Europa bouwt datasnelweg in de ruimte verder uit met nieuwe EDRS satelliet Hot!

woensdag, 07 augustus 2019 08:45

Een Europese Ariane 5 raket heeft op dinsdag 6 augustus 2019 met succes twee communicatiesatellieten in de ruimte gebracht. De 52 meter lange Ariane 5 vertrok zoals altijd vanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana en zette ongeveer 30 minuten later de Intelsat 39 en EDRS-C satellieten uit in een tijdelijke baan om de Aarde. Met de lancering van de nieuwste EDRS satelliet wordt de Europese 'datasnelweg' in de ruimte verder uitgebouwd. Dit was de derde lancering van een krachtige Ariane 5 in 2019.

Daar zijn de Perseïden terug! Hot!

zaterdag, 03 augustus 2019 09:57

De maand augustus is voor veel amateur-sterrenkundigen en liefhebbers van hemelverschijnselen een hoogmaand aangezien we in deze maand één van de mooiste zogenaamde 'sterrenregens' te zien krijgen. Elk jaar doorkruist de Aarde in de maand augustus de baan van de komeet Swift-Tuttle wat leidt tot de prachtige Perseïden meteorenzwerm die we in de volksmond ook kennen als 'vallende sterren'. Dit is dus de perfecte periode om een 'wens' te doen of om vanuit lichtstoel in je tuin tientallen meteoren waar te nemen!

Chinees ruimtevaartbedrijf brengt eerste satellieten in de ruimte

zondag, 28 juli 2019 13:26

Het Chinese start-up ruimtevaartbedrijf i-Space is er op 25 juli 2019 in geslaagd om voor het eerst enkele kleine satellieten in een baan om de Aarde te brengen. Het in 2016 opgerichte bedrijf i-Space gebruikte hiervoor zijn zelf ontwikkelde raket Hyperbola 1 waardoor dit het eerste private Chinese ruimtevaartbedrijf wordt dat op eigen kracht satellieten in de ruimte kan brengen. Tot voor deze lancering werden alle Chinese lanceringen uitgevoerd met behulp van Chinees overheidsgeld en door Chinese overheidsbedrijven die nauwe banden hebben met het Chinese leger.

Apollo Range Instrumentation Aircraft (ARIA)

Toen in 1962 de toenmalige Amerikaanse president John F. Kennedy aan zijn volk beloofde dat de Verenigde Staten een mens op de maan zou brengen tegen het einde van dat decennium bleek al gauw dat tal van technologische problemen moesten overwonnen worden. Eén van deze problemen was de realisatie van een netwerk van volgstations dat zou instaan voor de communicatie met de astronauten. Het Apollo Range Instrumentation Aircraft (ARIA) speelde hierin een cruciale rol.

Volg in realtime de Apollo 11 missie! Hot!

woensdag, 17 juli 2019 09:07

Naar aanleiding van de vijftigste verjaardag van historische Apollo 11 ruimtemissie naar de maan kan je deze historische ruimtevlucht in realtime terug herbeleven. Zo slaagde Ben Feist er in om alle officiële audiobestanden, foto's en videobeelden die tijdens de Apollo 11 werden gemaakt aan elkaar te plakken in één grote tijdlijn waardoor je deze missie op de voet kan volgen. Dankzij deze livestream kan je de communicatie tussen de astronauten en NASA in realtime volgen en kan je zien hoever de Apollo 11 capsule zich van de Aarde bevindt. Alvast veel luister- en kijkplezier!

Gedeeltelijke maansverduistering op dinsdag 16 juli Hot!

dinsdag, 16 juli 2019 13:53

Op dinsdag 16 juli 2019, exact 50 jaar na de start van de Apollo miste naar de maan, kunnen we in België en Nederland een gedeeltelijke maansverduistering zien. Indien de bewolking geen spelbreker is, kunnen we de maan dan zien alsof er een hap is uitgenomen. Doordat dit geen totale maansverduistering is, zal de maan tijdens deze gedeeltelijke verduistering niet rood kleuren. Om deze gedeeltelijke maansverduistering het best zien, heb je vrij zicht naar het zuidoosten nodig.

Rusland lanceert ambitieuze Spektr-RG ruimtetelescoop Hot!

zaterdag, 13 juli 2019 19:15

Na enkele weken uitstel heeft Rusland op zaterdag 13 juli 2019 vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan de Spektr-RG ruimtetelescoop in de ruimte gebracht. De Spektr-RG missie is een samenwerkingsproject tussen het Russische ruimtevaartagentschap Roscosmos en het Duitse ruimtevaartagentschap DLR. De komende jaren gaat deze ruimtetelescoop het heelal afspeuren naar röntgenstralen zodat astronomen meer kunnen leren over onder andere donkere energie.

La Silla viert 50ste verjaardag met totale zonsverduistering

zaterdag, 13 juli 2019 06:05

Op 2 juli kruiste het totaliteitspad van een zonsverduistering de ESO-sterrenwacht op La Silla in Chili. Deze zeldzame astronomische gebeurtenis vond plaats in het vijftigste bedrijfsjaar van ESO’s eerste sterrenwacht. De sterrenwacht op La Silla werd in 1969 geïnaugureerd en bracht Europa naar de voorhoede van het astronomische onderzoek. Duizend bezoekers, onder wie de president van de Republiek Chili, reisden naar de verafgelegen sterrenwacht om getuige te zijn van deze unieke samenloop.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Russische Prognoz 6 satelliet in de ruimte gebracht. Vanuit zijn hoge elliptische baan om de Aarde voert dit ruimtetuig onderzoek uit naar het effect van straling van de Zon op de magnetosfeer.

M21 is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter) van ongeveer 4,6 miljoen jaar oud. Deze cluster bevat een 60-tal sterren en het object bevindt zich in de buurt…