Astronomen onthullen eerste opname van het zwarte gat in het hart van ons Melkwegstelsel Hot!

donderdag, 12 mei 2022 15:12

Vandaag hebben astronomen tijdens gelijktijdige persconferenties over de hele wereld – onder meer in het hoofdkwartier van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) in Duitsland – de eerste foto gepresenteerd van het superzware zwarte gat in het centrum van ons eigen Melkwegstelsel. De opname levert het overtuigende bewijs dat het object inderdaad een zwart gat is, en geeft waardevolle informatie over de werking van deze reuzen, waarvan wordt aangenomen dat zij in de centra van de meeste sterrenstelsels te vinden zijn.

LIVESTREAM: persconferentie Event Horizon Telescope Hot!

donderdag, 12 mei 2022 07:29

Op 12 mei 2022, om 15u00 Belgische tijd, start in Duitsland de langverwachte persconferentie van de European Southern Observatory (ESO) waar men de nieuwste resultaten zal bekend maken van sterrenkundig onderzoek dat verricht werd met de Event Horizon Telescope (EHT). De Event Horizon Telescope (EHT) is een grote samengestelde telescoop die bestaat uit een wereldwijd netwerk van radiotelescopen en het onderzoek met de EHT richt zich vooral op de twee zwarte gaten M87 en Sgr A*. Met de EHT kon men in 2019 ook al voor de eerste maal het zwarte gat M87 fotograferen.

Cruciale testvlucht voor Starliner ruimtecapsule Hot!

vrijdag, 06 mei 2022 06:43

Op 19 mei 2022 gaat het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf Boeing zijn nieuwste ruimtecapsule opnieuw in de ruimte brengen voor een cruciale testvlucht. Tijdens deze onbemande Boeing Orbital Flight Test 2 testvlucht moet de nieuwe Starliner ruimtecapsule zich vastmaken aan het internationale ruimtestation ISS waarna het ruimtevaartuig terug moet landen in de Verenigde Staten. Tijdens een vorige onbemande testvlucht in december 2019 slaagde Boeing er niet in om de nieuwe capsule te laten koppelen met het ruimtestation.

Rocket Lab brengt 34 satellieten in de ruimte en vangt rakettrap met helikopter Hot!

dinsdag, 03 mei 2022 06:23

Rocket Lab, een toonaangevend bedrijf op het gebied van lanceer- en ruimtesystemen, heeft met succes zijn 26e Electron-missie gelanceerd, waarbij 34 satellieten in een baan om de aarde werden gebracht. Rocket Lab heeft nu in totaal 146 satellieten in een baan om de aarde gebracht met de Electron draagraket. Tijdens de missie "Daar en weer terug" heeft Rocket Lab voor het eerst ook de Electron booster met een helikopter in de lucht gevangen.

Wetenschappers van NASA's MMS-missie ontrafelen mysterie van snelle magnetische explosies Hot!

maandag, 02 mei 2022 19:22

In slechts enkele minuten kan een zonnevlam genoeg energie vrijmaken om de hele wereld gedurende 20.000 jaar van energie te voorzien. Deze zonnevlammen worden veroorzaakt door een explosief proces dat magnetische herverbinding wordt genoemd, en wetenschappers hebben de afgelopen halve eeuw geprobeerd te begrijpen hoe dit proces in zijn werk gaat.

Dertig exokometen ontdekt in jong planetair systeem Hot!

donderdag, 28 april 2022 20:19

De ster β Pictoris fascineert astronomen al dertig jaar omdat hij hen in staat stelt een planetenstelsel in wording waar te nemen. Het bestaat uit ten minste twee jonge planeten, en bevat ook kometen, die al in 1987 werden waargenomen. Dit waren de eerste kometen die ooit rond een andere ster dan de zon zijn waargenomen. Nu heeft een internationaal onderzoeksteam onder leiding van Alain Lecavelier des Etangs, CNRS-onderzoeker aan het Institut d'Astrophysique de Paris (CNRS/Sorbonne Université), dertig van dergelijke exokometen ontdekt en de grootte van hun kernen bepaald, die variëren van 3 tot 14 kilometer in diameter.

NASA verlengt acht wetenschappelijke ruimtemissies Hot!

dinsdag, 26 april 2022 19:59

Na een grondige evaluatie heeft de NASA de missies van acht wetenschappelijke ruimtemissies verlengd vanwege hun wetenschappelijke productiviteit en potentieel om onze kennis van en inzicht in het zonnestelsel en daarbuiten te verdiepen. De missies, Mars Odyssey, Mars Reconnaissance Orbiter, MAVEN, Mars Science Laboratory (Curiosity rover), InSight lander, Lunar Reconnaissance Orbiter, OSIRIS-REx, en New Horizons, zijn geselecteerd voor voortzetting, ervan uitgaande dat de onbemande ruimtevaartuigen goed blijven functioneren.

Ax-1 ruimtetoeristen keren terug naar de aarde Hot!

maandag, 25 april 2022 10:02

Een Crew Dragon ruimtecapsule van SpaceX met aan boord één astronaut en drie ruimtetoeristen die deel uitmaakten van de Ax-1 private ruimtemissie is op maandag 25 april 2022 veilig teruggekeerd naar de aarde. De ruimtecapsule maakte zich een dag eerder los van het internationaal ruimtestation ISS waarna het bemande ruimtevaartuig op 25 april landde voor de kust van Florida in de Atlantische Oceaan. Normaal hadden de vier ruimtevaarders al enkele dagen eerder moeten terugkeren naar de aarde maar als gevolg van slechte weersomstandigheden werd de terugkeer uitgesteld. De Ax-1 missie ging op 8 april 2022 van start en is de eerste bemande ruimtevlucht die wordt georganiseerd door het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Axiom Space.

De Duits-Franse astronoom Hermann Mayer Salomon Goldschmidt ontdekt de planetoïde 44 Nysa. Deze planetoïde draait in 3,77 jaar om de Zon, in een ellipsvormige baan die bijna 4° helt ten opzichte van de ecliptica. Het hemellichaam draait in 6,5 uur om zijn as en wordt door spectraalanalyse ingedeeld bij de E-type planetoïden.

De prachtige planetaire nevel NGC 6781 in het sterrenbeeld Aquila (Arend) is van magnitude 12 en heeft vanaf Aarde gezien een grootte van 1,8 boogminuten. Het bijna perfect ronde deep-sky…