Plesetsk Cosmodrome

De Plesetsk Cosmodrome bevindt zich 800 kilometer ten noorden van de Russische hoofdstad Moskou en is een belangrijke Russische militaire lanceerbasis. De Sovjet-Unie startte in 1957 met de bouw van de lanceerbasis die oorspronkelijk gebruikt werd voor het testen en lanceren van R-7 raketten. Een dorpje in de buurt van de lanceerbasis kreeg de naam Mirny en deed vooral dienst als verblijf voor de vele ingenieurs en militairen.

Bajkonoer Kosmodroom

De Bajkonoer Kosmodroom is de grootste Russische lanceerbasis en de enige die momenteel gebruikt wordt voor bemande ruimtevaarttoepassingen. Bajkonoer is een echt begrip in de ruimtevaart aangezien vanop deze plaats de eerste kunstmaan, de eerste mens en het eerste ruimtestation in de ruimte werd gebracht. De bouw van deze lanceerbasis begon juni 1955 en hiermee is dit ook de oudste lanceerbasis ter wereld.

Classificaties van zonnevlammen

Een zonnevlam is een grote explosie op de zon die plaats vind wanneer de opgeslagen energie in getwiste magnetische velden (meestal boven de zonnevlekken) plotseling vrijkomt. De vlammen produceren een uitbarsting van straling over het elektromagnetisch spectrum, van radiogolven tot X-stralen en gamma-stralen.

De data begrijpen en kansen op poollicht voorspellen

Wat is een Kp index? Waarom spreken we over Bz en een Bt waarde? Wat is er allemaal nodig om poolllicht te veroorzaken? Je komt het in dit artikel te weten! De tabellen en grafieken die de vele data weergeeft, dienen we nauwlettend in het oog te houden en zeer geduldig af te wachten tot de data gunstig komt te liggen.

Lichtvervuilingskaarten van de Aarde

Dat we te veel artificieel licht gebruiken is duidelijk, maar waar zijn de probleemgebieden en in welke gebieden dienen we maatregelen te treffen tegen lichtvervuiling? De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft een composietfoto gemaakt van de Aarde bij nacht en je ziet meteen waar de probleemgebieden liggen.

Wat verwacht u van een telescoop?

Als u een telescoop heeft aangekocht, zijn de verwachtingen ongetwijfeld heel hoog. Toch kan het zijn dat deze verwachtingen niet altijd voldoen aan het resultaat door de kwaliteit van de telescoop. In dit artikel wordt ondermeer besproken hoeveel een telescoop nu juist vergroot en welke afwijkingen deze kan hebben.

Dit gebeurde vandaag in 1960

In de Duitse stad Göttingen overlijdt Wilhelm Heinrich Walter Baade. Deze Duitse astronoom emigreerde in 1931 naar de Verenigde Staten en maakte in 1952 bekend dat de afstand tot de Andromedanevel meer dan dubbel zo groot was als men toen dacht. Hierdoor verdubbelden ook de afstanden en de ouderdom van het heelal wat de oerknalhypothese aannemelijker maakte. Baade ontdekte ook verschillende planetoïden.

NGC 6826 is een kleine planetaire nevel in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan) die ook wel de 'Knippernevel' wordt genoemd. Deze bijnaam werd aan het object gegeven omdat, wanneer je wisselt…