Amerikaanse astronomen hebben met behulp van de TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) ruimtetelescoop een exoplaneet ontdekt die omschreven wordt als een 'hete Saturnus'. Deze verre wereld, die zich op een afstand van ruim 300 lichtjaar van de Aarde bevindt, heeft de omvang van de planeet Saturnus en draait om de veertien dagen om zijn ster waardoor deze extreem heet is. TESS is een ruimtetelescoop die in april 2018 werd gelanceerd en ontworpen werd om exoplaneten te ontdekken met behulp van de transitiemethode.

De Indiase premier Narendra Modi heeft op 27 maart 2019 bekend gemaakt dat het land met succes een anti-satellietwapen heeft uitgetest. Het wapen, een raket, vernietigde vanop de Dr. A P J Abdul Kalam Island lanceerbasis een satelliet die zich in een baan om de Aarde bevond, op een hoogte van 300 kilometer. Dit is de eerste keer dat India een anti-satellietwapen test. Volgens de premier is deze test een belangrijke doorbraak in het Indiase ruimteprogramma.

Het GRAVITY-instrument van ESO’s Very Large Telescope Interferometer (VLTI) heeft voor het eerst een exoplaneet rechtstreeks waargenomen met behulp van optische interferometrie. Op die manier is een complexe planeetatmosfeer ontdekt met wervelende wolken van ijzer en silicaten. De techniek biedt unieke mogelijkheden om ook de eigenschappen van veel andere reeds bekende exoplaneten te bepalen.

Het Lunar Orbital Platform-Gateway (LOP-G) is een internationaal ruimtevaartproject onder leiding van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA met als doel een ruimtestation te bouwen in een bijzondere baan om de maan. Dit ruimtecomplex zal gebouwd worden door de Verenigde Staten (NASA), Europa (ESA), Japan (JAXA) en Rusland (Roscosmos) en zal plaats bieden aan vier ruimtevaarders. Naast studie van de maan zal dit nieuwe ruimtestation ook gebruikt worden voor planetair onderzoek, aardobservatie en onderzoek van het menselijk lichaam. Het Lunar Orbital Platform-Gateway (LOP-G) ruimtestation moet als uitvalsbasis dienen voor de verdere bemande verkenning van de ruimte, zoals de planeet Mars.

Verscholen in een van de donkerste krochten van het sterrenbeeld Orion, spreidt deze Kosmische Vleermuis zijn wazige vleugels uit over een afstand van tweeduizend lichtjaar. Hij wordt aangelicht door de jonge sterren die zich in zijn kern hebben genesteld. Hoewel deze sterren in ondoorzichtige stofwolken zijn gehuld, baadt de nevel toch nog in hun heldere schijnsel. Te zwak om waarneembaar te zijn met het blote oog, toont NGC 1788 op deze foto – de meest detailrijke tot nu toe – zijn zachte kleuren aan ESO’s Very Large Telescope.

Op dinsdag 12 maart 2019 hebben in het Italiaanse Rome zeven landen de oprichting van het Square Kilometre Array Observatory (SKAO) ondertekend. De Square Kilometre Array (SKO) is een gigantisch grote radiotelescoop die wordt gebouwd in Zuid-Afrika en Australië. De faciliteit zal bestaan uit vele duizenden schotels en antennes die met elkaar in verbinding staan. Op deze manier ontstaat een grote radiotelescoop met een ontvangstgebied van een vierkante kilometer (square kilometre) die de grootste en meest gevoelige radiotelescoop ter wereld moet worden.

Om kinderen van over de hele wereld meer te leren over onze planeet, de maan en ons zonnestelsel creëerde de Europese ruimtevaartorganisatie ESA hiervoor speciaal een nieuwe digitale mascotte. Deze mascotte, genaamd 'Paxi', maakt deel uit van het educatieve online platform ESA Kids waarop kinderen en leerkrachten alles kunnen leren over de ruimte. In 2013 lanceerde ESA de 'Name Our Mascot' wedstrijd waarna de inzending van een 7-jarig Spaans meisje werd gekozen als nieuwe naam ESA's Kids mascotte. Ondertussen werd Paxi bijzonder populair en heeft deze mascotte zijn eigen Facebook, YouTube en Twitter kanalen waarop kinderen alles kunnen leren over ruimtevaart, onze planeet en de verkenning van het zonnestelsel. In dit artikel kan je kennismaken met Paxi dankzij tal van educatieve filmpjes!

De Virgocluster is een bekende cluster van sterrenstelsels dat zich in het noordelijk deel van het sterrenbeeld Maagd (Virgo) bevindt. Deze cluster bestaat uit ongeveer 1 500 sterrenstelsels en maakt op zijn beurt deel uit van de Virgosupercluster. De afstand van de Virgocluster tot de Aarde bedraagt ongeveer 53,8 miljoen lichtjaar waardoor dit de dichtstbijzijnde grote cluster is. Eén van de bekendste leden van de Virgocluster is het elliptisch sterrenstelsel Messier 87.

Lancering vanop het Kennedy Space Center in Florida van het Amerikaanse ruimteveer Columbia (STS-55) met aan boord zeven astronauten waaronder de twee Duitse ruimtevaarders Ulrich Walter en Hans Schlegel. Tijdens deze tien dagen durende missie worden meer dan tachtig experimenten uitgevoerd aan boord van het Spacelab D2 ruimtelabo dat gefinancierd werd door Duitsland. Oorspronkelijk zou deze missie op 22 maart 1993 zijn gestart maar de lancering werd drie seconden voor lift-off stopgezet aangezien de computers een probleem opmerkten met de Space Shuttle Main Engines. Foto: NASA