Kort na de lancering van een Russische Sojoez raket, met aan boord twee ruimtevaarders, is op donderdag 11 oktober iets misgegaan met de draagraket waardoor de Soyuz MS-10 ruimtecapsule een noodlanding heeft moeten maken. De ruimtevaarders, de Russische kosmonaut Alexey Ovchinin en de Amerikaanse astronaut Nick Hague zijn ongedeerd en werden ondertussen opgehaald door reddingsdiensten. Na een eerste controle door artsen werden beide ruimtevaarders terug overgevlogen naar de Bajkonoer lanceerbasis waar ze werden opgewacht door hun familie. Het is geleden sinds 1975 dat een bemande Sojoez ruimtecapsule een noodlanding heeft moeten maken tijdens een lancering.

Nadat de Frans-Duitse lander MASCOT op 3 oktober 2018 werd losgemaakt van de Japanse ruimtesonde Hayabusa 2 begaf het kleine tuigje zich naar het oppervlak van de planetoïde Ryugu. Ongeveer twintig minuten later stond de MASCOT lander met succes op het oppervlak van Ryugu waarna het tuigje begon aan zijn wetenschappelijke missie. Op dat moment bevond de planetoïde Ryugu zich 325 miljoen van de Aarde. Terwijl de oorspronkelijke levensduur van de MASCOT lander geschat werd op zestien uur bleef het kleine tuigje zeventien uur operationeel. Gedurende deze periode verzamelde de lander tal van gegevens over de 900 meter grote planetoïde die wetenschappers meer moeten leren over de samenstelling en de geschiedenis van dit hemellichaam.

Binnen onze organisatie heeft Spacepage.be diverse dochter websites over allerhande specifieke onderwerpen. Poollicht.be is ongetwijfeld één van de meest succesvolle websites uit onze organisatie en maakt hier al meer dan 13 jaar deel van uit. Enkele jaren nadat Poollicht.be werd opgericht, werd de site ook beschikbaar gesteld in drie talen en dat betekende meteen ook de grote start van een internationale groei. Poollicht.be werd vervolgens vergezeld van het internationale broertje SpaceWeatherLive. Om de tienjarige verjaardag nu te vieren van de internationale Poollicht website werd er hard gewerkt aan de eerste app van onze organisatie. We zijn dan ook bijzonder trots dat we deze nu aan iedereen kunnen voorstellen!

In de nacht van 25 op 26 september 2018 heeft het Europese lanceerbedrijf Arianespace voor de 100ste maal een krachtige Ariane 5 raket gelanceerd. De lancering vond, zoals steeds, plaats vanop het Guiana Space Center in Frans-Guyana en was meteen ook de 300ste missie die werd uitgevoerd door Arianespace. Tijdens deze 100ste Ariane 5 lancering werden twee commerciële communicatiesatellieten die in de Verenigde Staten gebouwd werden succesvol uitgezet in de ruimte.

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft bekend gemaakt dat de Japanse miljardair Yusaku Maezawa de eerste mens ooit wordt die tegen betaling een reis naar de Maan zal maken. De 42-jarige Yusaku Maezawa is een zakenman en kunstverzamelaar en is van plan om tijdens zijn vlucht naar de Maan acht personen mee te nemen. SpaceX had eerder al laten weten dat het mensen tegen betaling naar de Maan en zelfs naar Mars wil brengen met behulp van een nieuw ruimteschip. Wanneer deze ruimtevlucht zal plaatsvinden, is echter nog niet geweten aangezien de raket en het bijhorend ruimteschip nog volop in ontwikkeling zijn.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op zaterdag 15 september een satelliet in de ruimte gebracht die vanuit een baan om de Aarde gaat bestuderen hoe het gaat met het ijs op onze planeet. Met behulp van lasertechnologie moet de ICESat-2 satelliet de dikte van het ijs op Aarde uiterst precies meten en in kaart brengen. Dit was tevens ook de laatste lancering van een Amerikaanse Delta II raket. Dit werkpaard binnen de Amerikaanse ruimtevaart bracht de afgelopen drie decennia meer dan 150 satellieten succesvol in de ruimte.

FORS2, een instrument dat aan de Very Large Telescope van ESO is gekoppeld, heeft het spiraalstelsel NGC 3981 in al zijn schoonheid vastgelegd. De foto is gemaakt in het kader van het ESO-programma ‘Cosmic Gems’, dat gebruik maakt van de zeldzame momenten dat de waarnemingsomstandigheden niet geschikt zijn voor het verzamelen van wetenschappelijke gegevens. In plaats van niets te doen, laat het ‘Cosmic Gems’-programma ESO-telescopen toe om visueel verbluffende foto’s van de zuidelijke hemel te maken. Deze prachtige foto toont het magnifieke spiraalstelsel NGC 3981, dat in de inktzwarte ruimte zweeft.

De Carinanevel, een van de grootste en helderste nevels aan de nachthemel, is fraai in beeld gebracht door de VISTA-telescoop van de ESO-sterrenwacht op Paranal in Chili. Door waarnemingen te doen in het infrarood heeft VISTA door het hete gas en het donkere stof van de nevel heen gekeken, en zo ontelbare sterren zichtbaar gemaakt – zowel pasgeboren als stervende. Op ongeveer 7 500 lichtjaar afstand, in het sterrenbeeld Carina (Kiel), bevindt zich een nevel waarbinnen geboorte en dood hand in hand gaan.

De Britse astronoom van Duitse afkomst William Herschel ontdekt voor het eerst de centrale ster in de planetaire nevel NGC 1514 die zich in het sterrenbeeld Stier bevindt. Deze nevel is ook gekend onder de naam 'Crystal Ball Nebula'.

M71 is een nabijgelegen sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagitta (Pijl) waarvan de classificatie ervan jarenlang in vraagteken werd gesteld. Het object lijkt te schaars om een bolvormige sterrenhoop te zijn…