Het Centre Spatial Guyanais nabij Kourou in Frans-Guyana, Zuid-Amerika, is het belangrijkste lanceercentrum van het Europese ruimtevaartagentschap ESA. Vanop deze plaats worden alle Europese Ariane raketten gelanceerd. Het complex ligt slechts 500 kilometer van de evenaar waardoor dit momenteel de meest gunstige lanceerbasis ter wereld is. Door de aardrotatie krijgt een raket bij zijn lancering vanop Kourou een extra versnelling van 500 meter per seconde.

De Plesetsk Cosmodrome bevindt zich 800 kilometer ten noorden van de Russische hoofdstad Moskou en is een belangrijke Russische militaire lanceerbasis. De Sovjet-Unie startte in 1957 met de bouw van de lanceerbasis die oorspronkelijk gebruikt werd voor het testen en lanceren van R-7 raketten. Een dorpje in de buurt van de lanceerbasis kreeg de naam Mirny en deed vooral dienst als verblijf voor de vele ingenieurs en militairen.

In de Belgische stad Leuven overlijdt de Belgische katholieke priester, astronoom, kosmoloog en natuurkundige Georges Henri Joseph Edouard Lemaître. Zijn belangrijkste wetenschappelijke bijdragen leverde hij aan de algemene relativiteitstheorie en aan de kosmologie door zijn hypothese van het uitdijende heelal en als grondlegger van de oerknaltheorie.

M9 is een zeer geconcentreerde en heldere bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Ophiuchus (Slangendrager) gevuld met zwakke sterren. Doordat dit object zich dicht bij de Melkweg bevindt, wordt het gedeeltelijk…