Kleurrijk hemellandschap

woensdag, 11 juli 2018 08:01

Nieuwe waarnemingen met ESO’s Very Large Telescope tonen de sterrenhoop RCW 38 in al zijn glorie. Deze foto is gemaakt tijdens het testen van de HAWK-I-camera met het adaptieve optische systeem GRAAL. Hij toont RCW 38 en zijn omringende wolken van helder gloeiend gas in prachtige details, met donkere slierten van stof die zich een weg zoeken door de heldere kern van deze jonge verzameling sterren. Deze afbeelding toont de sterrenhoop RCW 38, zoals vastgelegd door de HAWK-I-infraroodcamera, gekoppeld aan ESO’s Very Large Telescope (VLT) in Chili.

Wat zijn planetoïden?

Planetoïden, ook wel ‘asteroïden’ genoemd, zijn stukken materie die net als planeten en dwergplaneten in een baan om onze ster, de Zon, draaien. De meeste van deze planetoïden bevinden zich in een gebied tussen de banen van de planeten Mars en Jupiter, in de zogeheten planetoïdengordel. Terwijl de grootste planetoïde een diameter heeft van ongeveer 1 000 kilometer zijn de meeste andere exemplaren veel kleiner. Tot op heden (februari 2018) ontdekten astronomen al meer dan 750 000 planetoïden in ons zonnestelsel. Voor wetenschappers zijn deze kleine hemellichamen van groot belang aangezien zij ons meer kunnen vertellen over de geschiedenis van ons zonnestelsel en sommigen onder hen een potentiële dreiging vormen voor onze planeet.

Eerste bevestigde beeld van een pasgeboren planeet vastgelegd met ESO’s VLT Hot!

maandag, 02 juli 2018 08:09

SPHERE, een instrument van de Very Large Telescope van ESO dat voor het zoeken naar planeten wordt gebruikt, heeft het eerste bevestigde beeld vastgelegd van een planeet die gevangen zit in de stofrijke schijf rond een jonge ster. De jonge planeet baant zich een weg door de oerschijf van gas en stof rond de zeer jonge ster PDS 70. De gegevens suggereren dat de atmosfeer van de planeet bewolkt is. Astronomen onder leiding van een groep van het Max-Planck-Institut für Astronomie in Heidelberg, Duitsland, hebben een spectaculaire momentopname gemaakt van de planeetvorming rond de jonge dwergsterPDS 70.

Asteroid Day 2018

vrijdag, 29 juni 2018 09:05

Op 30 juni 1908, dit jaar 110 jaar geleden, sloeg een veertig meter grote asteroïde in bij Toengoeska in Siberië. De inslag vernielde een stuk bos groter dan Londen en was de meest verwoestende uit de recente geschiedenis van de aarde. De dag wordt jaarlijks herdacht tijdens Asteroid Day, een dag waarop het opsporen en analyseren van mogelijk gevaarlijke asteroïden centraal staat. Asteroid Day wordt ieder jaar live uitgezonden via het internet. Zo ook in 2018. Dit jaar zijn er twee webcasts die je kunt volgen, één op 29 juni en één op 30 juni.

Nieuwe resultaten wijzen erop dat de interstellaire nomade `Oumuamua een komeet is Hot!

woensdag, 27 juni 2018 19:54

`Oumuamua, het eerste interstellaire object dat in ons zonnestelsel is ontdekt, verwijdert zich sneller van de zon dan verwacht. Dit afwijkende gedrag is gedetecteerd door een wereldwijd astronomisch samenwerkingsverband, waar ook ESO’s Very Large Telescope in Chili deel van uitmaakt. De nieuwe resultaten suggereren dat `Oumuamua waarschijnlijk een interstellaire komeet is en geen planetoïde. De ontdekking verschijnt in het tijdschrift Nature.

VLT doet meest precieze test van Einsteins algemene relativiteitstheorie buiten de Melkweg Hot!

vrijdag, 22 juni 2018 20:50

Astronomen die gebruik maken van het MUSE-instrument van ESO’s Very Large Telescope in Chili en de Hubble-ruimtetelescoop van NASA en ESA hebben de meest precieze test tot nu toe gedaan van Einsteins algemene relativiteitstheorie buiten de Melkweg. Het nabije sterrenstelsel ESO 325-G004 fungeert als een sterke zwaartekrachtlens en vervormt het licht van een verder weg staand sterrenstelsel tot een Einsteinring. Door de massa van ESO 325-G004 te vergelijken met de kromming van de omliggende ruimte, ontdekten de astronomen dat de zwaartekracht zich op deze astronomische lengteschalen gedraagt zoals voorspeld door de algemene relativiteitstheorie. Daarmee zijn enkele alternatieve zwaartekrachttheorie ontkracht.

Trump wil de ruimte domineren met Space Force Hot!

dinsdag, 19 juni 2018 08:23

De Amerikaanse president Donald Trump heeft op maandag 18 juni 2018 bekend gemaakt dat de Verenigde Staten een zesde entiteit gaan oprichten binnen het leger: de 'Space Force'. Naast de overige entiteiten die samen het Amerikaanse leger vormen, US Army, US Air Force, US Navy, US Marines Corps en US Coast Guard, moet de nieuwe Space Force er in de toekomst voor zorgen dat de Verenigde Staten ook in de ruimte een dominante rol spelen. Volgens Trump is de oprichting van een ruimtemacht zoals de Space Force essentieel wanneer men het land wil verdedigen.

Op vakantie naar de ruimte voor 55 miljoen dollar Hot!

maandag, 18 juni 2018 08:39

Voor wie op zoek is naar een exclusieve vakantie en geen beperkt reisbudget heeft, biedt het Amerikaanse bedrijf Axiom Space de ultieme reisbestemming aan. Zo kan je bij dit bedrijf voor 55 miljoen dollar een reis vastleggen naar het internationale ruimtestation ISS. Deze kostprijs omvat de lancering, een tiendaags verblijf aan boord van het ruimtestation en een vijftien weken durende astronautenopleiding. Axiom Space wil zijn klanten tegen 2020 al in de ruimte brengen en heeft ook plannen voor de bouw van een eigen ruimtestation.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis wordt de Amerikaanse Maanlander Surveyor 2 in de ruimte gebracht. Door het falen van een tussentijdse koerscorrectie werd de controle over het ruimtevaartuig op 22 september verloren. Foto: NASA