Spacepage

Dit gebeurde vandaag in 1995

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt een Atlas I raket gelanceerd met aan boord de Amerikaanse GOES 9 weersatelliet. Deze satelliet maakt net als zijn voorgangers deel uit van het Geostationary Operational Environmental Satellite (GOES) netwerk dat bestaat uit verschillende weersatellieten die zich in een geosynchrone baan om de Aarde bevinden. Als gevolg van een probleem met één van reactiewielen aan boord van GOES 9 in juni 1998 wordt de satelliet buiten dienst genomen en vervangen door GOES 10. Foto: NASA

M81, ook gekend als het 'Bodestelsel', is het helderste lid van een cluster van sterrenstelsels waartoe ook M82, NGC 2976, NGC 3077, NGC 2366 en IC 2574 behoren. Deze cluster…