Miljarden dollars worden jaarlijks in het onderzoek naar buitenaards leven gepompt. Maar zijn ze wel van enig nut? Professor Steven Benner, die tevens mee de ontwerpen voor de volgende generatie Marssondes maakt voor NASA, zegt dat leven makkelijk zonder water kan bestaan. In het de uitgave van december 2004 van "Current Opinion in Chemical Biology" beschrijven hij en zijn collega's de manier waarop organismen kunnen overleven in exotische omgevingen zoals die kunnen voorkomen op Titan.

De Jiuquan lanceerbasis bevindt zich in de Chinese Gansu provincie en is de oudste Chinese lanceerbasis. Vanop deze plaats werden ondermeer de eerste Chinese kunstmanen gelanceerd alsook de eerste Chinese ruimtevaarder. De Jiuquan Satellite Space Centre bevindt zich in de Gobi woestijn op ongeveer 1 600 kilometer van de Chinese hoofdstad Peking.

Het Kennedy Space Center is ongetwijfeld de meest gekende lanceerbasis ter wereld. Het is de belangrijkste Amerikaanse lanceerbasis en van hieruit vertrekken alle hedendaagse Amerikaanse bemande ruimtemissies. Het complex bevindt zich vlakbij de stad Titusville en is ongeveer 55 bij 10 kilometer groot. De lanceerbasis is gelegen in een natuurgebied en werd in 1949 opgericht door de toenmalige Amerikaanse president Harry S. Truman als testterrein voor raketten.

NGC 40 werd ontdekt in 1788 door de Duits-Britse astronoom William Herschel en is een planetaire nevel in het sterrenbeeld Cepheus. Dit deep-sky object, dat ook gekend is onder de…