We beginnen met het meest eenvoudige, het statief. Het statief zorgt ervoor dat de camera gericht kan worden naar elk punt van de hemel, en dat de camera vast en stil staat. Foto's nemen uit de hand overdag mag omdat de belichtingstijd zeer kort is. 's Nachts is de minste trilling fataal omdat de sluiter langer open is.

De belangrijkste Amerikaanse militaire lanceerbasis bevindt zich in de staat Californië aan de Stille Oceaan op ongeveer vijftien kilometer van de stad Lompoc. Vandenberg Air Force Base is zowel een belangrijke militaire luchtmachtbasis alsook een lanceercomplex voor tal van militaire en civiele satellieten. De basis werd in 1941 opgezet als Camp Cooke door het Amerikaanse leger en werd in 1957 overgedragen aan de Amerikaanse luchtmacht. Vanaf dan werd dit terrein vooral gebruikt voor het testen en lanceren van verschillende soorten raketten.

De twee Amerikaanse astronomen Alan Hale en Thomas Bopp ontdekken de komeet Hale-Bopp. De komeet was in 1997 gedurende lange tijd (18 maanden) met het blote oog zichtbaar en is wellicht hierdoor de meest geobserveerde komeet van de 20ste eeuw.

M93, ook gekend als NGC 2447, is een kleine maar heldere open sterrenhoop in het sterrenbeeld Puppis (Achtersteven). De helderste sterren zijn blauwe reuzen van het spectraaltype B9. De tachtig…