Manned Orbital Laboratory

Het Amerikaanse Manned Orbital Laboratory programma (kortweg MOL genoemd) was een onderdeel van het US Air Force Manned Spaceflight programma dat officieel als doel had de rol van militaire astronauten in de ruimte te gaan bestuderen. Het werd bekend gemaakt aan het grote publiek door Secretary of Defense McNamara dezelfde dag dat het X-20 Dyna-Sour programma werd geannuleerd (X-20 Dyna-Sour was een ruimteveer ontworpen door de US Air Force) op 10 december 1963.

Fermi's Paradox

Met de formule van Frank Drake kan uitgerekend worden dat een enorm aantal communicerende buitenaardse beschavingen in onze Melkweg zou kunnen ontdekt worden. Nu stelde iemand zich ooit de vraag: wel, waar zijn ze dan? En die iemand was niemand minder dan Enrico Fermi (1901 - 1954). Hij was een Amerikaans natuurkundige met Italiaanse roots, en bovendien lid van de vrijmetselarij.

Frank Drake en zijn formule

Geïnspireerd door sciencefictionreeksen dromen velen onder ons van werelden in ver afgelegen sterrenstelsels. Sinds de bekendmaking van de ontdekking van de allereerste exoplaneet, op 06 oktober 1995, benaderen onze dromen beetje bij beetje de werkelijkheid. Tot op heden zijn ongeveer 800 planeten ontdekt (2012) bij andere sterren en is een nieuw wetenschapsgebied geboren, de exobiologie.

Dit gebeurde vandaag in 1960