een baan om de Aarde te hebben verbleven, is op zondag 27 oktober 2019 het Amerikaanse X-37B onbemande ruimtetuig terug geland op Aarde. Opnieuw vestigt dit onbemande ruimtevaartuig een record door meer dan twee jaar onafgebroken in de ruimte te blijven en daarna autonoom terug te keren naar de Aarde. Wat het Amerikaanse militaire onbemande ruimtetuig al die tijd heeft gedaan, blijft echter een goed bewaard geheim.

Eerste identificatie van een zwaar element dat ontstond bij botsing tussen neutronensterren

dinsdag, 22 oktober 2019 20:01

Voor het eerst is een vers geproduceerd zwaar element, strontium, gedetecteerd in de ruimte, na de samensmelting van twee neutronensterren. Deze ontdekking is gedaan met de X-shooter-spectrograaf van ESO’s Very Large Telescope en vandaag gepubliceerd in Nature. De detectie bevestigt dat de zwaardere elementen in het heelal bij botsingen tussen neutronensterren kunnen ontstaan – een ontbrekend stukje in de puzzel van het ontstaan van chemische elementen.

Records in de bemande ruimtevaart Hot!

Op 12 april 1961 ging de mens voor het eerst de ruimte in toen de Russische kosmonaut Yuri Gagarin gelanceerd werd aan boord van zijn Vostok 1 ruimtecapsule. Sindsdien verbleef de mens steeds vaker in de ruimte en werden tal van records gebroken. Zo verbleef een Rus ooit meer dan 437 dagen aan boord van een ruimtestation en begaven drie Amerikaanse astronauten zich ooit op een afstand van 400.171 kilometer van de Aarde. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste records die gevestigd werden in de bemande ruimtevaart.

Eerste ruimtewandeling met enkel vrouwen Hot!

zaterdag, 19 oktober 2019 13:26

Voor het eerst in de geschiedenis van de bemande ruimtevaart hebben twee vrouwelijke astronauten een ruimtewandeling uitgevoerd. De twee Amerikaanse astronauten, Jessica Meir en Christina Koch, verbleven iets meer dan zes uur aan de buitenkant van het internationale ruimtestation ISS terwijl het ruimtecomplex met een snelheid van ongeveer 27 000 kilometer uur rond de Aarde cirkelde. Nooit eerder werd een ruimtewandeling uitgevoerd door twee vrouwen.

NASA stelt nieuwe ruimtepakken voor Hot!

woensdag, 16 oktober 2019 19:48

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft een nieuwe generatie ruimtepakken voorgesteld waarmee astronauten in de nabije toekomst naar de maan zullen reizen. De nieuwe ruimtepakken zouden flexibeler en comfortabeler zijn dan vorige generaties waardoor de astronauten zich makkelijker kunnen voortbewegen op de maan. NASA wil in het kader van het Artemis ruimteprogramma in 2024 opnieuw mensen naar de maan brengen.

Eerste ruimtewandelaar overleden Hot!

vrijdag, 11 oktober 2019 16:59

De eerste mens die ooit een ruimtewandeling heeft uitgevoerd, de Rus Alexei Leonov, is op vrijdag 11 oktober 2019 op 85-jarige leeftijd overleden. Op 18 maart 1965 begaf Alexei Leonov zich als eerste mens ooit buiten een ruimtecapsule en voerde hij gedurende twaalf minuten lang 's werelds eerste ruimtewandeling uit. Na zijn historische en risicovolle Voskhod 2 missie ging Leonov in 1975 nog een tweede keer de ruimte in tijdens de Apollo-Soyuz ruimtemissie.

Astronomen ontdekken 20 nieuwe manen rond Saturnus Hot!

dinsdag, 08 oktober 2019 08:05

Een team astronomen van het Carnegie Institute for Science heeft rond de prachtige planeet Saturnus maar liefst twintig nieuwe manen ontdekt. Deze maantjes werden ontdekt met de Subaru-telescoop op Hawaï waarna deze belangrijke ontdekking op maandag 7 oktober 2019 werd bekend gemaakt door de International Astronomical Union’s Minor Planet Center. Door deze ontdekking komt het aantal manen rond de geringde planeet op 82, wat drie meer is dan Jupiter.

Lancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida van de Amerikaanse Swift Gamma-Ray Burst Mission satelliet voor onderzoek naar gammaflitsen. De satelliet kreeg de naam 'Swift' vanwege zijn eigenschap om zichzelf, autonoom en snel, naar de juiste positie te draaien, om zo de nagloei van de kortstondige gammaflitsen te kunnen opvangen. Op 17 januari 2005 detecteerde Swift zijn eerste gammaflits en tegen oktober 2013 had deze satelliet al meer dan 800 gammaflitsen waargenomen. Foto: NASA