Strong Thermal Emission Velocity Enhancement (STEVE)

Naast het prachtige klassieke poollicht kennen we sinds enkele jaren ook enkele bizarre poollichtverschijnselen waarvan nog niet alles is geweten. Eén daarvan is het zogeheten Strong Thermal Emission Velocity Enhancement dat beter gekend is als 'STEVE'. Terwijl klassiek poollicht vaak een ovale vorm aanneemt over een groot deel van de hemel, heeft STEVE een langwerpige, smalle, golvende vorm en is deze minder helder. Deze 'streep' aan de nachtelijke hemel krijgt nu internationale aandacht doordat foto's ervan massaal werden bekeken op Facebook en andere sociale media.

Stephen Hawking

Stephen Hawking was een beroemde Brits wis- en natuurkundige en kosmoloog die tientallen binnenlandse en buitenlandse onderscheidingen in ontvangst mocht nemen. Ondanks het feit dat hij verlamd was en communiceerde via een spraakcomputer wordt hij beschouwd als één van de grootste wetenschappers van de twintigste eeuw. Zo is Stephen Hawking de ontdekker van de Hawkingstraling die ervoor zorgt dat zwarte gaten uiteindelijk verdampen. Bij het grote publiek is hij echter bekend als de schrijver van 'A brief history of Time' dat een internationale bestseller werd. Dit populair wetenschappelijk boek werd in tientallen talen vertaald en werd miljoenen keren verkocht.

ALMA brengt het inwendige web van een stellaire kraamkamer in beeld

woensdag, 07 maart 2018 12:19

Nieuwe gegevens van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) en andere telescopen zijn gebruikt om deze spectaculaire afbeelding te maken van een web van filamenten in de Orionnevel. De afgebeelde structuren lijken roodgloeiend heet, maar in werkelijkheid zijn ze zo koud dat astronomen een bijzondere telescoop als ALMA moeten gebruiken om ze te kunnen waarnemen.

ISS-bewoners krijgen een artificieel vriendje

maandag, 05 maart 2018 09:07

Wanneer de Duitse ruimtevaarder Alexander Gerst in juni 2018 naar het internationale ruimtestation ISS zal worden gebracht, zal hij een bijzondere 'vriend' met zich mee hebben. Zo zal Gerst vergezeld worden van de 'Crew Interactive Mobile Companion' (CIMON). Deze robot werd ontwikkeld door IBM in samenwerking met Airbus en kan met behulp van spraak- en beeldverwerking astronauten herkennen en zelfs met hen in interactie gaan. CIMON kan dankzij propellers voortbewegen in gewichtloze toestand en moet op termijn zorgen voor sociale interactie tussen mens en machine.

Stratolaunch is bijna klaar voor het grote werk Hot!

dinsdag, 27 februari 2018 07:48

Stratolaunch, het bedrijf dat in 2011 werd opgericht door de Microsoft mede-oprichter Paul Allen, is bijna klaar voor zijn eerste vlucht. Het gigantische vliegtuig, dat speciaal werd gebouwd om vanop grote hoogte raketten te lanceren, rolde in mei 2017 voor het eerst uit zijn hangar waarna in september 2017 voor het eerst de krachtige motoren werden getest. Nu het enorme vliegtuig in december 2017 zijn eerste meters aflegde op de startbaan van de Mojave Air and Space Port lijkt Stratolaunch steeds dichter bij zijn doel te komen.

ESO-astronoom geselecteerd voor astronautentrainingsprogramma Hot!

vrijdag, 16 februari 2018 17:55

ESO-astronoom Suzanna Randall is een stapje dichter bij haar droom om de eerste Duitse vrouw te worden die de ruimte in gaat. Ze is gekozen als nieuwe trainee van het initiatief Astronautin, dat tot doel heeft de eerste vrouwelijke Duitse astronaut te trainen en haar voor een onderzoeksmissie naar het internationale ruimtestation ISS te sturen. Dat is vandaag bekendgemaakt tijdens een persconferentie op het hoofdkantoor van ESO in Garching, Duitsland.

SpaceX wil goedkoop internet via de ruimte Hot!

vrijdag, 16 februari 2018 14:13

Na de geslaagde lancering van de eerste Falcon Heavy is de tijd rijp voor het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX om zich nu helemaal te focussen op een nieuw ambitieus project. Zo wil het bedrijf voor iedereen wereldwijd breedbandinternet aanbieden door middel van vele honderden satellieten in een lage baan om de Aarde te brengen. Om dit te realiseren, gaat SpaceX bij de eerstvolgende Falcon 9 lancering op 18 februari 2018 twee testsatellieten in de ruimte brengen. Deze twee satellieten zijn bedoeld om de verschillende systemen te testen en te kijken of het ontwerp geschikt is voor breedbandinternet.

ESO's VLT werkt voor het eerst als grote enkelvoudige telescoop

dinsdag, 13 februari 2018 19:45

Het ESPRESSO-instrument van ESO's Very Large Telescope in Chili heeft voor het eerst het gecombineerde licht van alle vier de 8,2-meter Unit-telescopen gebruikt. Door het licht van deze telescopen op deze manier te combineren, is de VLT qua licht-opvangend oppervlak de grootste optische telescoop die er is. Een van de oorspronkelijke ontwerpdoelen van ESO’s Very Large Telescope (VLT) was dat de vier Unit-telescopen zouden samenwerken als één reusachtige telescoop. Dankzij de ESPRESSO-spectrograaf, die voor het eerst het verzamelde licht van alle vier de Unit-telescopen van de VLT heeft opgevangen, is deze mijlpaal nu bereikt [1].

De eerste prachtige foto's worden vrijgegeven in het kader van het Hubble Heritage Project. Via dit project worden regelmatig foto's van deep-sky objecten en planeten vrijgegeven die werden gemaakt met de Hubble Space Telescope. Foto: NASA