Voor wie op zoek is naar een exclusieve vakantie en geen beperkt reisbudget heeft, biedt het Amerikaanse bedrijf Axiom Space de ultieme reisbestemming aan. Zo kan je bij dit bedrijf voor 55 miljoen dollar een reis vastleggen naar het internationale ruimtestation ISS. Deze kostprijs omvat de lancering, een tiendaags verblijf aan boord van het ruimtestation en een vijftien weken durende astronautenopleiding. Axiom Space wil zijn klanten tegen 2020 al in de ruimte brengen en heeft ook plannen voor de bouw van een eigen ruimtestation.

Twee teams van astronomen die met ALMA werken, hebben onafhankelijk van elkaar, overtuigend bewijs gevonden dat er om de jonge ster HD 163296 drie planeten-in-wording cirkelen. Met behulp van een nieuwe planeetopsporingstechniek hebben de astronomen drie verstoringen in de gasrijke schijf rond de ster opgespoord: het sterkste bewijs tot nu toe dat zich daar planeten bevinden. Ze worden beschouwd als de eerste planeten die met ALMA zijn ontdekt. De Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) heeft een omwenteling veroorzaakt in ons begrip van protoplanetaire schijven – de met gas en stof gevulde ‘planeetfabrieken’ rond jonge sterren.

ESA-astronaut Alexander Gerst is op vrijdag 8 juni 2018 veilig gearriveerd bij het internationale ruimtestation ISS, samen met NASA-astronaut Serena Auñón-Chancellor en Roskosmos-commandant Sergei Prokopyev. Daarmee is Alexanders Horizons-missie officieel van start gegaan. Het drietal werd op 6 juni om 13u12 uur Nederlandse tijd vanaf het kosmodroom Baikonoer in Kazachstan de ruimte ingeschoten met een Sojoez MS-09. Na 34 rondjes om de aarde in twee dagen tijd wisten de astronauten hun ruimteschip op één lijn te brengen met het ISS en meerden ze aan bij het ruimtestation.

Astronomen hebben met behulp van ALMA en de VLT ontdekt dat zowel starburststelsels in het vroege heelal als een stervormingsgebied in een nabij sterrenstelsel naar verhouding veel meer zware sterren bevatten dan kalmere sterrenstelsels. Deze ontdekkingen trekken de bestaande ideeën over hoe sterrenstelsels zijn geëvolueerd in twijfel en veranderen ons begrip van de stervormingsgeschiedenis van het heelal en de vorming van chemische elementen.

De helder gloeiende Tarantulanevel, ongeveer 160.000 lichtjaar van ons verwijderd, is de meest spectaculaire bezienswaardigheid van de Grote Magelhaense Wolk, een satellietstelsel van onze Melkweg. De VLT Survey Telescope van de ESO-sterrenwacht op Paranal in Chili heeft dit gebied en zijn rijke omgeving in prachtige details vastgelegd. De foto toont een kosmisch landschap van sterrenhopen, gloeiende gaswolken en de verspreide restanten van supernova-explosies. Dit is de scherpste opname ooit van dit complete gebied.

De vierde mens die ooit op de Maan wandelde, Alan Bean, is op 26 mei 2018 in Houston op 86-jarige leeftijd overleden. Bean maakte in november 1969 deel uit van de Apollo 12 missie naar de Maan en wandelde samen met zijn collega, Charles Conrad, op het oppervlak van de Maan. Na zijn maanavontuur werd Alan Bean in 1973 gezagvoerder van de Skylab 3 missie. Alles samen verbleef deze Amerikaanse ruimtevaarder 69 dagen en 15 uur in de ruimte. Na zijn carrière als ruimtevaarder werd Alan Bean een gepassioneerde schilder.

Astronomen hebben, via waarnemingen met de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) en ESO’s Very Large Telescope (VLT), vastgesteld dat de stervorming in het verre sterrenstelsel MACS1149-JD1 onverwacht vroeg is begonnen: slechts 250 miljoen jaar na de oerknal. De ontdekking behelst ook de verste detectie van zuurstof die ooit is gedaan en het verste sterrenstelsel dat ooit met ALMA of de VLT is waargenomen. De resultaten verschijnen op 17 mei 2018 in het tijdschrift Nature.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft laten weten dat het in 2020 voor het eerst een kleine helikopter naar de planeet Mars gaat sturen. De helikopter zal naar Mars gebracht worden aan boord van een nieuwe Marsrover waarna het kleine toestel gebieden op de rode planeet zal verkennen die voor de rover onbereikbaar zijn. Dit zal de eerste maal zijn in de geschiedenis van de ruimtevaart dat een onbemand ruimtetuig zal opstijgen vanop een andere planeet om er vervolgens terug op te landen.

De kleine landingscapsule van de Russische ruimtesonde Venera 8 begeeft zich in de atmosfeer van de planeet Venus. De dichte atmosfeer van Venus remde het ruimtetuig af waarna dit met behulp van een parachute een zachte landing maakte op het oppervlak van Venus. Na 50 minuten en 11 seconden bezweek Venera 8 lander door de hoge temperatuur en luchtdruk op Venus en verloor men radiocontact.

M16, ook gekend als de 'Adelaarnevel' ('Star-Queen' in het engels) is een emissienevel op de grens van de sterrenbeelden Scutum, Serpens en Sagittarius. De schijnbare diameter van dit object is…