Volg hier LIVE de persconferentie over de eerste resultaten van de Event Horizon Telescope Hot!

dinsdag, 09 april 2019 20:32

Op woensdag 10 april 2019 omstreeks 15u00 wordt in Brussel een zeer belangrijke persconferentie gehouden waar de eerste resultaten van de waarnemingen met de Event Horizon Telescope gaan bekend gemaakt worden. Doordat het onderzoek met de Event Horizon Telescope in het teken staat van het maken van de eerste foto van een zwart gat kijken wetenschappers en sterrenkundigen van over de hele wereld enorm uit naar deze eerste wetenschappelijke resultaten. Deze persconferentie zal LIVE te volgen zijn op Spacepage.be via onderstaande link.

Gletsjers op Aarde verliezen negen biljoen ton ijs in een halve eeuw

maandag, 08 april 2019 20:02

Wanneer we het hebben over klimaatverandering zijn de smeltende ijskappen op de polen één van de eerste dingen waar we aan denken. Maar ijs verdwijnt niet alleen aan de polen. Uit onderzoek dat vandaag gepubliceerd werd blijkt dat gletsjers wereldwijd met meer dan 9 000 gigaton (9 biljard ton) ijs geslonken zijn sinds 1961. Daardoor is de zeespiegel 27 mm gestegen. Een international team onder leiding van de Universiteit van Zurich in Zwitserland heeft glaciologische veldwaarnemingen gecombineerd met een schat aan informatie geleverd door verschillende satellietmissies.

SpaceX maakt zich klaar voor tweede lancering van Falcon Heavy Hot!

vrijdag, 05 april 2019 14:28

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX maakt zich momenteel klaar voor de lancering van de tweede Falcon Heavy raket. Indien alles verloopt zoals gepland, moet deze krachtige raket in de loop van volgende week vertrekken vanop het Kennedy Space Center in Florida en moet deze de Arabsat 6A communicatiesatelliet in de ruimte brengen. Dit is de eerste commerciële missie voor deze nieuwe krachtige raket. De Falcon Heavy kan maar liefst 26,9 ton naar een geostationaire baan brengen en beschikt over rakettrappen die na de lancering terugkeren naar de Aarde en hierdoor herbruikt kunnen worden.

TESS ontdekt 'hete Saturnus'

dinsdag, 02 april 2019 21:24

Amerikaanse astronomen hebben met behulp van de TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) ruimtetelescoop een exoplaneet ontdekt die omschreven wordt als een 'hete Saturnus'. Deze verre wereld, die zich op een afstand van ruim 300 lichtjaar van de Aarde bevindt, heeft de omvang van de planeet Saturnus en draait om de veertien dagen om zijn ster waardoor deze extreem heet is. TESS is een ruimtetelescoop die in april 2018 werd gelanceerd en ontworpen werd om exoplaneten te ontdekken met behulp van de transitiemethode.

India vernietigt satelliet in de ruimte Hot!

donderdag, 28 maart 2019 19:15

De Indiase premier Narendra Modi heeft op 27 maart 2019 bekend gemaakt dat het land met succes een anti-satellietwapen heeft uitgetest. Het wapen, een raket, vernietigde vanop de Dr. A P J Abdul Kalam Island lanceerbasis een satelliet die zich in een baan om de Aarde bevond, op een hoogte van 300 kilometer. Dit is de eerste keer dat India een anti-satellietwapen test. Volgens de premier is deze test een belangrijke doorbraak in het Indiase ruimteprogramma.

GRAVITY-instrument slaat nieuwe wegen in bij de weergave van exoplaneten

dinsdag, 26 maart 2019 18:19

Het GRAVITY-instrument van ESO’s Very Large Telescope Interferometer (VLTI) heeft voor het eerst een exoplaneet rechtstreeks waargenomen met behulp van optische interferometrie. Op die manier is een complexe planeetatmosfeer ontdekt met wervelende wolken van ijzer en silicaten. De techniek biedt unieke mogelijkheden om ook de eigenschappen van veel andere reeds bekende exoplaneten te bepalen.

LOP-G: een ruimtestation rond de maan

maandag, 25 maart 2019 09:53

Het Lunar Orbital Platform-Gateway (LOP-G) is een internationaal ruimtevaartproject onder leiding van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA met als doel een ruimtestation te bouwen in een bijzondere baan om de maan. Dit ruimtecomplex zal gebouwd worden door de Verenigde Staten (NASA), Europa (ESA), Japan (JAXA) en Rusland (Roscosmos) en zal plaats bieden aan vier ruimtevaarders. Naast studie van de maan zal dit nieuwe ruimtestation ook gebruikt worden voor planetair onderzoek, aardobservatie en onderzoek van het menselijk lichaam. Het Lunar Orbital Platform-Gateway (LOP-G) ruimtestation moet als uitvalsbasis dienen voor de verdere bemande verkenning van de ruimte, zoals de planeet Mars.

Een kosmische vleermuis in volle vlucht

donderdag, 14 maart 2019 13:44

Verscholen in een van de donkerste krochten van het sterrenbeeld Orion, spreidt deze Kosmische Vleermuis zijn wazige vleugels uit over een afstand van tweeduizend lichtjaar. Hij wordt aangelicht door de jonge sterren die zich in zijn kern hebben genesteld. Hoewel deze sterren in ondoorzichtige stofwolken zijn gehuld, baadt de nevel toch nog in hun heldere schijnsel. Te zwak om waarneembaar te zijn met het blote oog, toont NGC 1788 op deze foto – de meest detailrijke tot nu toe – zijn zachte kleuren aan ESO’s Very Large Telescope.

Vanop het Kennedy Space Center in Florida wordt het Amerikaanse ruimteveer Discovery gelanceerd met aan boord zes ruimtevaarders waaronder één Rus. Tijdens deze STS-91 ruimtemissie koppelt het ruimteveer Discovery zich voor de laatste keer aan het Russische ruimtestation Mir. Het koppelen van Amerikaanse Space Shuttles aan het Russische Mir ruimtestation was de voorbereiding en eerste fase op de bouw van het internationale ruimtestation ISS. Foto: NASA