Volgmethodes: Het volgplankje

I.Werking

Na het maken van die eerste foto's heb je waarschijnlijk al vlug de drang naar een systeem dat ervoor zorgt dat de sterren bij belichtingstijden langer dan ong. 30 sec zich tonen als sterren, en niet als strepen. Of u wilt niet alleen sterren fotograferen, maar ook de melkweg en deep-sky objecten zoals heldere nevels, sterrenstelsels en sterrenhopen. Een goedkoop alternatief dat zelf te maken is, is het volgplankje (vertaald van 'barndoor mount').
Het principe van het volgplankje berust op het roteren van de camera rond een as die parallel staat met de aardas (of ongeveer de Poolster).
Het volgplankje bestaat uit twee plankjes, die aan de rechterkant verbonden zijn met een scharnier. Het vaste plankje (dat dus niet zal bewegen), staat zodanig gekanteld dat het naar de Poolster wijst. Met een bout met eraan gemonteerd hendeltje kan de tweede plank weggeduwd worden van de eerste plank. De camera, die zo dicht mogelijk bij het scharnier is gemonteerd, beweegt en roteert mee.
De snelheid van de rotatie van het tweede plankje moet zo zijn dat deze een volledige ronde in n dag maakt. Dit is de ook de tijd waarin de sterren 1 ronde voltooien.

Volgmethodes: Het statief

We beginnen met het meest eenvoudige, het statief. Het statief zorgt ervoor dat de camera gericht kan worden naar elk punt van de hemel, en dat de camera vast en stil staat. Foto's nemen uit de hand overdag mag omdat de belichtingstijd zeer kort is. 's Nachts is de minste trilling fataal omdat de sluiter langer open is.

De film (analoge camera)

II.1.Algemeen

Als belangrijkste element in de astrofotografie is de film en daarmee ook de keuze ervan zeer belangrijk. De gevoeligheid van de film wordt uitgedrukt in ASA, of ISO. Deze 2 grootheden hebben dezelfde waarde en mogen door elkaar gebruikt worden. Hoe hoger het getal (bestaand: 50, 100,150,200,400,600,800,1600,3200) na de 3-lettercode, hoe hoger de gevoeligheid. Een film met hogere gevoeligheid dan 800 ASA wordt afgeraden omdat het beeld veel scherpte verliest. Aangeraden is een film van 400 ASA

Vandenberg Air Force Base

De belangrijkste Amerikaanse militaire lanceerbasis bevindt zich in de staat Californië aan de Stille Oceaan op ongeveer vijftien kilometer van de stad Lompoc. Vandenberg Air Force Base is zowel een belangrijke militaire luchtmachtbasis alsook een lanceercomplex voor tal van militaire en civiele satellieten. De basis werd in 1941 opgezet als Camp Cooke door het Amerikaanse leger en werd in 1957 overgedragen aan de Amerikaanse luchtmacht. Vanaf dan werd dit terrein vooral gebruikt voor het testen en lanceren van verschillende soorten raketten.

De analoge camera

I. De camera

I.1. Onderdelen

De meest aangeraden camera is de 24x36 mm spiegelreflexcamera. 24x36 mm staat voor het negatiefformaat. Er bestaan ook 45x60 en 60x60 mm formaten, maar deze worden maar zeer zelden toegepast in de sterrenfotografie. Om u te laten kennismaken met de camera leggen we aan de hand van een Nikon FM3 de functies uit.

De Pruisische amateur-sterrenkundige Karl Ludwig Hencke ontdekt de planetoïde 5 Astraea. Deze planetoïde bevindt zich tussen de banen van de planeten Mars en Jupiter en heeft een onregelmatige vorm met een diameter van gemiddeld 119 kilometer. Hoewel ze niet tot de grootste planetoïden behoort, is Astraea vanaf de Aarde gezien een van de 17 helderste. Zo heeft deze planetoïde een maximale schijnbare helderheid van magnitude +8,74 waardoor ze soms al met een goede verrekijker waarneembaar is.

Het spiraalvormig sterrenstelsel NGC 4631 bevindt zich in het sterrenbeeld Jachthonden (Canes Venatici) en heeft een helderheid van magnitude van 9. Dit stelsel, dat ook gekend is onder de naam…